کارشناس مسائل بین‌الملل:

عربستان بدون آمریکا موضعی ندارد

صالحی با بیان این که چین درصدد قدرت گرفتن یوآن با کاهش هژمونی دلار است، گفت: قطعا سعودی‌ها بدون همسویی با آمریکایی‌ها نمی‌توانند مواضعی را اتخاذ کنند.
کد خبر: ۵۶۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴ - 11December 2022

عربستان بدون آمریکا موضعی ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حمید صالحی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی در ارزیابی خود از سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان، اظهار داشت: واقعیت امر این است که به نظر می‌رسد تحولاتی در عرصه بین‌المللی در حال رخ دادن است، در همین راستا پالس این مسائل را آنگلا مرکل صدر اعظم وقت آلمان داد که امروز چه نشسته باشیم، چه تلاش کنیم یا خیر، قدرت و هیمنه غرب به سوی شرق کوچ می‌کند.   

وی با بیان این که چین به عنوان یک قدرت، برای غرب خطر به شمار می‌رود، گفت: استراتژی چین این است که دلار را به سرعت به زمین بزند و یوآن را تقویت کند و در این راستا در ماجرای کرونا به سرعت این اهداف را دنبال کرد، شرکت‌های "های تک" را تقویت کرد، کرونا را مدیریت کرد و رشد اقتصادی ۱/۸ درصدی را رقم زد.   

استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در قدم بعدی روی مساله تایوان متمرکز شد و در این زمینه و برای مقابله هم به سرعت سرمایه گذاری می‌کند، همکاری‌های نظامی و غیر نظامی با روسیه انجام می‌دهد.   

کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: سفر رئیس جمهور چین به عربستان نیز قطعا برای چینی‌ها می‌تواند چند دستاورد داشته باشد یکی این که به کشور‌های عربی گوشزد کند که شما چندین مرحله اقدام کردید، اما همچنان دلار در هژمون قرار دارد، بنابراین جایگاه و شرایط خودتان را با چین که نقش بسزایی در تحولات آینده دارد، در نظر بگیرید.  

صالحی در ادامه اظهار داشت: این که گفته می‌شود بیانیه ضد ایرانی در جریان این سفر از سوی چین هم به امضا رسیده در واقع طرف سعودی گله‌ای را در ارتباط با ایران مطرح کرد و چین هم گفته بود مخالف هر گونه دخالت در امور کشور‌ها هستیم. در واقع چین مجددا به کشور‌های عربی هژمون بودن دلار را گوشزد کرد؛ بنابراین قدرت واقعی در شرق شکل می‌گیرد و این سفر هم در این راستا انجام شده است تا یوآن چین قدرت بگیرد.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم عربستان بتواند مواضع مستقلی داشته باشد در واقع می‌خواهد توجه غربی‌ها را جلب کند، در غیر این صورت تصور نمی‌کنم عربستان بتواند مواضع مستقلی داشته باشد. قطعا سعودی‌ها بدون همسویی با آمریکایی‌ها نمی‌توانند مواضعی را اتخاذ کنند.   

استاد دانشگاه در پایان ابراز کرد: بنابراین درشرایط فعلی عربستان به چین گرایش پیدا کرده ومی خواهد که جایگاهی را داشته باشد اگر نه موضعی در برابر غرب و به ویژه آمریکا نمی‌توانند بگیرند.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار