وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری:

تغییر در ژئوپلتیک منطقه قفقاز را خط قرمز خود می‌دانیم/ حضور بیگانه در منطقه به نفع مردم نیست

امیرعبداللهیان در نشست مشترک خبری با همتای ارمنستانی گفت: تغییر در ژئوپلتیک منطقه قفقاز را خط قرمز خود می‌دانیم.
کد خبر: ۵۵۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷ - 20October 2022
تغییر در ژئوپلتیک منطقه قفقاز را خط قرمز خود می‌دانیم/ حضور بیگانه در منطقه به نفع مردم نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در ایروان اظها داشت: خیلی خوشحال هستم که امروز در ایروان هستم و این حضور، بیانگر عمق روابط تاریخی بین ایران و ارمنستان است.
 
امیرعبداللهیان افزود: گفت‌وگو‌های بسیار مفید و سازنده‌ای را با همکارم جناب آقای میرزویان داشتم و در توسعه مناسبات دوجانبه با هم اتفاق نظر داریم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حجم تجارت دو کشور ۷۰۰ میلیون دلار است و توافق کردیم در گام اول آن را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم. دو کشور ظرفیت اقتصاد مکملی را در اختیار دارند.
 
وی افزود: همانطور که آقای وزیر اشاره کردند، از دیگر برنامه‌های ما با نگاه به عمق روابط تاریخی دو کشور و تاکید بر تسهیل همکاری‌های کنسولی و به ویژه امنیت مسیر ترانزیتی شمال به جنوب است که مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران و منطقه قرار دارد؛ لذا گشایش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان در استان سیونیک از جمله برنامه‌های در دستور کار فردای من و همکارم قرار گرفته است.
 
امیرعبداللهیان گفت: ما در گفت‌وگو‌ها به دیدگاه‌های مشترک و نگرانی‌های مشترک و تحولات در قفقاز جنوبی نیز پرداختیم. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حضور نیرو‌های بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه توسط بیگانگان در بخشی از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نخواهد بود.
 
وی افزود: امیدواریم مسائل منطقه در قالب فرمت‌های عمومی پیش بینی شده، از جمله فرمت ۳+۳ در سطح کشور‌های منطقه حل و فصل شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه تغییر در مرز‌های ژئوپلتیک و در کریدور‌های تاریخی و سنتی منطقه را تحمل نخواهد کرد. ما این موضوع را خط قرمز خود می‌دانیم و بر همین اساس تدابیر لازم را برای جلوگیری از چنین نیاتی را به کار خواهیم گرفت.
 
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت کریدور خلیج فارس و دریای سیاه گفت: این یکی از موضوعاتی بود که امشب با همکارم به تفسیر درباره آن صحبت کردیم.
 
وی افزود: یکی از موضوعات اصلی در دستور کار ما این کریدور است و همچنین اتفاق نظر داریم با توجه به اهمیت و جایگاهی که می‌تواند ایفا کند یک فرمت سه جانبه بین ایران و هند و ارمنستان طراحی می‌شود تا بتوانیم در تحقق اهداف این مسیر مهم ترانزیتی بیش از پیش نقش داشته باشیم.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار