دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شکست مفتضحانه آمریکا در واقعه طبس/ دست خدا همراه ملت و نظام اسلامی

پنجم اردیبهشت، سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس است. در این حمله نظامی، شیطان بزرگ با مفتضحانه‌ترین وضعی شکست خورد.
کد خبر: ۵۱۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 25April 2022

شکست حمله نظامیان آمریکایی به ایران / دست خدا به همراه جمهوری اسلامیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش خود را به کار بست تا این انقلاب مردمی و نوپا را شکست دهد، اما موفق نشد و زمانی که قشر‌های مختلف مردم ایران از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران آگاهی یافتند، ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)، سفارت آمریکا را در تهران اشغال کردند و اعضای آن را گروگان گرفتند.

این اقدام از سوی امام خمینی (ره) مورد تایید قرار گرفت و ایشان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را انقلاب دوم نامیدند.

ادامه ماجرای گروگان‌گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود موجب اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و بحران درخصوص چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد و در این میان شورای امنیت ملی آمریکا به سرپرستی برژینسکی طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بود.

از این رو دولت جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی کارکنان سفارت خود به کار بست و سرانجام گروه ۱۳۲ نفره از نیرو‌های ویژه ارتش این کشور با عنوان دلتا فورس برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل شد تا هم عملیات آزادسازی انجام و هم به ایرانی‌ها ضربه‌ای وارد شود.

شکست مفتضحانه شیطان بزرگ

حمله نظامی به طبس با وجود برنامه ریزی دقیق، تجهیزات پیشرفته و تمرین‎های زیادی که آمریکایی‎ها در مکان‎های مشابه انجام داده بودند، به علت وقوع طوفان شن در بیابان‎های کویری اطراف شهر طبس، شکست خورد و تعدادی از هواپیما‌ها و بالگرد‌های آمریکایی آتش گرفت و چند نیروی نظامی آمریکا کشته شدند و باقی آنان با ناکامی و رسوایی از خاک ایران گریختند.

قرار بود آمریکایی‎ها پس از فرود در طبس، با بالگرد به سوی تهران پرواز کنند تا افرادی را که تحت عنوان دیپلمات در سفارتخانه آمریکا به جای ماموریت دیپلماتیک مشغول جاسوسی و طراحی عملیات براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بودند از این محل خارج کنند.

اسنادی که از آن واقعه برجای مانده بود نشان می‌داد این اقدام با اجرای نقشه‌ای دقیق با استفاده از شرایط اقلیمی ایران در صحرای طبس از طریق شناسایی فرودگاهی متروکه در شرق ایران و با محاسباتی دقیق طراحی شده بود.

ماجرای طبس به عنوان سند دیگری از اهداف تجاوزکارانه آمریکا علیه ملت ایران در تاریخ رویداد‌های پس از انقلاب اسلامی ثبت شد.

عملیات پنجه عقاب (به انگلیسی: Operation Eagle Claw) در ایران معروف به عملیات طبس؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی دلتا ارتش ایالات متحده در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد.

این عملیات نخستین تجربهٔ عملیاتی نیروی دلتا بود. در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که توسط گروهی به نام دانشجویان پیرو خط امام گروگان گرفته شده بودند، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.

طی این عملیات شش هواپیما و هشت بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین این عملیات سه بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی-۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیرو‌ها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

در ایران پس از شکست عملیات نیرو‌های آمریکایی، گروگان‌های آمریکایی به مکان‌های مختلفی برده شدند تا امکان انجام عملیات‌هایی از این دست در آینده دشوارتر شود.

تنها چند روز بعد از عملیات پنجه عقاب، نیروی هوایی ایران تجهیزات به جا مانده آمریکایی را مورد هدف قرار داد. در ایالات متحده جیمی کارتر به دنبال شکست در حل بحران گروگان‌گیری، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ از رقیب خود رونالد ریگان شکست خورد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار