کارشناس مسائل منطقه:

بلوک قدرتی با کشور‌های همسو در مجامع بین‌المللی ایجاد شود

زارعی گفت: باید یک بلوک قدرتمندی در مجامع بین‌المللی ایجاد و نقش قدرت‌های غربی در این مجامع را محدود و کمرنگ کنیم.
کد خبر: ۵۶۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴ - 17December 2022

بلوک قدرتی با کشور‌های همسو در مجامع بین‌المللی ایجاد شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «اصغر زارعی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی در واکنش به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، اظهار داشت: کمیته حقوق زن یکی از کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی اجتماعی سازمان ملل متحد است که در آنجا قریب به ۵۳ کشور عضو هستند و موضوعات مربوط به حقوق زنان در جوامع جهانی تحت نظارت و بررسی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به تازگی به عضویت این کمیته در آمده بود و موفق شده بود به عنوان یکی از اعضای ۵۳ گانه کمیسیون پذیرفته شود با فشار ایالات متحده آمریکا و برخی از کشور‌های هم پیمان اروپایی ایالات متحده از مدت‌ها قبل شاهد بودیم فشار‌هایی علیه عضویت ایران در این کمیته در دستور کار قرار دادند و پیش‌نویس قطعنامه‌ای رو تنظیم کردند.

کارشناس منطقه بیان کرد: نقض حقوق زنان در جامعه آمریکا نسبت به جامعه جهانی از اختلاف فاحشی برخوردار است و حدود بیش از ۲۰۰ و چند هزار زن آمریکایی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند. علی رغم اینکه شاهد نقض فاحش حقوق زنان در جوامع غربی هستیم، داعیه دار حقوق زن شدند.

زارعی گفت: با توجه به تبلیغات بسیار سنگین و مسمومی که به دنبال حوادث اخیر علیه ایران توسط رسانه‌های غربی و بنگاه‌های خبری تحت سلطه آنها، موفق شدند در این کمیته با رأی گیری نزدیک عضویت ایران را به حالت تعلیق در بیاورند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه دیدگاه‌های برخی از اعضای کمیته مانند چین، روسیه، ونزوئلا که به نفع ایران رأی دادند نشان از آگاهی و هوشمندی کشور‌ها در مورد حقوق زن در جامعه ایران و برخورد سیاسی و دوگانه نظام‌های غربی علیه ایران است. استاندار‌های دوگانه‌ای که این روز‌ها به شدت توسط انقلاب حقوقی غرب علیه کشور‌های مستقل و مخالف غرب اعمال می‌شود باعث شده است که اعتبار و شأنیت و جایگاه این نهاد به شدت دچار آسیب شود.

زارعی تصریح کرد: این اقدام دولت آمریکا و متحدین آن رویه جدیدی در سازمان ملل متحد به جا گذاشت که بی اعتباری بیشتر و کاهش جایگاه و نقش این نهاد بین المللی برای اقدامات نظارتی خود در کشور‌های عضو سازمان ملل را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بهره برداری‌های یک سویه و سو استفاده از جایگاه سازمان ملل متحد و کمیته‌های این چنینی، کمیسیون‌ها و حتی شورای امنیت برای پیشبرد منافع نامشروع خود و متحدانش در جهان ابزاری برای ایالت متحده شده است و بسیاری از کشور‌های دنیا اعتقاد دارند که حتماً باید در ساختار و منشور سازمان ملل متحد تغییراتی ایجاد شود، زیرا این نهاد از جایگاه و اعتبار خود که برای تأمین حقوق کشور‌های عضو و ملت‌ها شکل گرفته بود، فاصله گرفته و به ابزار سیاسی و بهره برداری سیاسی دولت آمریکا و دیگران تبدیل شده است.

کارشناس منطقه با بیان اینکه رأی گیری اخیر سازمان ملل علیه ایران بیشتر جنبه سیاسی و ژورنالیستی و رسانه‌ای دارد، اظهار کرد: اساساً این رأی گیری هیچ بار حقوقی و اقدام اجرایی را در پی نخواهد داشت و این گونه اقدامات هیچ گونه ضمانت اجرایی را برای برخورد با کشور‌های عضو که مورد هجمه واقع می‌شوند در دستور کار ندارد.

زارعی بیان داشت: متأسفانه دبیر کل سازمان ملل متحد هم هیچ واکنشی در خصوص این تصمیم و رویه جدیدی که توسط برخی کشور‌های تحت رهبری آمریکا اتفاق افتاد نشان نداد.

وی با تاکید بر اینکه اعلام موضع دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق سخنگوی وزارت خارجه و سخنگوی دولت در محکومیت این اقدام کفایت نمی‌کند، گفت: دولت باید با اقدامات عملی در راستای هم افزایی و همکاری‌های بیشتر با دولت‌ها و کشور‌های همسو با خود و کشور‌هایی که در این کمیته رأی ممتنع دادند انجام دهد. این موضوع ایجاب می‌کند ما یک بلوک قدرتمندی را در آینده ایجاد کنیم و با همگرایی بیشتر نقش قدرت‌هایی مانند ایالات متحده آمریکا و کشور‌های همسو با آن را در این مجامع محدود و کمرنگ کنیم.

کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: دیپلماسی قدرتمند و هماهنگ می‌تواند این بلوک قدرت را به لحاظ سیاسی و حقوقی در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیته‌ها و کمیسیون‌های آن به همراه داشته باشد.

زارعی در پایان تاکید کرد: لازمه تشکیل بلوک قدرت این است که دیپلمات‌های ما در سازمان ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران در رایزنی‌های دیپلماتیک خود و ارتباطات گسترده در حوزه‌های مختلف می‌تواند از استاندارد‌های دوگانه‌ای که امروز غربی‌ها به رهبری آمریکا علیه کشور‌های دیگر اعمال می‌کنند افشا کند و مانع از ایجاد انحصار و یاغی گری سیاسی و حقوقی در نهاد‌های بین المللی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار