فرانسه روی خط اعتراضات/ خشونت پلیس علیه تجمعات و تظاهرکنندگان

اعتراضات اخیر در فرانسه با دیگر به صحنه خشونت‌های پلیس علیه معترضان تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۶۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱ - 26December 2022

فرانسه روی خط اعتراضات/ خشونت پلیس علیه تجمعات و تظاهرکنندگان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، رسانه‌های فرانسه روز جمعه گذشته از وقوع تیراندازی در مرکز پاریس خبر دادند؛ فردی با یک سلاح به افراد حاضر در یک مرکز حمله کرد.

در جریان این تیراندازی سه نفر کشته و چند نفر دیگر نیز مجروح شدند و تنها ساعاتی بعد معترضان در اعتراض به ناامنی در محل سکونت آن‌ها در پاریس و بی توجهی مقامات فرانسه به این موضوع، دست تظاهرات زدند.

بلافاصله نیرو‌های ضدشورش و پلیس امنیتی فرانسه به محل تیراندازی اعزام شدند؛ نیرو‌های امنیتی فرانسه طبق معمول برای متفرق کردن معترضان دست به اقدامات خشونت بار مانند ضرب و شتم و گاز اشک آور متوسل شدند.

دو روز در پی این تیراندازی خیابان‌های پاریس به صحنه زد و خورد میان معترضان و نیرو‌های پلیس فرانسه تبدیل شد.

تیراندازی روز جمعه در آستانه سالگرد قتل سه زن در پاریس در ژانویه ۲۰۱۳ رخ داد؛ تحقیقات پس از مرگ مظنون اصلی اندکی قبل از محاکمه متوقف شد، اما در سال ۲۰۱۹ دوباره آغاز شد.

اما خشونت‌های اخیر پلیس فرانسه در مواجهه با اعتراضات در داخل این کشور تنها به روز‌های اخیر محدود نیست و نگاهی به اعتراض‌های گذشته در این کشور نیز این موضوع را تایید می‌‎کند.

شاید بزرگ‌ترین نمود خشونت‌های پلیس در فرانسه را بتوان در تظاهرات «جلیقه زردها» مشاهده کرد؛ اعتراضاتی که در اواخر سال ۲۰۱۸ و در اعتراض به تصمیم دولت فرانسه برای افزایش بهای سوخت آغاز شد و برای ده‌ها هفته تا پیش از آغاز قرنطینه‌های کرونایی شنبه هر هفته برگزار شد.

خشونت‌های پلیس فرانسه در جریان این اعتراضات با واکنش‌های بسیاری نه تنها در این کشور بلکه در سطح بین‌المللی مواجه شد.

هزاران نفر در جریان این اعتراضات بازداشت و یا مجروح شدند و چندین نفر نیز چشم خود را از دست دادند.

تقریباً در تمام تظاهرات‌هایی که پس از آن و بعدا در بحبوحه همه‌گیری روی داد، ابر‌های گاز اشک‌آور و شلیک گلوله یا انفجار نارنجک در همه جا شنیده شد و معترضان می‌گفتند احتمال شکستن جمجمه یا از دست دادن چشم مردم را از تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌ترساند.

به غیر از جلیقه زردها، معلمان، کشاورزان، وکلا، دانشجویان و کارکنان بیمارستان‌ها نیز اخیرا در اعتراض به شرایط کاری و زندگی خود تظاهرات کرده‌اند.

مقامات در سطح دولتی و همچنین مقامات ارشد پلیس می‌گویند که استفاده از خشونت ضروری است، زیرا معترضان به اموال عمومی آسیب رسانده‌اند.

بعد از هر هفته راهپیمایی جلیقه زردها، ویدئوها، تصاویر و اظهارات جدید شاهدان در فضای مجازی منتشر می‌شد؛ بسیاری از این‌ها شواهدی ارائه کردند که با خط دفاعی اصلی دولت فرانسه در تضاد بود؛ اینکه پلیس در برابر معترضانی که خشونتی مرتکب نشده بودند با خشونت پاسخ داد.

خشونت پلیس به یکی از بزرگ‌ترین مسائل در فرانسه پس از یک رشته حوادث برجسته در میان گروه‌های مختلف از معترضان جلیقه زرد گرفته تا در میان جوانان سیاه‌پوست تبدیل شده است.

در برهه‌های مختلف تظاهراتی علیه این خشونت‌ها از سوی گروه‌های مختلف برگزار شده است و گروه‌های مختلف خواهان برقراری عدالت در این زمینه هستند.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار