فاصله فاجعه‌بار توزیع واکسن کرونا در جهان

آمار منتشر شده نشان می‌دهد که فاصله فاجعه‌باری میان توزیع واکسن ویروس کرونا در میان کشور‌های فقیر و ثروتمند جهان وجود دارد.
کد خبر: ۵۳۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶ - 28July 2022

فاصله فاجعه‌بار توزیع واکسن کرونا در جهان

گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ارقام واکسن کرونا نشان دهنده نابرابری جهانی است و همزمان با این روند اهداف جهانی محقق نشده است.

به گزارش «گاردین»، به گفته فعالان، هدف بین‌المللی برای واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت جهان علیه کرونا تا اواسط سال ۲۰۲۲ نادیده گرفته شد، زیرا کشور‌های فقیرتر در زمان عرضه واکسن‌ها در «صف» بودند.

آخرین ارقام موسسه «جهان ما از نگاه داده‌ها» نشان دهنده نابرابری‌های بزرگ در نرخ واکسیناسیون در سراسر جهان است، به طوری که از هر هفت نفر در کشور‌های کم درآمد تنها یک نفر به طور کامل واکسینه شده است؛ در مقابل از هر چهار نفر در کشور‌های پردرآمد، سه نفر حدود یک سال است که واکسینه شده‌اند.

فعالان خواستار تلاش مجدد برای افزایش مصرف واکسن در سطح جهانی برای کاهش شیوع ویروس و جلوگیری از انواع جهش‌های آن در آینده هستند. این درخواست در حالی مطرح می‌شود که سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرد که شیوع کرونا در اروپا سه برابر، و تعداد بستری‌ها در بیمارستان در شش هفته گذشته دو برابر شده و در مجموع سه هزار نفر در هفته جان خود را از دست می‌دهند.

«کاونگو ماتوندو»، هماهنگ کننده آفریقا برای فراخوان جهانی جهت اقدام علیه فقر (GCAP) که با گروه‌های خط مقدم در پاسخ به کرونا همکاری می‌کند، گفت «تا زمانی که ما به اقدام عادلانه در مقابله با این بیماری همه‌گیر دست نیابیم، همیشه با ما در جهان باقی خواهد ماند. این ویروس نشان داده که قادر به جهش به هر چیزی است و می‌تواند به ویروسی خطرناکتر از ویروس اصلی تبدیل شود.

از آنجایی که اولین واکسن‌ها در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان عرضه شد، کشور‌های کم درآمد مجبور بودند ماه‌ها منتظر بمانند تا دوز‌ها را از طریق سیستم اشتراک‌گذاری واکسن Covax یا سایر اهداکنندگان دریافت کنند، اما پیش از آن کشور‌های ثروتمند سهم اصلی واکسن‌های موجود را خریداری کرده بودند.

حتی زمانی که واکسن به دست کشور‌های فقیر رسید، واکسن‌ها گاهی نزدیک به اتمام تاریخ مصرف بودند یا برای پاسخگویی به نیاز‌های مراکز بهداشتی کافی نبودند.

فقیرترین کشور‌های جهان در انتهای صف دریافت واکسن قرار گرفته‌اند و این حس را دارند که گویا زندگی برخی دیگر مهم‌تر است.

بر اساس ارقام «جهان ما از نگاه داده‌ها»، تا ۱۰ جولای تنها ۱۵.۸ درصد از مردم در کشور‌های کم درآمد کاملا واکسینه شده‌اند، در مقایسه با ۵۵ درصد در کشور‌های با درآمد متوسط ​​پایین، ۷۳.۵ درصد در کشور‌های با درآمد متوسط و ۷۸.۷ درصد در کشور‌های با درآمد بالاتر از متوسط.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار