حجت‌الاسلام «حجت‌الله ساکی» دار فانی را وداع گفت

حجت‌الاسلام «حجت الله ساکی» از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه لرستان، دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۵۳۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹ - 22June 2022

حجت الاسلام «شیخ حجت الله ساکی» خرم‌آبادی دار فانی را وداع گفت

به گزارش  دفاع‌پرس از خرم آباد، حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ «حجت‌الله ساکی» ملقب به «ساکی خرم‌آبادی» از مجتهدین معاصر، استاد حوزه و دانشگاه لرستان، امروز (چهارشنبه) در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین «ساکی» از چهره‌های مبارز مؤثر علیه رژیم پهلوی بود که سال ۱۳۱۹ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در خرم‌آباد به دنیا آمد. وی بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی، سال ۱۳۳۲ وارد حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد و تا اتمام دوره سطح از محضر اساتید آن دیار مانند آیت‌الله «کمالوند» کسب فیض کرد و برای تکمیل و ادامه تحصیل، سال ۱۳۳۸ به مدرسه فیضیه قم عزیمت کرد و به تحصیل خارج فقه و اصول مشغول شد.

این عالم جلیل‌القدر در سن ۴۰ سالگی به درجه اجتهاد نائل شدند و سال ۱۳۶۸ در رشته فقه و اصول دکتری خود را از حوزه علمیه قم اخذ کردند.

وی در سال‌های تحصیل خود به محضر عالمان بسیاری شرف‌یاب شد و از محضر آیات عظام «سبحانی»، «سلطانی طباطبایی»، «نوری همدانی»، «مکارم شیرازی»، «اشتهاردی»، «صلواتی»، «مشکینی» و «خزعلی» بهره برد.

اساتید برجسته حجت‌الاسلام و المسلمین «ساکی» در دروس خارج فقه و اصول، حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله گلپایگانی بوده‌اند، تا اینکه به دستور امام خمینی (ره) در نجف اشرف، شهید محراب آیت‌الله مدنی وی را برای سرپرستی حوزه علمیه کمالیه منصوب و امور دینی مردم آن دیار را به او واگذار کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین «ساکی» همچنین به‌مدت چهار سال در درس خارج فقه و اصول شهید آیت‌الله مدنی شرکت فعال داشت و از شاگردان برجسته وی به شمار می‌رفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین «ساکی» در دوران زندگی خود در قم، خارج از کسوت شاگردی، از محضر علمای بزرگی چون آیت‌الله «مرعشی‌ نجفی» که معمم شدن وی نیز توسط این عالم بزرگوار انجام شد، آیت‌الله «اراکی»، علامه «طباطبایی»، علامه «جعفری»، آیت‌الله «داماد»، آیت‌الله «بهاءالدینی»، شهید آیت‌الله «مرتضی مطهری»، مرحوم «فلسفی» و مرحوم «بهلول» استفاده کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «ساکی» با شروع نهضت انقلاب اسلامی دوشادوش روحانیت و مردم به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت و بار‌ها دستگیر و مورد تعقیب مأموران ساواک و شهربانی قرار گرفت تا این‌که در نهایت سال ۱۳۴۳ تبعید شد و در بسیاری از گزارشات ساواک، نام وی به عنوان اهانت‌کننده به شاه بر منبر و در سخنرانی‌ها، انتقال‌دهنده اعلامیه‌ها و پیام‌های امام خمینی (ره) از قم به خرم‌آباد، تحریک‌کننده روحانیون برای ابراز مطالبی علیه شاه بر منبر و تحریک مردم به شرکت در تجمعات و راهپیمایی‌ها علیه شاه اشاره شده است.

تاریخی‌ترین تظاهرات مردم خرم‌آباد هم‌زمان با سراسر کشور در روز تاسوعای سال ۱۳۵۷ شکل گرفت که این تظاهرات پایه‌های حکومت پهلوی را در هم شکست، ساواک در گزارشی حجت‌الاسلام و المسلمین «ساکی» را مهره حساس و نقش سازنده در رهبری تظاهرات و تحریک مردم برای شرکت در این تظاهرات دانسته است.

وی صاحب هفت اثر ارزشمند «رساله توضیح المسائل (فارسی)»، «صلاة مسافر (فارسی – دو جلد)»، «کتاب منهاج فی بیان احکام و مدارک الحج (عربی)»، «توحید و خدا شناسی (فارسی)»، «رساله فی صلاة‌الجمعة (عربی)»، «رساله فی الزکاة (عربی)»، «رساله‌ای در خمس (فارسی)» برای طلاب حوزه علمیه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار