امیرعبداللهیان در نشست خبری:

نشست آستانه تلاش کرد تا مسیر تحولات سوریه از نظامی‌گری فاصله بگیرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نشست آستانه تلاش کرد تا کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد.
کد خبر: ۵۳۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶ - 20July 2022

نشست آستانه تلاش کرد تا مسیر تحولات سوریه از نظامی‌گری فاصله بگیردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: گفتگو‌های مهمی با همکارم وزیر خارجه سوریه داشتیم و به همه شهدای سوری و ایرانی و شهدای سایر کشور‌هایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند ازجمله سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام می‌کنم.

وی تاکید کرد: هفتمین نشست سران آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد و با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد تا کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم که این توصیه‌ها از زبان سران کشور‌های شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفته است، مورد توجه مقامات کشور ترکیه قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: بیانیه آستانه در شرایط حساس منطقه‌ای و بحران در اوکراین و همچنین در حوزه امنیت انرژی و غذایی مورد توجه کشور‌های شرکت کننده قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان افزود: تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی سوریه برای ما مهم است و همچنین بر حل و فصل برخی مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه تاکید می‌کنیم.مبارزه با تروریسم و ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست مردم این کشور همواره مورد توجه ایران است.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین تاکید می‌کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و بازگشت مهاجران سوری به منازل، شهرها و روستاهای خود مورد تأکید نشست سه جانبه آستانه و گفتگوهای امروز من و برادرم آقای «فیصل مقداد» قرار داشت.

وی افزود: معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط انجام شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: حضور نظامیان آمریکایی در شرق فرات یکی از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد، آمریکا حضور خود را بهانه‌ای برای مقابله با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از حاصلخیزترین مناطق در سوریه است. شرق فرات یکی از مراکز منابع مهم نفت و انرژی سوریه است.

امیرعبداللهیان افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخش که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده است، هستیم.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند. ارتش و نیروهای مسلح سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور از توانمندی و صلاحیت لازم برخوردار هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز تشویق بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه برای همکاری هرچه فعال‌تر تجاری، اقتصادی و تولیدی مشترک، با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، وجود دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار