نماینده مردم در مجلس:

دولت ساختار‌های رسانه‌ای انتقاد و اعتراض را فراهم کند

عنابستانی گفت: مردم باید مورد اعتماد و توجه حاکمیت باشند و تمام حاکمان در تمام عرصه‌ها و ایام جاری سال به نظر و عقیده مردم احترام بگذارند، بنابراین باید ساختاری برای اینکه مردم بتوانند حرفشان را بزنند تدوین کنند.
کد خبر: ۵۵۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹ - 25October 2022

دولت ساختار‌های رسانه‌ای انتقاد و اعتراض را فراهم کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علی‌اصغر عنابستانی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در رابطه با ضرورت پذیرش اعتراض‌های قانونی و ایجاد بستر‌های آن، اظهار داشت: اصل هشتم قانون اساسی ما دایر بر این است که مردم نسبت به حاکمان مسئول هستند و حتی دایر بر مسئولیت مردم نسبت به مردم، حاکمان نسبت به مردم و مردم نسبت به حاکمان است.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش مسئولیت مردم نسبت به حاکمان که در منابع دینی ما خیلی به آن توجه شده و وظیفه مردم هست، سازوکار مناسبی در کشور و در ساختار جمهوری اسلامی برای آن دیده نشده است. از آن طرف اصل ۲۷ قانون اساسی تصریح داشته که همه تجمعات و راهپیمایی‌ها صرفا با دو شرط مبنی بر اینکه با سلاح نباشد و دوما اینکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است و می‌تواند در کشور انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این دو اصل از اصول بسیار مترقی قانون اساسی ما است، گفت: متاسفانه برای این دو اصل نیز مثل برخی از اصول دیگر، ساختار اجرایی دقیقی فراهم نشده است و ضرورت دارد که بعد از جریاناتی که اتفاق افتاد، حداقل عبرت برای ساختار اداره کشور و به ویژه دولت این باشد که برای اجرای این دو اصل به نحو شایسته و دقیق طراحی کنند.

عنابستانی عنوان کرد: ما مردم را صرفا برای روز انتخابات لازم نداریم. مردم باید مورد اعتماد و توجه حاکمیت باشند و تمام حاکمان در تمام عرصه‌ها و ایام جاری سال به نظر و عقیده مردم احترام بگذارند، بنابراین باید ساختاری برای اینکه مردم بتوانند حرفشان را بزنند تدوین کنند. ساختاری باید تدوین کنند برای اینکه مردم بتوانند حاکمان را نصیحت و نقد کرده و همچنین به تصمیم حاکم اعتراض کنند.

وی تاکید کرد: دولت باید تلاش کند که کار ساده‌ای مانند اجرای قانون احزاب و امکان تجمعات و اعتراضات به صورت قانونی راحت‌تر شود و این امکان را فراهم کند. از جمله اینکه مکان‌هایی برای تجمعات و اعتراضات در شهر‌های مختلف تعبیه شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین دولت باید ساختار‌های رسانه‌ای به ویژه در رسانه ملی برای نقد فراهم کند که سیستم‌های منتقد بتوانند در این ساختار و مدل رسانه‌ای حرف هایشان را بزنند و جلسات مختلف نقد، انتقاد و اعتراض و مدل‌های مختلف دیگر در رسانه ما پیاده شود.

عنابستانی با بیان اینکه اینگونه نیست که فکر کنیم همه اجزای حاکمیت هر ساعت دارد درست کار می‌کند و هیچ انتقادی به آن وارد نیست، تصریح کرد: حتما انتقادات زیادی وارد است و باید مردم بتوانند این انتقادات را با فراغ بال و بدون نگرانی از تبعات و بدون ترس و با راحتی با مسئولینشان بیان کنند و مسئولین نیز باید نشان دهند که گوش شنوایی برای انتقادات دارند.

دبیر اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در پایان تاکید کرد: امیدواریم این اعتقاد به اجرای قانون اساسی و اصول مترقی آن از جمله اصل حقوق ملت، اصل ۲۷ قانون اساسی، اصل هشتم قانون اساسی و... را داشته باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار