ولایتی:

برجام محدودیت‌های فراوانی برای ایران دارد/ آنها اجازه نمی‌دهند آرام باشیم

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: با درایت رهبری و پیگیری مجریان و به ویژه دولت یازدهم برای نخستین‌بار سازمان ملل متحد حق هسته‌ای کشوری را مصوب کرد؛ البته محدودیت‌های فراوانی در این زمینه گذاشته شده است.
کد خبر: ۵۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳ - 29October 2015

برجام محدودیت‌های فراوانی برای ایران دارد/ آنها اجازه نمی‌دهند آرام باشیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علیاکبر ولایتی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به برگزاری همایش بینالمللی «ابنهیثم و نور» در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: بیخبری از فرهنگ تمدن اسلامی یک جو غالب در مراکز آموزشی ما ایجاد کرده و گمان میکنیم که ما تنها مصرفکننده علم هستیم.

وی ابراز داشت: 13 هزار جلد کتاب پزشکی در تاریخ تمدن اسلامی داریم که بعضی از آنها هنوز چاپ نشده است. رونمایی و بازشناسی مجدد از کارهایی که بزرگان ما در فرهنگ تمدن اسلامی انجام دادند، نشان میدهد که بیش از 50 درصد افرادی در فرهنگ تمدن اسلامی نقش دارند ایرانی و شیعه بودند و کتابهایی از آنها به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل با اشاره به مسئله برجام عنوان کرد: از سال 82 تا 94 مذاکرات هستهای آغاز شد و شهادت میدهم که مقام معظم رهبری در تمام این 12 سال تلاش داشتند که کارهای هستهای را با نظارت و تا جای ممکن به شکل مطلوبی با مدیریت آن اشراف داشته باشند.

وی با بیان اینکه آنهایی که مقابل ما بودند میخواستند مانع شوند که ایران قدرت هستهای داشته باشد در حالی که بیش از 400 رشته علمی به انرژی هستهای مرتبط است، گفت: با درایت رهبری و پیگیری مجریان و به ویژه دولت یازدهم برای نخستین بار سازمان ملل متحد حق هستهای کشوری را مصوب کرد؛ البته محدودیتهای فراوانی در این زمینه گذاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این موضوع سختتر از مراحل رسیدن به آن است و در هر زمینهای میتوانند ایراد بگیرند و انگلیس هم شریک آنها هستند و چین و آلمان و فرانسه کارهای آمریکاییها را دنبال میکنند بیان داشت: اجرای برجام هشت سال طول میکشد، نفت ما تمام میشود و تنها انرژی هستهای است که برای قرنها میماند و با رعایت نکات آن سالمترین انرژی است؛ به ویژه اگر جوش هستهای داشته باشیم که مشکل پسماند هم ندارد.

ولایتی در مورد شرایط منطقه و حضور ایران در لبنان و سوریه عنوان کرد: قطعا خاستگاه این نوع مسائل و شبههها خارج از مرزها است؛ آنها که در میدان جنگ حریف مسلمانان به پا خواسته نمیشوند، القا میکنند که به گرفتاریهای خودمان برسیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما بخواهیم ایران و تمامیت اراضی آن را حفظ کنیم، باید سنگرهای امنیتی خودمان را بیرون از مرزهای خود داشته باشیم ادامه داد: همان طور که آمریکاییها این کار را کردهاند و میگویند از منابع ملی آمریکا دفاع میکنند و در هند، آسیایی مرکزی و بحرین و... پایگاه دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران 15 همسایه دارد، و آیا میتواند ساکت بنشیند، به همت دولتی که در عراق به پا شده و مورد حمایت مردم عراق و به کمک جمهوری اسلامی است، مردم عراق آمریکاییها را بیرون کردند.

ولایتی با بیان اینکه به همت مردم سوریه و جمهوری اسلامی مانع میشوند که آمریکاییها در سوریه پایگاه داشته باشند، افزود: آمریکا اگر دولت قانونی سوریه را ساقط کند و در عراق با برانگیختن داعش که شیعه و سنی برای آنها مطرح نیست به پا میخیزد.

وی همچنین با بیان اینکه آمریکا تنها عنوان میکند که ائتلاف ضد داعش داریم؛ اما همین آمریکا جلوی آن را میگیرد به دنبال تجزیه عراق و سوریه هستند، افزود: سوریه خط مقدم جبهه مبارزه با صهیونیسم است و فقط این نیست که از امنیت مرزهای ملی خودمان حمایت میکنیم، بلکه این موضوع است که صهیونیستها به حیاط خلوت ما ورود نکنند.

ولایتی با تاکید بر اینکه غیر از همبستگی اسلامی و دفاع از سرزمین اسلامی، دفاع از امنیت ملی خودمان مطرح است، اگر ساکت بنشینیم، آمریکا در کردستان عراق و... پایگاه میزند، ابراز داشت: دولت متحد عراق که با رای مردم روی کار آمده و ایران از آنها حمایت کرده چه بهتر از این که نیروهای مورد تایید ایران روی کار باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه تفاوت حکومت کنونی عراق با رژیم صدام 180 درجه است، عراق ظرفیتی دارد که اگر کسی در آنجا حاکم متاثر از آمریکاییها باشد، دوباره به ایران حمله میکند، خاطرنشان کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، ما باید از خطرات بالقوه که در کنارمان وجود دارد پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته هم ایران اینگونه به همسایههای خود نگاه میکرد و برای ما مهم بود که همسایههای ما در جنگ یا صلح با یکدیگر باشند، بیان داشت: اگر ما به آنها کاری نداشته باشیم، آنها به ما کار دارند و نمیخواهند حکومتی بر مبنای موازین اسلامی وجود داشته باشد که الگویی برای کشورهای دیگر شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: لذا کار به جایی رسیده که عربستان سعودی که مدعی خادمالحرمینی است با صهیونیستها همپیمان میشود که به جنگ یمن بروند و آدم بکشند.

وی ابراز داشت: اگر ما هم کاری نکنیم و تنها به آب و برق خودمان برسیم، آنها اجازه نمیدهند آرام باشیم، تا زمانی ایران و جمهوری اسلامی برپاست و استقلال داریم، مخالفان ارزشهای اسلامی هم وجود دارند، این بهایی است که ما باید به دلیل استقلالخواهی خود بپردازیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها