معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

ورود قوه قضاییه به حوزه کاغذ قابل تقدیر است

احمدوند گفت: قوه قضاییه همکاری‌های خوبی را برای تأمین و ارائه کاغذ به‌عنوان کالای اساسی برای حوزه نشر داشته است و در این زمینه پیگیری‌های خوبی را ارائه کرده است.
کد خبر: ۵۲۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴ - 08May 2022

ورود قوه قضاییه به حوزه کاغذ قابل تقدیر است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «یاسر احمدوند» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی پیرامون نقش قوه قضاییه در رفع موانع موجود در حوزه نشر، اظهار داشت: قوه قضاییه در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با در نظر گرفتن چالش‌ها در موضوعات متعدد حوزه فرهنگ ورود پیدا کند و در این زمینه به آموزش حقوق نشر و حمایت و پشتیبانی از مولفان، ناشران و زنجیره صنعت نشر بپردازد این امر قطعاً گامی ارزشمند و قابل تحقق در جامعه خواهد بود.

وی پیرامون نقش تاثیرگذار قوه قضاییه در حوزه کاغذ بیان کرد: قوه قضاییه همکاری‌های خوبی را برای تامین و ارائه کاغذ به عنوان کالای اساسی برای حوزه نشر داشته است و در این زمینه پیگیری‌های خوبی را ارائه کرده است.

احمدوند به برخی از شایعات پیرامون انبار‌های کاغذ و رخداد‌های گمرک هرمزگان ابراز کرد: متاسفانه برخی اخبار منتشر شده پیرامون کاغذ‌های گمرک هرمزگان نادرست بوده و این امر زمینه حاشیه‌سازی را فراهم کرده است از جمله اخباری که مطرح شد عدم نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فضای کاغذ در گمرک هرمزگان است، باید به این امر تاکید کرد که این موضوع در حوزه فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست از سوی دیگر واردات کاغذ از سوی برخی از تاجران با ارز نیمایی و یا بازار ارز آزاد و ترخیص نشدن برخی از کاغذ‌ها از گمرک، خارج از محدوده نظارتی این وزارتخانه محسوب می‌شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کاغذ‌های موجود در گمرک هرمزگان اظهارکرد: ارز ترجیحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار بازرگانان کاغذ قرار نداشته بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه نظارت را در ترخیص آن ندارد، این کاغذ‌ها توسط برخی از واردت کنندگان و تجار وارد شده است.

احمدوند به حضور کاغذ در بازار آزاد اشاره و ابراز کرد: طبق آخرین آماری که در اختیار من قرار داده شده است، گمرک استان هرمزگان نسبت به ترخیص کاغذ روند قابل توجهی را در دستور کار قرار دارد و ترخیص کاغذ با سرعت خوبی انجام می‌شود و اکنون هیچ گونه نگرانی بابت کمبود کاغذ نداریم، تنها نگرانی ما در مورد افزایش قیمت کاغذ در ماه‌های آینده است، زیرا قیمت کاغذ در سطح جهانی افزایش داشته و این افزایش شامل حال کاغذ‌های وارداتی نیز شده است از سوی دیگر بالا رفتن قیمت حمل و نقل جهانی هم تاثیر ویژه‌ای بر قیمت کاغذ‌های واردتی دارد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر تاکید کرد: به میزان لازم کاغذ در بازار کشور وجود دارد، اما قیمت‌های بالای آن سبب شده است تا ناشران همچنان نسبت به تولید کتاب بی میل باشند نکته قابل توجه دیگر اینکه قیمت دلار بر قیمت کاغذ بی تاثیر نبوده و این امر زمینه نوسانات در بازار کاغذ را به دنبال داشته است که این مسئله به خودی خود در بالا رفتن قیمت کاغذ در بازار تاثیر دارد.

وی در مورد کاغذ‌های تسهیلاتی که به زودی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار می‌گیرد ابراز کرد: حدود ۱۲۰۰ تن کاغذ در اختیار تعزیرات هرمزگان بود که با پرداخت وجه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر ارسال به پایتخت قرار گرفت لذا پیش بینی می‌شود تا هفته آینده این کاغذ‌ها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و توزیع شود.

احمدوند در مورد تامین نیاز ناشران بیان کرد: باید تاکید شود که ۱۲۰۰ تن کاغذ هرگز نمی‌تواند تمام نیاز ناشران را برآورده کند این میزان کاغذ تنها بخش اندکی از نیاز صنعت نشر را تامین خواهد کرد بنابراین امیدواریم با تخصیص ارزی که دولت به بانک مرکزی اعلام کرده بخش دیگری از کاغذ مورد نیاز ناشران وارد و تامین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر کاغذ با نرخ ترجیحی و یا ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نگرفته لذا کم بود کاغذ دولتی همچنان در لیست چالش‌های حوزه نشر قرار دارد و ناشران برای خرید کاغذ بیشتر مجبور هستند تا به بازار کاغذ ورود پیدا کنند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار