کارگردان مستند «بازی با اعداد» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس خبر داد؛

ناگفته‌های نظامیان آمریکایی از کشتار غیرنظامیان افغانی در «بازی با اعداد»

مستند «بازی اعداد» به ۲۰ سال حضور و جنایت آمریکا در افغانستان پرداخته است و روایتگر اقرار سربازان و فرماندهان عالی رتبه آمریکایی به همراه انتشار اسنادی از کشتار غیر نظامیان افغانستانی است.
کد خبر: ۵۴۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸ - 07September 2022

روایت اعداد تلخ مردمان افغانستان در یک مستندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مستند «بازی اعداد» به ۲۰ سال حضور و جنایت آمریکا در افغانستان پرداخته است و روایتگر اقرار سربازان و فرماندهان عالی رتبه آمریکایی به همراه انتشار اسنادی از کشتار غیر نظامیان افغانستانی است.

این مستند به قلم «مهدی نعمت اللهی» کاری از مرکز مستند حقیقت است که کارگردانی آن را «عباس وهاج» و تهیه کنندگی‌اش را «ساسان فلاح‌فر» برعهده دارد و قرار است به زودی همزمان با سالگرد خروج آمریکا از افغانستان و واقعه ۱۱ سپتامبر از شبکه سوم سیما پخش شود.

عباس وهاج کارگردان این اثر در خصوص مستند به خبرگزاری دفاع مقدس گفت: مستند بازی اعداد مربوط به حمله آمریکا به افغانستان به بهانه ۱۱ سپتامبر است که در آن به ۲۰ سال کشتار و ویرانی به عنوان ارمغان حضور آمریکایی‌ها پرداخته شده است. در این مستند گزارش‌هایی از سربازان آمریکایی داریم که به جنایات خود در افغانستان و استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعتراف کرده‌اند. طرح اولیه این مستند از آنجایی به ذهنمان رسید که سالروز فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان مصادف با ۱۱ سپتامبر است.

وهاج با اشاره به اینکه مستند پر از اسناد مربوط حمله آمریکا به افغانستان است تصریح کرد: به نظرم لازم است همه مردم ایران به تماشای این مستند بنشینند تا بدانند آمریکا خیرخواه هیچ کشوری نیست و اگر جایی می‌رود به خاطر منافع خود است.

این کارگردان تصریح کرد: بررسی و پیگیری آن جنایات توسط دادگاه جنایات جهانی بین المللی موسوم به «لاهه» هم باعث شد تا نه تنها واشنگتن به دنبال جبران و اصلاح رفتار وحشیانه خود نباشد، بلکه این دادگاه بین المللی و همه قضات آن توسط ایالات متحده به سختی تحریم و اعتبارات مالی‌شان توقیف شد. بررسی این اتفاقات و اسناد در مستند بازی با اعداد تماشای این فیلم را دیدنی‌تر می‌کند.

وی در خصوص دیگر کار‌های خود افزود: مستند «وقت بودن» مستندی در رابطه با لشکر فاطیون بود که در رسانه‎های خارجی بسیار دیده شد چرا که بخشی از رزمایش و نبرد فاطمیون در این فیلم اطراف تپه‌های جولان و مشرف به رژیم صهیونیستی بود. مستند دیگری به نام «پسر طلایی» کار کردیم که در خصوص شهید انقلاب اسلامی و عموی بنده شهید علی اکبر وهاج است که پس از تحولی درونی به خط امام (ره) پیوست و یک روز قبل از ۲۱ بهمن در نبرد با گارد جاویدان، شهید شد. این مستند جایزه فانوس طلایی داوزدهمین دوره فیلم عمار را گرفت.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار