مشاور وزیر آموزش و پرورش:

شهدا بهترین الگوهای عملیاتی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند

حجت‌الاسلام «نیکزاد» گفت: وقتی زندگی شهدا را بررسی و نکات مهم زندگی آنان را استخراج می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که بهترین الگوهای عملیاتی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.
کد خبر: ۵۳۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴ - 05July 2022

شهدا بهترین الگوهای عملیاتی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستندحجت الاسلام «حمید نیکزاد» مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در همدان، اظهار داشت: آیات متعدد و روایات متعددی در رابطه با اثرگذاری شهدا داریم که آیه معروف «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» به عنوان پیشانی مباحثی است که در این زمینه ارائه می‌شود.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا فردی که شهید می‌شود اثرگذاری‌اش از بین می‌رود یا بیشتر می‌شود، گفت: به اعتقاد ما اثرگذار‌ی شهدا بعد از شهادت بیش از اثرگذاری‌شان نسبت به زمانی است که در دنیا هستند. وقتی فردی شهید می‌شود، دستش بازتر می‌شود؛ پس ما باید بهره‌برداری و استفاده بیشتری از شهید داشته باشیم.

حجت‌الاسلام نیکزاد با اشاره به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش افزود: این سند در جهات مختلف و ساحت‌های شش‌گانه و با جهت‌گیری‌های مشخص نوشته شده که در این سند در نظر دارند دانش‌آموز با سبک مشخص تربیت اسلامی به جامعه ارائه شود‌.

وی افزود: این دانش‌آموز باید به یک نقطه‌ای برسد که ما این نقطه نهایی را مشهود داریم، باید معیارها و مصداق‌ها شاخصه‌های زندگی شهدا را نگاه کنیم، که شهدا چگونه زندگی کردند که به بالاترین درجه که شهادت است، رسیدند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی زندگی شهدا را بررسی و نکات مهم زندگی آنان را استخراج می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که بهترین الگوهای عملیاتی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.

وی تصریح کرد: باید بررسی کنیم که ببینیم در چه شرایطی، چه کارهایی و چه فعالیت‌هایی انجام دادند، نحوه تربیت آنان در خانواده و در مدرسه چگونه بوده، زیرا همه این‌ها در رسیدن فرد به جایگاه شهادت تاثیرگذار بوده است.

بهره‌گیری از وصیت‌نامه شهدا در آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد یادآور شد: ما شهدای مختلفی داریم و می‌توانیم روی زندگی آنان کار کنیم که یک سند مجسم در این خصوص همین وصیت‌نامه شهداست؛ زیرا شهدا آن مباحثی که دریافت کردند، عصاره آن را مکتوب کردند و باید وصیت‌نامه شهدا را در جامعه ترویج دهیم.

وی با تاکید بر اینکه الگو گرفتن از شهدا به عنوان الگوهای عملی زندگی شرافتمندانه بسیار موثر است، متذکر شد: ما اگر بتوانیم این فرهنگ را درست ارائه کنیم، یعنی دانش‌آموزان یک الگوی مجسم داشته باشند، در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین  نقش بسیار موثری دارد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ایجاد هویت ملی در دانش‌آموزان، گفت: اگر معلم ما هویت ملی نداشته باشد و احساس بی‌هویتی نسبت به اجتماع، دین، مذهب و کشور کند، نمی‌تواند هویت ملی را القا کند.

وی متذکر شد: معلم ما در مرحله اول باید هویت ملی خود را درک کرده باشد، تا بتواند به دانش آموز این مقوله را انتقال دهد. وقتی یک مرجع تقلید می‌گوید که هویت ملی مهم است، یعنی باید نگاه عبادی به این مساله داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار