دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ائتلاف «ضد داعش» یا عملیات «روس‌ها» در سوریه؛ کدام تاثیر گذار است؟

در حالیکه ائتلاف ضد داعش با صرف هزینه‌های زیاد مدعی مبارزه با تروریست‌ها در سوریه بوده است، اثر گذاری حملات جنگنده‌های روسی در مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه نشان از ناکارآمدی و عملکرد ضعیف این ائتلاف در یک سال گذشته است.
کد خبر: ۵۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 08October 2015

ائتلاف «ضد داعش» یا عملیات «روس‌ها» در سوریه؛ کدام تاثیر گذار است؟

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، بیش از یک سال از تشکیل ائتلاف بینالمللی ضد داعش به رهبری آمریکا می گذرد؛ ائتلافی که اولویت اول خود را مقابله با داعش و گروههای تروریستی در عراق و سوریه قرار داده است. جنگندههای این ائتلاف تقریبا هر روز به مواضع این گروهها چه در عراق و چه در سوریه حمله میکنند، اما تاکنون نتایج قابل توجهی نه در هدف قرار دادن تشکیلات اصلی داعش و نه در عرصه جلوگیری از گسترش آن، محقق نشده است و فقط در ذهن مخاطب علامت سوالهای زیاد قرار دادهاست که چرا حملات این ائتلاف به مواضع گروههای تروریستی هیچ گونه تاثیری در نابودی داعش و گروههای تروریستی نداشتهاست.

پس ائتلاف ضد داعش طی یک سال گذشته با آن همه جنگندهها و ابزارهای پیشرفته نظامی خود در عراق و سوریه دنبال چه چیزی هستند که تاکنون نتواستند گروههای تروریستی را منهدم کنند در حالیکه جنگندههای روسی تنها در چند ساعت، تروریستها را در سوریه زمین گیر کردهاند.

براساس این گزارش، روسیه پس از درخواست دمشق و هماهنگی با ارتش سوریه از چهارشنبه هفته گذشته حملات هوایی خود را به مواضع گروههای تروریستی در سوریه آغاز کرده است.

بنابراین جنگندههای روسیه با استقرار در پایگاه نظامی «طرطوس» سوریه، مواضع گروههای تروریستی در «ادلب»، «الرقه»، «دیر الزور» و ... را هدف حملات خود قراردادند که به دنبال این حملات علاوه بر گروههای تروریستی «جبهة النصره»، «احرار الشام» و «جیش الفتح» داعش نیز به تدریج اقدام به عقب نشینی به داخل خاک عراق کرد.

این حملات در ابتدا با واکنش تند کشورهای غربی به ویژه آمریکا مواجه شد، اما براساس گزارش رسانهها و اظهارات مقامات روس این حملات تاثیرگذار و جدی بوده و منابع حیاتی داعش در سوریه را هدف قرار داده است.

تا جاییکه وزارت خارجه ترکیه در ابتدای حضور روسها در سوریه طی بیانیه مشترکی با کشورهای ائتلاف ضد داعش آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، قطر و عربستان، به حملات هوایی روسیه در سوریه واکنش نشان داده و خواستار توقف فوری این حملات شدند.

همچنین رئیسجمهوری فرانسه در واکنش به این حملات علیه اهداف تروریستها در خاک سوریه گفته بود: "روسیه باید داعش را هدف قرار دهد و نه گروههای دیگر در سوریه را!".

این نکته نیز قابل تأمل است که کشورهای عضو ائتلاف و به ظاهر ضد داعش، فقط داعش را گروه تروریستی میدانند و ادعا میکنند که روسیه باید فقط داعش را هدف قرار دهد و گروههای تروریستی مثل «ارتش آزاد»، »جیش الفتح» و «احرار الشام» را هدف قرار ندهد.

این در حالی است که در سوریه بیش از صد گروه تروریستی علیه بشار اسد در حال جنگ هستند؛ که حضور این گروههای تروریستی در این کشور منجر به ویرانی زیرساختهای سوریه، کشتار بیگناهان و آواره شدن هزاران نفر از شهروندان سوری شده است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه نیز در واکنش به این اظهارات با اشاره به غیر قانونی بودن ائتلاف آمریکایی موسوم به ضدداعش گفت: "آمریکا جدیتی در زمینه برخورد با داعش ندارد. چطور آمریکا قادر است در سیاره مریخ آب را مشاهده کند، اما نمیتواند پایگاههای داعش را ببیند.!

«زاخاروف» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در کنفرانس خبری در واکنش به اظهارات مقامات انگلیس مبنی بر اینکه روسیه جنگ نامتقارنی را در سوریه آغاز کرده و لذا مرتکب اشتباه بزرگی شده، گفت: "هرچند درباره تأثیر حملات ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش، کارشناسان نظامی باید اظهار نظر کنند اما میتوانید کارآمدی حملات هوایی از سوی ائتلاف و از جانب مسکو را با هم مقایسه کنید."

وی افزود: "توجه داشته باشید که در طول حدود یک سال حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نه تنها از اراضی تحت اشغال داعش چیزی کاسته نشد، بلکه تروریستهای داعش به جنایات خود در این مدت نیز اضافه کردند. وقتی از ناکارآمدی عملیاتهای ائتلاف مطمئن شدیم، به درخواست سوریه و با هماهنگی نیروهای سوریه که در زمین با داعش مبارزه می کنند به حمله هوایی علیه تروریست ها پرداخته ایم".

زاخاروف با اشاره به راهبرد روسیه در این مبارزه گفت: "ائتلاف تنها از هوا حمله میکرد. نمی توان به این صورت با داعش مبارزه کرد. اما روسیه با هماهنگی نیروهای زمینی سوریه به داعش حمله می کند؛ لذا هماهنگی تلاشها با ارتش سوریه بسیار مهم است. ائتلاف به رهبری آمریکا تمایلی به هماهنگی با دمشق و ارتش سوریه که در زمین با دعش مبازره می کند، ندارد و این همان تفاوت در اصول روسیه و ائتلاف در حمله به داعش است. اگر ائتلاف می خواهد  واقعاً به نتیجه مطلوبی در این خصوص دست یابد، باید هماهنگی اقدامات زمینی و هوایی را با هم مورد توجه قرار دهد".

از سوی دیگر بشاراسد رئیسجمهور سوریه نیز در این خصوص گفت: "حملات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا به جایی نرسید و اکنون با حملات روسیه به مواضع داعش میتوانید فرق این حملات روسی را با حملات ائتلاف آمریکا مقایسه کنید و شاهد فرق آنها در جدیت از بین بردن گروههای تروریستی باشید."

بشار اسد پیشتر در مصاحبه با یک رسانه فرانسوی ضمن تردید در جدیت ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا برای مقابله واقعی با این گروه تروریستی اظهار داشت: "اگر شما تعداد حملات هوایی نیروهای ائتلاف که شامل 60  کشور هستند را با حملات کشور کوچک ما مقایسه کنید میبینید که گاهی ما در یک روز 10 برابر آنها حمله انجام میدهیم؛ آیا این جدی است؟"

از سوی دیگر «جان کریاکو» مأمور سابق «سیا» و بازرس ارشد سابق کمیته روابط خارجی سنا به «اسپوتنیک» اعلام کرد: کنگره آمریکا با ارائه تسلیحات به معارضان سوری، تکفیریهای داعش را تسلیح میکند.

بنا به گفته این افسر سابق سیا، نیروهای داعش تجهیزات مدرن آمریکا را از ارتش آزاد سوریه میگیرد و از آن استفاده میکنند، و همچنین اعضای وابسته به داعش در عراق نیز از مقادیر زیادی از تجهیزات آمریکا که از نیروهای عراقی تحت آموزش آمریکا ربوده بودند، استفاده میکنند.

تا جاییکه «حیدرالفوادی» نماینده فراکسیون التحالف الوطنی عراق طی بیانیهای اعلام کرد که حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه داعش، نمایشی است و از حیدرالعبادی خواست تا به ائتلاف روسیه اجازه دهد، پایگاههای داعش در عراق را هدف قرار دهد.

همچنین مقامات آمریکایی تاکید دارند که حملات هوایی ائتلاف ظرف یک سال گذشته نتوانسته است شمار عناصر داعش را کاهش دهد بلکه برعکس، شمار آنها در شمال آفریقا و آسیای مرکزی در حال افزایش است.


با این وجود اگر به عملکرد یکساله ائتلاف ضد داعش در عراق  و سوریه نگاه کنیم، مشخص میشود که جنگی که به رهبری آمریکا علیه داعش در این دو کشور آغاز شده برای حمایت از داعش در چارچوب جنگ علیه سوریه و به دنبال آن علیه عراق و همزمان علیه دیگر کشورهای عربی و اسلامی منطقه است.

این موضوع به خوبی موضعگیریهای دو کشور ایران و روسیه را که نسبت به هدفهای تعیین شده این جنگ تردید داشتند، تفسیر میکند و نشان میدهد که اظهارات این دو کشور در مورد غیرقانونی بودن این ائتلاف براساس قوانین بینالمللی و دخالت غیرقانونی در امور داخلی سوریه صحت دارد.

با این حال آمریکاییها خوب میدانند که در صورت نابودی داعش عرصه برای بزرگترین دشمنشان یعنی محور مقاومت خالی میشود و این محور به قدرتی مستحکم میرسد. بر همین اساس آمریکاییها با تشکیل ائتلاف نمایشی ضد داعش نه تنها در صدد تضعیف داعش نیستند بلکه از آنها در عراق و سوریه حمایت میکنند تا جبهه مقاومت نتواند با خالی شدن بزرگترین دشمنش بر دیگر گروههای معارض غلبه پیدا کند و سه سال هزینههای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی اجتماعی آمریکا و غرب از بین برود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار