به مناسبت سالگرد شهادت شهید محلاتی؛

روزی‌که نماینده امام خمینی (ره) توسط بعثی‌ها ترور شد

آیت‌الله شهید «محلاتی» اولین نماینده امام در سپاه پاسداران بود که به‌همراه هشت نفر از نمایندگان مجلس و چند تن دیگر از قضات و مسئولان کشوری در روز اول اسفند سال ۱۳۶۴ در آسمان اهواز، هدف دو موشک هوا به هوای جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۷۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ - 20February 2023

روزی‌که نماینده امام خمینی (ره) توسط بعثی‌ها ترور شدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ۳۷ سال پیش در چنین روزی، اولین نماینده امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم بعث ترور شد. آیت‌الله شهید شیخ «فضل‌الله محلاتی» به همراه هشت نفر از نمایندگان مجلس و چند تن دیگر از قضات و مسئولان کشوری در روز اول اسفند سال ۱۳۶۴ در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر از تهران به مقصد اهواز در حرکت بود که در آسمان اهواز، هدف دو موشک هوا به هوای جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.

به همین مناسبت در تقویم تاریخ انقلاب اسلامی به خاطر گرامی‌ داشتن فداکاری‌های روحانیون در هشت سال دفاع مقدس، این روز به‌عنوان «روز روحانیت و دفاع مقدس» نام‌گذاری شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، دو برش از زندگانی آیت‌الله شهید فضل‌الله محلاتی است:

روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره روحانی فعال جبهه

از هنگامی که شهید محلاتی به‌عنوان نماینده امام در سپاه مشغول شد، رفت و آمد‌های او به جبهه زیاد شد. او در بیش‌تر عملیات‌ها حضور داشت. شهید محلاتی در شرایط سخت ابتدای جنگ با وجود کارشکنی‌های بنی‌صدر با شیوه مدیریتی‌اش تلاش کرد که فتنه‌ها را پشت سر بگذارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آن روز‌های نمایندگی آیت‌الله محلاتی در سپاه فرمودند: بنی‌صدر از طرف امام (ره)، فرمانده کل نیرو‌های مسلح شده بود و در سپاه کسانی بودند که با او مخالف بودند. شهید محلاتی باید با هر دو جناح هماهنگ می‌شد و این گاهی اصلاً امکان‌پذیر نبود و سوء تفاهم‌ها از همین جا شکل گرفت، گاهی از هر دو طرف به او اهانت می‌شد و او را به‌عنوان واسطه نمی‌پسندیدند.

معظم‌له ادامه دادند: او کارش را در سپاه با یک اتاق کوچک شروع کرد و سعی کرد با صبوری و آرامش پیش برود. در زمان مسئولیت‌اش مدام بین تهران و جبهه‌های غرب و جنوب در حال رفت و آمد بود. من کم‌تر کسی را از روحانیون می‌شناسم که اینقدر به جبهه سر زده باشد. حتی در بعضی از عملیات‌ها یا ناظر عملیات بود یا به خطوط مقدم می‌رفت. حضورش و سخنان گرمش و چهره همیشه خندانش و گرم گرفتنش با بچه‌های سپاه و بسیج و ارتش باعث دلگرمی همه می‌شد.

امام (ره) در شهادت کدام ۲ روحانی به شدت گریست؟

اقلیم‌السادات شهیدی محلاتی همسر شهید آیت‌الله محلاتی درباره واکنش امام به خبر شهادت همسرش بیان داشت: سه روز بعد از شهادت حاج آقا، همسر امام منزل ما تشریف آورد و تا مرا دید، بوسید و گریه کرد. بعد هم گفت: امام در دو شهادت خیلی گریستند و بلندبلند گریه کردند، یکی در شهادت شهید مطهری بود و یکی هم در شهادت شهید محلاتی. امام در شهادت مصطفی که فرزند و پاره جگرشان بود این‌قدر ناراحت نشدند.

حدود ۱۲ روز بعد از شهادت آیت‌الله محلاتی، خانواده او به دیدار امام (ره) رفتند. امام خمینی (ره) در آن دیدار به همسر شهید فرمودند: من این مصیبت را به شما خانواده شهید عزیز و به مادر ایشان تسلیت می‌گویم. ولی می‌دانم شما جگرتان می‌سوزد، ولی من بیش از شما درک می‌کنم ایشان چه بود، مثل اینکه من بازویم را از دست داده‌ام، بعد هم اشک‌هایشان سرازیر شد.

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

آیت‌الله شهید فضل‌الله محلاتی در سال ۱۳۰۹ در شهرستان محلات به دنیا آمد. او در سال ۱۳۲۴ وارد حوزه علمیه قم شد. فعالیت‌های سیاسی شهید از سال ۱۳۲۶، به دنبال آشنایی با فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی آغاز شد. بعد از کودتای ۲۸ مرداد، شهید محلاتی به خاطر سخنرانی علیه کنسرسیوم نفت و کودتای شاه دستگیر و به مشهد تبعید شد.

با آغاز نهضت امام (ره) در سال ۱۳۴۱، فعالیت‌های شهید محلاتی بیشتر شد. مبارزات شهید تا پیروزی انقلاب ادامه یافت و بار‌ها به زندان افتاد. در آستانه پیروزی از اعضای فعال کمیته استقبال امام بود. بعد از پیروزی، شهید محلاتی در کمیته مرکزی به‌عنوان نماینده امام فعالیت داشت و در اولین انتخابات مجلس به‌عنوان نماینده مردم محلات و دلیجان انتخاب شد. همچنین در اوایل حضور در مجلس، طی حکمی از سوی امام (ره) به عنوان نماینده ایشان در سپاه پاسداران منصوب شد.

شهید محلاتی اولین بار خبر پیروزی انقلاب اسلامی را از رادیو سراسری ایران اعلام کرد. مزار شهید آیت‌الله محلاتی در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) قرار دارد. درباره این شهید کتاب‌هایی از جمله «تا اوج آسمان»، «معراج شهادت»، «عبور از صاعقه»، «آسمان نزدیک است»، «صدای انقلاب»، «نیمه پنهان ماه»، «قاصد خنده‌رو» و «قامت استوار» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها