دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

موانع و پیامدهای عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی

اطلاعات و نظرسنجی‌های موجود در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پیرامون افکار و دیدگاه‌های مردم کشور‌های عربی نسبت به رژیم صهیونیستی حاکی از مخالفت قاطع آن‌ها با عادی سازی روابط با این رژیم اشغالگر است.
کد خبر: ۵۶۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۸ - 08January 2023

مردم کشورهای عربی مانع اصلی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بر اساس اخبار، گزارشات و اطلاعاتی که توسط موسسات تحقیقی و پژوهشی پیرامون افکار، دیدگاه‌ها و رویکرد‌های مردم منطقه غرب آسیا و حتی کشور‌های سایر نقاط جهان پیرامون تمایل آن‌ها برای ارتباط با رژیم صهیونیستی و یا عادی‌سازی روابط با آن منتشر شده حاکی از این موضوع است که تقریبا تمامی مردم کشور‌های عربی مخالف هرگونه روابطی با این رژیم اشغالگر هستند.

نکته جالب در این تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته پیرامون تمایل مردم برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ماندگاری تاریخ در افکار و اذهان مردم منطقه و کشور‌های عربی از وقایع روی داده در سرزمین‌های اشغالی و ظلم و ستمی است که توسط نظامیان صهیونیست علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین است. موضوعی که موجب شده تا تقریبا تمامی مردم کشور‌های عربی مخالف هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی باشند.

از طرف دیگر نقش رسانه‌های منطقه و رسانه‌هایی که توسط جمهوری اسلامی ایران در آگاهی و افزایش اطلاعات مردم منطقه به خصوص نسل‌های جوان این کشور‌ها مفید و موثر بوده نیز در این میان بسیار مهم و موثر بوده است. زیرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تا امروز رسانه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران با رصد و پیگیری دقیق رویداد‌ها و وقایع سرزمین‌های اشغالی تمامی اخبار و حوادث آن را در بخش نخست به گوش مردم منطقه و در بخش بعدی به گوش مردم سراسر دنیا می‌رسانند.

اما در این میان بهتر است تا به تحلیل و بررسی علل و عوامل مخالفت مخالفت مردم کشور‌های عربی منطقه بپردازیم. یکی از مهمترین و اصلی‌ترین این علل و عوامل به دلیل اینکه نظام فعلی حاکم بر تل‌آویو حکومتی اشغالگر و ذاتا استعماری است. زیرا در نرم جهانی و با توجه به استاندارد‌های بین المللی هرگونه روابط با نظام و حکومتی که از خوی اشغالگری برخوردار است در کوتاه مدت و بلند مدت به ضرر کشور همپیمان با آن بوده و از این روی افکار عمومی کشور‌های عربی مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

حال موضوع جالب در این بین سابقه سیاه رژیم صهیونیستی در اشغالگری است. به صورتی که مردم کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌های عربی این هراس را دارند تا هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی عواقب خطرناک و جبران ناپذیری را برای آن‌ها و کشورشان داشته باشد و همانند مردم فلسطین سرزمین مادری خود را از دست بدهند. این امر نیز موجب شده تا شاهد یک نوع ترس و نگرانی در اذهان و افکار مردم کشور‌های عربی باشیم.

البته به اذعان کارشناسان اهل فن این میزان از مخالفت با روابط با رژیم صهیونیستی و عدم تمایل نسبت به عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر قابل پیش‌بینی بوده است. زیرا توافق‌هایی که تا امروز در قالب عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر امضاء شده است نه با مردم که با دولت‌های دست‌نشانده و خودفروخته عربی صورت گرفته و نارضایتی قابل توجهی از این وضعیت درمیان مردم کشور‌های عربی وجود داشته و گسترش نیز پیدا کرده است.

بر این اساس با توجه به تمامی موارد قابل ذکر در جریان رابطه با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم نامشروع و جعلی، اساس شاهد یک تقابلی بزرگ و بااهمیت مابین مردم کشور‌های عربی با حکومت‌های خودشان هستیم که موجب شده میزان مخالف با این رژیم اشغالگر در بالاترین میزان ممکن خود قرار داشته باشد.

موضوع مهم دیگر مخالفت چیزی در حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور پادشاهی عربستان سعودی با هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی است. در نظرسنجی‌های صورت گرفته به غیر از مردم کشور‌های عربی، این مردم عربستان هستند که با درصد قابل توجهی از مختالفت در عادی سازی روابط با این رژیم اشغالگر نقش مهمی در متوقف ساختن ماشین تجاوز و اشغال سران و مقامات تل‌آویو دارند. ضمن اینکه نزدیک به نیمی از مردم این کشور هم نظر خود را پیرامون رابطه با رژیم صهیونیستی اصلا اعلام نکردند.

در پایان باید گفت یکی از علل و عوامل اصلی مخالفت مردم کشور‌های عربی با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، سیاست‌هایی است که سران و مقامات این رژیم اشغالگر در طول سالیان اخیر در برخورد با مردم فلسطین و مردم سایر کشور‌های عربی و اسلامی درپیش گرفتند. زیرا مردم منطقه با گذشت بیش از نیم قرن از تاسیس رژیم نامشروع و جعلی صهیونیستی این سیاست‌ها را عامل اصلی ناآرامی‌ها درگیری‌های منطقه‌ای می‌دانند و اعتقاد دارند اگر چنین رژیمی اساس در منطقه وجود نداشت امروز شاهد دنیای آرام و عاری از جنگ و درگیری بودیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار