وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه جلسه هیئت دولت:

«یلدا» به ثبت جهانی یونسکو رسید

ضرغامی گفت: با ثبت جهانی یلدا در یونسکو توسط وزارت میراث فرهنگی که امسال صورت گرفت، دنیا جایگاه یلدا را تحسین کرد. یلدا احترام به تمام ارزش‌ها و مبانی فکری، ایدئولوژیک و قرآنی ما است.
کد خبر: ۵۶۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲ - 21December 2022

«یلدا» به ثبت جهانی یونسکو رسیدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس،‌ «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران ضمن تبریک شب یلدا، اظهار داشت: یلدا متعلق به تمام مردم دنیا است. امروز رئیس جمهور صحبت‌های خوبی در مورد یلدا داشت.

ضرغامی عنوان کرد: با ثبت جهانی یلدا در یونسکو توسط وزارت میراث فرهنگی که امسال صورت گرفت، دنیا جایگاه یلدا را تحسین کرد. یلدا احترام به تمام ارزش‌ها و مبانی فکری، ایدئولوژیک و قرآنی ما است.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ریشه‌ها و مبنای یلدا از خانواده‌محوری، توجه به بزرگ‌تر، ارزش‌ها و فضائل انسانی و از همه مهمتر همگرایی در میان جامعه که از خانواده شروع می‌شود، نشأت می‌گیرد که اسلام روی این مسأله تاکید زیادی دارد.

ضرغامی تصریح کرد: از سه هزار سال پیش پدران ما به این حقیقت دست پیدا کرده بودند و شب یلدا مبانی فکری و اسلامی دارد و مردم عزیز ما ان‌شاء‌الله با دورهمی ها سازنده در فضای حقیقی با یکدیگر تعامل داشته باشند و امشب را پاسداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: لایحه احکام ثابت برای بودجه که برای اولین بار در دولت در حال انجام است، از نیازهای قدیمی کشور بوده و اقدام بسیار مفیدی است که در دولت سیزدهم صورت گرفت. وزارت میراث فرهنگی بخش مهمی از نظام مسائل خود را در این لایحه دائمی حل کرد. البته به دلیل اینکه این لایحه باید به مجلس فرستاده شود و آنجا مصوب شود، قرار نیست خیلی رسانه‌ای شود.

وزیر میراث فرهنگی افزود: برای مثال هدیه‌ای برای فعالان صنایع دستی در نظر گرفته شده و مشکلی که برای صادرات، پیمان سپاری ارزی، عوارض و مالیات داشتند به موجب این لایحه حل می‌شود و برای صنایع دستی منتفی می‌شود و راه صادرات در صنایع دستی تسهیل می‌شود.

ضرغامی در ادامه گفت: ۴ اثر مهم را در یونسکو به ثبت رساندیم و ۱۷ اثری که در گذشته داشتیم، به ۲۱ اثر افزایش پیدا کرد و از مقام هفتم در دنیا به مقام ششم دست پیدا کردیم که اتفاق مهمی بود.

وی اضافه کرد: این اقدام در سالی رقم خورد که سهمیه ثبت اثر و عنصر میراث فرهنگی ناملموس را نداشتیم، اما با درایت و مدیرت خوبی که صورت گرفت با استفاده از ظرفیت بقیه کشورها آن را به دست آوردیم مانند یلدا که با همکاری افغانستان صورت گرفت یا ترکمن دوزی که یکی از رشته‌های خوب صنایع دستی ماست که با همکاری ترکمنستان انجام شد و همچنین ابریشم بافی و موسیقی بربط با همکاری سوریه صورت گرفت.

وزیر میراث فرهنگی در پایان بیان کرد: همه اینها در ایران ریشه‌های عمیق دارد و ثبت این چهار عنصر در کنار عنصر خوش نویسی، از افتخارات دولت سیزدهم است و فکر می‌کنم هر چه جلوتر رویم، جایگاه فرهنگ ناملموس و میراث معنوی ایران که در بسیاری از ابعاد با تمام دنیا فرق می‌کند، مشخص شود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار