استاد دانشگاه در نشست تخصصی بانوی وطن:

رشد حجاب‌استایل‌های مذهبی، اصلی‌ترین آسیب زیست عفیفانه در جامعه است

«خرمدره» در نشست تخصصی بانوی وطن گفت: تناقض رفتار غیراسلامی و پوشش اسلامی توسط حجاب‌استایل‌ها موجب ایجاد یک نوع دوگانگی و تناقض میان جوانان و نوجوانان شده و باور‌های آن‌ها را تخریب می‌کند.
کد خبر: ۵۳۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲ - 13July 2022

نیازمند تدوین قوانین در حوزه فعالیت حجاب استایل‌ها در فضای مجازی هستیم/ رشد حجاب استایل‌های مذهبی، اصلی‌ترین آسیب زیست عفیقانه در جامعه است آسیببه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اولین نشست از سری نشست‌های تخصصی بانوی وطن با موضوع حجاب و عفاف به میزبانی رادیو گفت‌وگو و با همکاری رادیو گفت‌وگو و موسسه راوینو برگزار شد.

در این نشست که با محوریت مساله حجاب استایل‌ها برگزار شد، «مریم سادات خرمدره» استاد دانشگاه و طراح مد با تاکید بر مساله جهان شمولی مدگرایی توسط نظام لیبرالی اظهار داشت: از آنجا که یک مکتب تحلیل روانگرا در سطح جهان پشت قضیه مد و الگوسازی نوع پوشش جامعه وجود دارد، جهت‌دهی و مدیریت الگو‌های داخلی حائز اهمیت است. اتاق فکر مدگرایی در کشور‌های لیبرالی با دو سویه متفاوت سودمندی اقتصادی و ترویج فرهنگ لیبرالی در حال صادرات مد به کلیه جهان هستند.

وی با اشاره به نقش پررنگ و فزاینده بلاگر‌ها و سلبریتی‌ها در حوزه حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: بازوی اصلی مدگرایی در جهان را در حال حاضر سلبریتی‌ها و بلاگر‌های اینستاگرامی به خود اختصاص می‌دهند، پوشش این افراد دیگر در ذیل اختیارات خود نبوده و برای هر پوششی با یکی از برند‌ها همکاری می‌کنند. از «جاستین بیبر» گرفته تا سایر سلبریتی‌ها برای حضور در فضای عمومی با دریافت پول‌های هنگفت، پوششی را تبلیغ می‌کنند که برند‌های بزرگ جهان دیکته می‌کنند.

خرمده افزود: متاسفانه مساله بلاگری پوشش در ایران نیز باب شده و این مساله به قدری در لایه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی رسوخ پیدا کرده که حتی جامعه مذهبی و با پوشش اسلامی را نیز درگیر خود کرده است. بلاگر‌های فراوانی در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام با تبرج و خودنمایی به تبلیغ پوشش اسلامی حضور دارند که لزوما ماهیت شخصیتی این افراد مبتنی بر مبانی دینی نبوده است.

این استاد دانشگاه درمورد حجب‌استایل گفت: آنچه امروز به این گونه افراد اطلاق می‌شود، اصطلاح «حجاب استایل» بوده که با استایل و نماد حجاب؛ در ظاهر سعی در تبلیغ پوشش اسلامی دارند، ولی در باطن یک نوع بیزنس و درآمدزایی صرفا با پوشش اسلامی دیده می‌شود و همین امر تبعات فراوانی را خواهد داشت.

وی رفتار دوگانه حجاب استایل‌ها در مواجهه با مقوله حجاب را یکی از اسیب‌ها جدی آینده برشمرده و افزود: تناقض رفتار غیراسلامی و پوشش اسلامی توسط حجاب‌استایل‌ها موجب ایجاد یک نوع دوگانگی و تناقض میان جوانان و نوجوانان شده و باور‌های آن هارا تخریب می‌کند. نمونه بارز آن را می‌توان در استحاله «آناشید حسینی» به عنوان یکی از حجاب‌استایل‌های مطرح مشاهده کرد که متاسفانه وی خود را در فضای مجازی الگو و نماد حجاب اسلامی معرفی کرد و افرادی بسیاری را همراه ساخت ولی در حال حاضر پوشش وی کاملا متفاوت شده و دیگر شاهد پوشش اسلامی نیستیم.

این استاد دانشگاه در این راستای قانونمند کردن فعالیت حجاب استایل‌ها راهکار اساسی دانسته و در این باره افزود: باید تعریف دقیقی از استاندارد‌هایی برای فعالیت حجاب استایل‌ها در فضای مجازی از یک طرف و نزدیک کردن سبک زندگی پشت و جلوی دوربین آن‌ها به هم صورت پذیرد و مسئولین به این امر اهتمام بورزند تا فعالیت حجاب استایل ها، چون ریشه‌های دینی و ارزشی دارند، قانونمند سازند.

وی در عین حال اظهار داشت: هم‌صدایی و هم‌افزایی مسئولین و وجود قانون و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های اجرایی در دوره‌های مختلف مدیریتی امری ضروری است که متاسفانه تا اینجا شاهد این هم صدایی نبوده‌ایم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار