بحران سیاسی انگلیس و تبعات آن

استعفای لیز تراس نخست‌وزیر ناکام اخیر انگلیس، فضای سیاسی این کشور اروپای غربی را به بحران عمیق تری فروبرده است. رویترز در تحلیلی آثار شرایط بلبشوی کنونی انگلیس را از نظر گذرانده است.
کد خبر: ۵۵۱۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴ - 31October 2022

بحران سیاسی انگلیس و تبعات آن

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پس از اینکه ظاهرا چهره‌های برجسته جناح راست حزب محافظه‌کار به ریشی سوناک که زمانی میانه خوبی با وی نداشتند، گرایش پیدا کرده اند، بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق هم برای به دست آوردن حمایت کافی از سوی سیاستمداران انگلیسی برای بازگشت به پست نخست‌وزیری انگلیس مبارزه سختی را آغاز کرده است. هر چند او در ادامه از رقابت کنار کشید.

خبرگزاری رویترز، در این بحبوحه نگاه و نظری داشته است بر اوضاع سیاسی انگلیس در پی تغییرات اخیر. این خبرگزاری که گزارش خود را قبل از انصراف جانسون از ادامه رقابت برای کسب دوباره نخست وزیری تهیه کرده است، چنین می‌نویسد:
سیاست

جانسون و وزیر دارایی سابقش سوناک، پس از استعفای لیز تراس پس از تنها شش هفته از سمت خود، مدعیان جدید پست نخست وزیری و رهبری بریتانیای بحران زده هستند.

سوناک میلیاردر که استعفای او در تیرماه باعث برکناری جانسون شد، قول داده که با "بحران عمیق اقتصادی" کشور با "صداقت، حرفه‌ای گری و مسئولیت پذیری" مقابله کند.

اقتصاددانان انگلیسی می‌گویند، تراس توسط یک برنامه اقتصادی که بازار‌های مالی را متلاطم کرد، هزینه‌های زندگی رای دهندگان را بالا برد و بسیاری از اعضای حزب خود را خشمگین کرد و همین موارد زمینه ساز سقوط زودهنگام وی شد.

جانسون در ماه تیرماه در پی رسوایی پارتی گیت برکنار شد، اما امید دارد محبوبیت خود را نزد اعضای حزبش از دست نداده باشد از همین رو قصد کرده خیزی دوباره برای تصدی پست نخست وزیری بردارد.

پنی موردانت وزیر دفاع سابق نیز به این رقابت پیوسته است تا پنجمین نخست وزیر کشور در شش سال گذشته شود.

گفته می‌شود تکلیف انتخاب نخست وزیر جدید روز جمعه مشخص می‌شود تا جانشین تراس، کوتاه‌ترین نخست وزیر تاریخ انگلیس، شود. اولین نتایج در ساعت ۱۷۰۰ به وقت گرینویچ روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

طبق قانون لازم نخواهد بود تا دو سال دیگر یک انتخابات سراسری برگزار شود، اما احزاب مخالف می‌گویند همین موضوع باید به رای گذاشته شود. کایر استارمر، رهبر حزب کارگر گفت که رقابت در بین سران محافظه کاران یک "سیرک مضحک و آشفته" است.

حزب کارگر در برخی نظرسنجی‌ها بیش از ۳۰ امتیاز از دولت کنونی پیشتاز است.
اقتصاد

طبق بررسی ها، خریداران انگلیسی در ماه شهریور هزینه‌های خود را به شدت کاهش دادند در حالی که وام‌های عمومی بیش از حد انتظار رشد کرد. مسائلی که نشان دهنده چالشی است که جرمی هانت، وزیر دارایی جدید و هر کسی که جانشین تراس به عنوان نخست وزیر شود، به شدت با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. هانت روز جمعه تکرار کرد که دولت "هر کاری که لازم باشد" برای کاهش بدهی در میان مدت انجام خواهد داد.
بازار‌ها

ارزش پوند در روز جمعه (آخرین روز کاری اروپا) به دلیل عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی کاهش یافت. تحلیلگران بر این باورند که بازار‌ها به مدتی زمان نیاز دارند تا به طور کامل از ریسک سیاسی ایجاد شده در هفته‌های اخیر خلاص شوند.

بازار‌های مالی انگلیس روز یک مهر پس از آنکه وزیر دارایی وقت (کوارتنگ) میلیارد‌ها پوند کاهش مالیات بدون بودجه را اعلام کرد، در آشفتگی فرو رفت.

بانک مرکزی انگلستان مجبور به خرید اضطراری اوراق قرضه شد تا از فروش شدید ۲.۳ هزار میلیارد دلاری بازار اوراق قرضه دولتی انگلیس که تهدیدی برای ویران کردن صنعت بازنشستگی و افزایش خطرات رکود بود، جلوگیری کند.

جرمی هانت، جانشین کوارتنگ در روز دوشنبه گذشته «تقریباً همه» طرح اقتصادی را کنار گذاشت و در یک چرخش تاریخی طرح حمایت از انرژی تراس را که در شهریور اعلام شد، برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران پس گرفت.

منبع: خبرگزاری رویترز

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار