عرصه تولید ملی، کارزار جهاد صنعتی

راههای تحقق شعار «ایرانی کالای خوب ایرانی بخر» چیست؟

مردم محصولات داخلی را مصرف کنند، نروند دنبال این نشانه‌ها، حالا مد شده است بگویند «برند» است، برند فلان، بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصبانه و با تعصب تمام، ملت ایران، خارجی آن را مصرف نکنند این را من فقط برای یک عده خاص نمی‌گویم... من این حرف را برای هرکسی می‌گویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده کشور علاقه‌مند است، به فکر بچه‌های خودش است که بناست فردا در این کشور زندگی کنند.
کد خبر: ۵۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ - 06October 2015

راههای تحقق شعار «ایرانی کالای خوب ایرانی بخر» چیست؟

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن سرمایهدار خارجی، آن کارگر خارجی مدام بیشتر شود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد، این را به همه مردم به خصوص آن کسانی که مصارف زیادی دارند میگویم... از تحریم دیگر تنمان نمیلرزد، از پایین افتادن قیمت نفت عزا نمیگیریم، این اقتصاد مقاومتی است، تکیه عمده اقتصاد مقاومتی هم باز روی مردم است، روی تولید داخلی است.


حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در سخنان ارزشمندشان بر تولید و مصرف کالای داخلی تاکید دارند و حمایت خود را از تولیدکنندگان داخلی اعلام کردند.


ما ایرانیان به عنوان یک ایرانی، شایسته این هستیم که جنس خوب و با کیفیت ایرانی مصرف کنیم. تولیدکننده و مصرفکننده وقتی میتوانند دو بازوی قوی و مکمل هم باشند که مورد اعتماد و اطمینان هم قرار گیرند و تولیدکنندگان با تولید کالای با کیفیت و مصرفکنندگان هم با انتخاب کالای خوب ایرانی میتوانند سربلند باشند و به جنس ایرانی و مصرف آن افتخار کنند.


امروزه بسیاری از شرکتها در ایران شعار «حق با مشتری است» را سر میهند. زمانی که ما شعار میدهیم، «ایرانی جنس ایرانی بخر» باید کالای ایرانی را مطابق استانداردهای جهانی برای بازار داخل تهیه نماییم وگرنه مصرفکننده به سراغ کالاهای ساخت دیگر کشورها خواهد رفت. در بررسی مقوله کیفیت کالاهای ایرانی بخصوص کالاهای صنعتی به طیف وسیعی از سؤالات برمیخوریم.
 

آیا بهدرستی همه کالاهای ایرانی فاقد کیفیت لازم هستند یا این مسئله مربوط به پارهای از آنهاست؟ آیا پایین بودن کیفیت برخی کالاهای ایرانی به عواملی همچون استفاده از ماده  اولیه نامرغوب، توسعه نیافتگی تکنولوژی تولید محصولات صنعتی، ضعف دانش فنی، قیمت تمام شده بالا یا ناکارآمدی برنامههای توسعه منتسب میشود؟
تا زمانی که بازار مصرف ایران به صحنه جولان کالاهای فاقد کیفیت وارداتی تبدیل شود، چگونه میتوان از تولید کننده ایرانی انتظار تولید کالایی با کیفیت راداشت؟ برپایی نمایشگاههای لوازم با کیفیت تولید داخل تا چه حد در افزایش توسعه و حفظ سرمایه ملی موثر است؟ برای حفظ این سرمایه چه باید کرد؟


قیمت و کیفیت
به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی چالش بزرگ پیش روی محصولات صنعتی داخلی در حال حاضر، انبوه کالاهای مصرفی بادوام و کم دوامی است که به شکل قانونی یا غیرقانونی وارد کشور میشود، اما همین کارشناسان معتقدند که برای برخورد با این چالش نمیتوان تنها به برخوردهای قانونی اکتفا کرد.
دو عنصر مهم قیمت و کیفیت سبب میشود تا برای کالایی تقاضا وجود داشته باشد و مادامی که چنین تقاضایی وجود دارد، برخوردها راه به جایی نمیبرد.
 

نظر مصطفی مقیمی مسئول خط تولید یکی از کارخانههای لوازم خانگی ایرانی را در مورد دلیل اصلی ترجیح مصرف کالاهای خارجی بین مردم میپرسم، وی میگوید: «من معتقدم در حال حاضر کالاهای ایرانی در اکثر موارد از یک کیفیت نسبی خوبی برخوردار است. اما آنچه مشکلآفرین شده تشدید فرهنگ استفاده از کالای خارجی است.»
 

وی میافزاید: «برخی افراد نه تنها ابایی ندارند که بگویند کالای خارجی مصرف میکنند، بلکه استفاده از خودرو، لوازم خانگی و حتی مواد غذایی با مارک خارجی را یک امتیاز میدانند.»
 

حق انتخاب بین کالاهای با کیفیت ایرانی
خانم اصفهانی به همراه دخترش برای خرید جهیزیه کنار یکی از غرفههای پرفروش ایرانی مشغول خرید یک چرخ گوشت و پنکه است.
نظر دخترش را در مورد انتخاب کالاهای ایرانی عرضه شده در نمایشگاه میپرسم، میگوید: «مهمترین حسن این گونه نمایشگاهها این است که ما میتوانیم حق انتخاب داشته باشیم و کیفیت و قیمتها را با هم مقایسه کنیم. فاطمه خانم که قرار است بهزودی به خانه بخت برود در ادامه صحبتهایش میگوید: «قبل از ورود به نمایشگاه تاکید داشتم فقط کالاهای خارجی بخرم چون هم کیفیت خوبی دارند و هم زیبا هستند، اما وقتی به غرفههای کالای ایرانی سر زدم و از نزدیک با فروشندگان و مهندسان کشورم صحبت کردم و توضیحات خوبی در مورد ساخت وسایل ایرانی به من دادند متقاعد شدم که کالای خوب ایرانی بخرم.»
 

به او میگویم به قسمت خرید جهیزیه ایرانی هم رفته بودید؟ سری با علامت تعجب تکان میدهد و میگوید: «نه نمیدانستم و اطلاعی نداشتیم.»


وام 10 میلیونی خرید کالای ایرانی
غرفه خرید جهیزیه ایرانی با وام 10 میلیون تومانی یکی از حرکتهای ارزشمندی بود که در نمایشگاه امسال با استقبال  خوبی از سوی اکثر بازدیدکنندگان روبهرو شده بود. هرچند که یکی از مصاحبهشوندگان ما از وجود این غرفه اطلاعی نداشت ولی اکثرا با تبلیغاتی که شده بود سری به این قسمت زده بودند. برای اطلاع بیشتر از جزئیات این وام و بسته کالاهای ایرانی با رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفتوگویی را انجام دادیم.


اما قبل از سخنان طحانپور اطلاعی در مورد وام 10 میلیونی از آقای هاشمی را بخوانید:
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای عباس هاشمی، چندی قبل خبر از اعطای وام 10 میلیون تومانی به زوجین را داده بود تا علاوه بر کمک به زوجها از کالاهای ایرانی و تولید داخلی حمایت شود


وی هدف از این طرح را حمایت از تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده بود تا خریداران واقعی بتوانند کالای مورد نیاز خود را به صورت اقساطی تهیه کنند.
 

از آقای طحانپور رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم در مورد مشخصات دریافت این وام و خرید کالا و جهیزیه ایرانی در این نمایشگاه سوال میکنم. وی در توضیحاتی در مورد اجرای طرح پرداخت وام 10میلیونی خرید کالا به زوجهای جوان میگوید: «ما در اتحادیه، شعار «ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر» را سرلوحه کارهای خود قرار دادهایم و به همین جهت هم به دولت پیشنهاد دادهایم تا با ارائه 5 سبد کالایی مختلف در 5 رنج قیمتی تا سقف 10 میلیون تومان به کمک این طرح بشتابیم. از وی میخواهم توضیحات بیشتری در مورد این سبد کالا که مورد استقبال خوب مردم و بخصوص زوجهای جوان قرار گرفته است ارائه دهد. طحانپور در این مورد میگوید: «در این سبد کالاهایی همچون یخچال ساید بایساید هم قرار دارد. ماشین لباسشویی دوقلو، گاز طرح فردار، آبمیوهگیری، اتو و چند قلم کالای دیگر نیز از جمله اجناس و کالاهای با کیفیت و خوب ایرانی است که زوجهای جوان میتوانند با خرید بدون دغدغه، زندگی را در کمال آرامش با تولیدات خوب و باکیفیت ایرانی آغاز کنند.»
 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور میافزاید: «درصورتی که طرح پیشنهادی اتحادیه اجرایی شود نهتنها به واحدهای تولیدی ایرانی کمک خواهد شد، بلکه مشکل قدیمی صدور فاکتورهای صوری خرید کالا بسته خواهد شد.»
 

در طرح پیشنهادی اتحادیه مقرر شده است بانکها بهای سبد کالایی انتخاب شده توسط زوجها را در وجه اتحادیه صادر کنند و اتحادیه نیز جهیزیه را به درب منازل افراد ارسال کند.
 

قصه گارانتیهای بیاعتبار
یکی دیگر از مشکلاتی که برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه لوازم خانگی به آن اشاره میکردند، گارانتیهای بیاعتبار و فاقد ضمانت اجرایی بود. رضا احمدی کارمند بازنشسته شهرداری است که در گفتوگو با گزارشگر کیهان از ناکارآمدی این گارانتیها گله دارد و میگوید: «وقتی یک جنس خارجی میخریم گارانتی آن خیلی معتبر است و فاکتورهای زیادی را دربر میگیرد ولی وقتی یک یخچال ایرانی میخریم چند ورق کاغذ با بندهای متعدد در اختیارت میگذارند که شامل گارانتی است ولی هنگام مراجعه از خدمات پساز فروش و رسیدگی به شکایتها هیچ خبری از سوی شرکت سازنده نیست و به راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند.»


 طحانپور رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره عدم رضایت مردم از وضعیت گارانتیها میگوید: «درحال حاضر شاهد آن هستیم که کارتهای گارانتی تقلبی فراوان به قیمت ۲۵۰ تا ۵۰۰ تومان و بدون هولوگرام و غیرقانونی در بازار مصرف به فروش میرسد که بهطور کلی اعتبار گارانتی لوازم محصولات خانگی را زیر سؤال برده است.»
 

وی در ادامه تأکید میکند: «به وزارت صنعت پیشنهاد شده است که برای ساماندهی عرضه لوازم خانگی مسئولیت نظارت بر گارانتی و تأیید آن را به اتحادیه لوازم خانگی بسپارد، اما دستهای پشتپردهای در این وزارتخانه وجود دارد که مانع این کار میشود.»


طحانپور در تکمیل صحبتهایش خاطرنشان میکند: «درصورتی که مسئولیت صدور کارتهای گارانتی و تأیید اصالت آن به اتحادیه لوازم خانگی سپرده شود به جرأت میتوانم بگویم طی 2 سال از قاچاق لوازم خانگی به کشور جلوگیری به عمل میآوریم و طبیعی است با این کار درآمد دولت نیز به جهت عوارض و حقوق گمرکی کالاهای وارداتی افزایش مییابد.»
 

وی یادآور میشود: «این کار از طریق تایید گارانتیهای کالا با مهر اتحادیه و همچنین اجازه چاپ کارت گارانتی اعمال میشود.»
 

از آقای طحانپور در ادامه صحبتهایش درمورد چگونگی ورود کالای قاچاق سؤال میکنم. میگوید: «بخش زیادی از واردات کالاهای خارجی از طریق مرزنشینان و سهمیه آنها انجام میشود که درصورت ممانعت از این کار موجی از بیکاری را برای مردم فراهم میکند که این امر به صلاح کشور نیست.»


وی میگوید: «البته قاچاق و ورود کالاها بیشتر در شهرهای مرزی مثل ماهشهر، بانه و بندرعباس صورت میگیرد که کالاها 30 درصد ارزانتر از تهران است.»
 

قیمت مناسب، خدمات پس از فروش
 رمز موفقیت
شهاب مختاری کارشناس فروش محصولات اسنوا است. وی در ضمن اینکه سعی میکند پاسخگوی سؤالات متعدد مشتریان باشد، تقاضای ما را برای انجام یک مصاحبه کوتاه را هم رد نمیکند. روی یکی از صندلیهای وسط غرفه مینشینیم. نظر او را درمورد ویژگیهای یک کالای خوب ایرانی میپرسم. او که از مهندسان جوان کشورمان است به رمز موفقیت کارخانههای موفق اشاره کرده و میگوید: «قیمت مناسب و خدمات 24 ساعته پس از فروش، جشنواره مصرفکننده و طرح تعویض کالا و گارانتی مهمترین فاکتورهایی است که یک مصرف کننده هنگام خرید یک کالا به آن توجه دارد و یک تولیدکننده خوب باید همه آنها را یکجا و در کنار هم در تولید یک محصول لحاظ کند.»
 

وی به یکی دیگر از ویژگیهای محصولات شرکت اشاره میکند و خاطرنشان میسازد: «مهمترین کاری که ما در شرکت انجام میدهیم این است که پس از پایان گارانتی درصورت مستهلک شدن کالا، کارشناس جنس را تخمین میزند و آن کالا را خود شرکت میخرد. مثل اقدامی که درمورد خودروهای فرسوده اتفاق میافتد.»
از وی درمورد راهکارهای افزایش اعتماد مشتریان میپرسم، میگوید: «برندهای ایرانی باید خود را ثابت کنند، فروش به تنهایی کافی نیست، تبلیغات اولیه و خدمات پس از فروش و گارانتی اصلی محصول از جمله عواملی است که باعث اطمینان و اعتماد مشتری میشود. ضمن آنکه خلاقیت در محصولات ایرانی باید بیشتر و بهتر باشد. مشتری دنبال تنوع در کنار کیفیت است.»
 

ضمنا مدیر عامل شرکت فروش محصولات اسنوا هم اعتقاد دارد تا زمانی که ایمان و پشتکار در خدمت علم باشد، تمام شرکتهای داخلی میتوانند موفق باشند و ما هم با تکیه بر همین عوامل دنبال فتح بازارهای خارجی هستیم.

منبع: کیهان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار