دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بررسی عملکرد بایدن در دو سال گذشته/ گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت جمهوری‌خواهان به کاخ سفید

عملکرد بسیار ضعیف دولت «جو بایدن» ضمن سقوط محبوبیت حزب دموکرات زمینه بازگشت به قدرت حزب جمهوری‌خواهان را بیش از پیش فراهم کرده است.
کد خبر: ۵۵۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۴ - 09November 2022

عملکرد ضعیف دولت بایدن و احتمال کناره‌گیری او از نامزدی ریاست جمهوریگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در آستانه برگزاری است که عملکرد بسیار ضعیف و ناامیدکننده دولت «جو بایدن» ضمن اینکه موجب سقوط محبوبیت حزب دموکرات شده زمینه قدرت‌گیری و بازگشت به قدرت حزب جمهوری‌خواه را بیش از پیش فراهم کرده است.

با گذشت دو سال آغاز دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» و عملکرد بسیار ضعیف و دور از انتظار دولت او شاهد افزایش موج وسیعی از نارضایتی در میان مردم و اقشار مختلف آمریکا شده است. این محبوبیت که عامل اصلی آن قرار دادن آمریکا در بدترین شرایط ممکن و ضعیف‌ترین حالت سیاسی و اقتصادی است تا اندازه‌ای برای مردم، سیاستمداران و احزاب مختلف این کشور سنگین بوده و برای آن‌ها گران تمام شده که امروز کاهش قابل توجه محبوبیت و حزب دموکرات هستیم.

حال در این میان با توجه به عملکرد بسیار ضعیف و ناموفق «جو بایدن» و دولت او در دو سال اخیر بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی بر اساس اسناد و مدارک موجود و میزان مقبولیت و اقبال مردم آمریکا به «بایدن» و دولت او اعتقاد دارند که انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا بیش‌تر از آنکه نقش و تاثیری قابل توجه بر دو سال باقی مانده ریاست جمهوری وی داشته باشد نقش تعیین کننده‌ای در احتمال نامزد شدن دوباره او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ دارد.

از طرف دیگر انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در شرایطی در تاریخ هشتم نوامبر برابر با ۱۷ آبان ماه برگزار می‌شود که این دوره از انتخابات سرنوشت ۴۳۵ صندلی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۴ صندلی از ۱۰۰ صندلی مجلس سنا را مشخص می‌کند. بر این اساس آن چیزی که در این میان واضح و روشن است به خاطر افتادن جایگاه و آینده حزب دموکرات به دلیل عملکرد بسیار ضعیف و نامناسب دولت «جو بایدن» است.

در حقیقت با توجه به شرایط و وضعیت امروز ساختار سیاسی آمریکا و عملکرد بسیار ضعیف و ناامیدکننده دولت «جو بایدن» در دو سال اخیر تنها در شرایطی که شاهد حضور حداکثری دموکرات‌ها در کنگره باشیم می‌توان به حضور «بایدن» در دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا امید داشت. در غیر این صورت به احتمال فراوان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شاهد روی کار آمدن فردی جدید خواهیم بود.

نکته دیگر اینکه سابقه ناموفق حزب دموکرات در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا بوده که معمولا در اغلب این انتخابات شکست خورده است. حال اگر به این موضوع عملکرد ضعیف دو سال اخیر «جو بایدن» را هم اضافه کنیم تقریبا به این نتیجه می‌رسیم که برنده این انتخابات به احتمال فراوان حزب جمهوری‌خواه خواهد بود.

بر این اساس، با توجه به شواهد و قرائن موجود و حتی هشدار و اخطار برخی از اعضای حزب دموکرات احتمال شکست گسترده حزب در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا وجود دارد و در صورتی که این پیش‌بینی محقق شود شاهد آغاز فشار‌های فراوانی بر «جو بایدن» برای واگذاری نقش نامزدی ریاست جمهوری این حزب به فرد دیگری خواهیم بود.

حال در این میان جدیدترین نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان داده که تا امروز تنها یک سوم از مردم آمریکا قصد دارند تا در انتخابات سال ۲۰۲۴ ریاست جمهوری این کشور به «جو بایدن» رای بدهند. این موضوع نیز به معضلی جدید و بسیار جدی برای دولت بایدن و حزب دموکرات تبدیل شده است. زیرا همین اقبال اندک در عین اینکه زمینه ساز شکست دموکرات‌ها است از آن طرف شانس موفقیت و پیروزی جمهوری‌خواهان را هم به همان نسبت افزایش می‌دهد.

البته در این میان برخی از گمانه‌زنی‌های غیررسمی حاکی از این است که «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات برای جایگزینی با «جو بایدن» درنظر گرفته شده است و نظرسنجی‌هایی هم که تا امروز انجام شده نشان می‌دهد که او تا امروز از تمامی رقبا و شانس‌های حضور در رقابت ریاست جمهوری اقبال بیشتری برای جلب نظر مردم و کسب کرسی ریاست جمهوری برخودار است.

در پایان باید گفت فقط چند روز تا آغاز انتخابات کنگره آمریکا باقی مانده و با توجه به شرایط سیاسی امروز این کشور و عدم موفقیت و عملکرد ضعیف دولت «جو بایدن» می‌توان شکست سنگین حزب دموکرات را پیش‌بینی کرد که در صورت تحقق چنین چیزی این حزب به احتمال فراوان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را هم به یکی از نامزد‌های جمهوری‌خواه که ممکن است «دونالد ترامپ» هم باشد واگذار خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار