رئیس قوه قضائیه:

ناهنجاری‌های اجتماعی دغدغه متدینین است/ تغییر در ساختار جذب قضات

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز ناهنجاری‌های اجتماعی برای متدینین ما دغدغه است، گفت: نباید در این زمینه بیش از آنچه که هست شرایط را جلوه کرد که فساد همه جا را برداشته است.
کد خبر: ۵۲۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳ - 16June 2022

ناهنجاری‌های اجتماعی دغدغه متدینین است/تغییر در ساختار جذب قضاتبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضائیه ظهر امروز (پنج‌شنبه) در دیدار با اقشار مختلف مردم قم در سخنانی اظهار داشت: در گام دوم انقلاب اسلامی باید نقاط قوت جمهوری اسلامی را با توان مضاعف ادامه داد و نقاط ضعف را جبران کرد و در این مسیر همه اقشار می‌بایست در میدان حضور داشته باشند.

وی بیان داشت: باید ادراک واحدی از مسائل کشور داشته باشیم تا مشکلات موجود مرتفع شود.

اژه‌ای افزود: آنچه از قم انتظار می‌رفت در این جلسه دیدیم و مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان اقشار بسیار مفید بود و باید مورد تأمل باشد و همه این موارد باید پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: وظیفه داریم بر اساس آموزه‌های دینی در مسیر حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قدم برداریم و حکمرانی صحیح نیازمند زیر ساخت لازم است که عامل انسانی مهمترین آن است.

وی ادامه داد: در راستای تربیت نیروی انسانی در ادارات و به خصوص در دستگاه قضا باید تلاش کرد؛ چرا که دستگاه قضائی می‌خواهد کجی‌ها را راست کند پس وجود افرادی متخصص و متخلق به آداب اسلامی و میزان فهم آنان از موضوعات و سایر شاخص‌ها ضروری است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اگر کسی عدالت لازم را در قضا نداشته باشد نمی‌تواند کاری از پیش برد افزود: باید از نخبگان جامعه و حوزه‌های علمیه در راستای تربیت نیرو‌های انسانی مطلوب کمک گرفت.

بیش از ۲۵۰ نفر از طلاب فاضل جذب دستگاه قضا شدند

وی با اشاره به برنامه جدید دستگاه قضا در خصوص جذب قضات و کارکنان بیان داشت: برنامه‌ای را پیش بینی کردیم و هم اکنون بیش از ۲۵۰ نفر از طلاب فاضل و دارای روحیه انقلابی در قم و استان‌های کشور شناسایی شدند که ابلاغ آنان نیز امضا شده است و به زودی وارد مرحله کارآموزی می‌شوند که این امر در راستای نشان کردن افراد در حوزه و دانشگاه برای ارتقا بهره وری و استفاده از نیرو‌های متخصص صورت می‌گیرد.

اژه‌ای، همچنین عنوان کرد: بیش از هزار نفر در دستگاه قضا با شاخص‌های برتر در عرصه‌های مختلف شناسایی شدند و آسیب‌های دستگاه قضائی نیز در ارتباط با مردم احصا شده است که برای اصلاح، ایجاد قانون و یا اصلاح فرآیند اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی با تقدیر از رؤسای گذشته دستگاه قضا بیان داشت: در همه ادوار رؤسای قوه تلاش کردند با مسئله شناسی داخل و خارج از قوه فعالیت‌های را بهبود ببخشند که در این زمینه نیازمند همراهی و بهره گیری از مشورت نخبگان هستیم.

ناهنجاری‌های اجتماعی برای متدینین دغدغه است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز ناهنجاری‌های اجتماعی برای متدینین ما دغدغه است، افزود: نباید در این زمینه بیش از آنچه که هست شرایط را برایمان جلوه کنند تا اینگونه تفسیر شود که فساد همه جا را برداشته است که این امر درست نیست.

اژه‌ای گفت: شهر قم، مردمی انقلابی و پا بکار دارد و دشمن نیز هر جا احساس می‌کند تدین بیشتر است به آنجا تهاجم می‌شود.

وی عنوان داشت: انقلاب از قم نشان گرفته و شهری اثرگذار در جهان اسلام است و ناهنجاری هر مقداری در قم باشد زیاد است پس همه باید تلاش کنیم تا این مسائل حل شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: کار‌های فرهنگی در استان باید افزایی شود تا ناهنجاری‌های اجتماعی به صورت منسجم در مسیر حل شدن برود و این امر صرفاً از عهده یک نهاد بر نمی‌آید و همه دستگاه‌های مسئول حتی دستگاه قضائی و دستگاه‌های امنیتی وارد میدان شوند.

وی ابراز داشت: امروز ازدواج جوانان و اشتغال موضوع مهمی است که باید برای این مسائل تلاش کرد و این مسائل در قرارگاه‌هایی باید مورد بررسی قرار گیرد.

اژه‌ای افزود: ناهنجاری‌های موجود در کشور و قم قابل قبول نیست و باید برای حل آنان تلاش کرد.

برای حل مشکلات ویژه قم زمانبندی تعریف کنیم

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه برخی از مشکلات مختص استان قم باید به صورت ویژه پیگیری شوند، اظهار داشت: باید مشکلات استان قم احصا شوند و برای حل آن اولویت بندی صورت گیرد و در زمان مشخص حل شوند و در این راستا باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد.

اژه‌ای ادامه داد: امروز یکی از مسائلی که در دستگاه قضا مطرح می‌شود مربوط به خانواده و اموری همچون طلاق، نفقه و حضانت است.

وی ادامه داد: آمدن این مسائل خانوادگی به دستگاه قضا با کمبود‌های اداری و قضات نمی‌توان در مدت کوتاه و با کمترین هزینه پاسخ داد.

رئیس قوه قضائیه، افزود: مشکلات خانوادگی را باید با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی حل کرد چرا که بسیاری از موضوعات وقتی به دستگاه قضا می‌آید شرایط متفاوت می‌شود و افراد به دنبال احقاق حق به نفع خود هستند و برخی احکام درست، نمی‌توانند بنیان خانواده را مستحکم کند.

وی بیان داشت: بسیاری از پرونده‌های کیفری ما دعوا‌ها است که باید با بهره گیری از ظرفیت مردمی سنت عذرخواهی برای بخشش طرفین در دستور کار باشد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار