عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

منفعت‌طلبی مرز بین حکومت طاغوت و حاکمیت دینی است

«رحیم‌پور ازغدی» گفت: اگر حاکمان براساس منافع خود تصمیم بگیرند، طاغوت هستند هرچند که ظاهر دینی داشته باشند.
کد خبر: ۵۲۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱ - 02June 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای انقلاب فرهنگی در نشست بررسی مبانی الهیات انقلاب اسلامی که به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت امام خمینی (ره) امروز (پنجشنبه) در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار داشت: حکومت دینی به معنای حکومتی تابع امر خداوند و خادم مردم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر حاکمان براساس منافع خود تصمیم بگیرند، طاغوت هستند هرچند که ظاهر دینی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر حاکمی خلاف عمل کرد، همه مردم وظیفه دارند در مقابل وی بایستند، گفت: بنا به فرمایش خمینی (ره) نظام سلطنتی، طاغوت است به این معنا که اگر اشخاصی بدون هیچ صلاحیتی و ضوابط الهی و رضایت عمومی از طریق موروثی در رأس امور قرار گیرند، حکومت از نوع طاغوت است لذا نظام پادشاهی، باطل و خلاف اسلام است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید مسوولیت خود را به پای خدا بنویسیم، افزود: این به معنای الهیات انقلاب و الهیات در علوم سیاسی است نه آن تعریفی که جریان‌های سکولار و ضد مذهب از مفهوم الهیات سیاسی و تعریف دینی انقلاب و دولت دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از دیدگاه آکادمیک غربی تعریف از حکومت دینی یعنی حکومت مقدس که نباید به آن اعتراض  کرد، در این حکومت هر آنچه اتفاق می‌افتد، قضا و قدر الهی است و باید انسان آن را جزیی از تقدیر خود بداند.

وی بیان داشت: اما از دیدگاه شیعه، امر به معروف و نهی از منکر در حکومت دینی جاری است، انتقاد دوطرفه و نظارت بر حکومت واجب شرعی بوده و این حق حکومت دینی است که نظارت شود و پاسخگو به مردم باشد، خداوند اراده کرده که انسان آزاد باشد و از سر آگاهی مسیر خود را انتخاب کند، همه چیز دست خداست اما وضعیت انسان تغییری نمی‌کند تا زمانی که خود اراده به تغییر داشته باشد.

رحیم پور ازغدی تأکید کرد: خداوند سرنوشت هیچ جامعه‌ای را تغییر نمی‌دهد مگر خود جامعه اراده کند، فقط خدا در مسیر به جامعه کمک می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار