دبیر نشست ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام خبر داد؛

بررسی ابعاد حقوقی نقش فرانسوی‌ها در جنایت جنگی کشتار مردم ایلام در سال۶۳

محمدی گفت: براساس اسناد موجود، فرانسوی‌ها در جنایت جنگی کشتار مردم ایلام در سال۶۳ نقش داشتند. هواپیما‌های فرانسوی از صبح ۱۹ اسفند ۶۳ تا پاسی از شب حجم عظیمی از حمله علیه مردم ایران را انجام دادند.
کد خبر: ۵۷۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ - 07March 2023

فرانسوی‌ها در جنایت جنگی کشتار مردم ایلام در سال۶۳ نقش داشتندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «علی محمدی» دبیر نشست ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام در سال ۱۳۶۳ در پنل اول نشست ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام در سال ۱۳۶۳ که برگزار شد، با یادآوری اینکه بیشترین کمک‌های نظامی به صدام بعد از شوروی توسط فرانسه انجام شد، اظهار داشت: براساس اسناد موجود، فرانسوی‌ها در جنایت جنگی کشتار مردم ایلام در سال۶۳ نقش داشتند. هواپیما‌های فرانسوی از صبح ۱۹ اسفند ۶۳ تا پاسی از شب حجم عظیمی از حمله علیه مردم ایران را انجام دادند.

وی اضافه کرد: در این روز از طریق هوایی به اصفهان، تبریز، بانه، مریوان، آبادان، نهاوند، سرپل ذهاب، نفت شهر، حمله شد و صد‌ها نفر کشته شدند. در روستای ماربره و دره شنه ۵۴ نفر شهید می‌شوند که در میان آن‌ها ۱۸ کودک وجود داشت. این حملات با سلاح‌های فرانسوی انجام شد که برای حمله به نفتکش‌ها استفاده شده است.

در ادامه این نشست «عبد سبزی» فرمانده وقت سپاه ایلام، اظهار داشت: من در جریان مقدمات تجاوز عراق به ایران هستم و عرض می‌کنم استان ایلام با داشتن۴۳۰ کیلومتر مرز با عراق بیشترین مرز در جنگ را داشت و قبل از آغاز جنگ با درگیری پاسگاه‌های مرزی مواجه بودیم. بعد از انقلاب ارتش از هم پاشیده بود و سپاه در مراحل مقدماتی تشکیل بود. شش ماه قبل از آغاز جنگ، عراق به پاسگاه‌های ما حمله می‌کرد. در لوله‌های نفت بمب گذاری کردند. یک بمب هم در خیابان دهلران کار گذاشتند. در این مقطع تحلیل دشمن این بود که صدام می‌تواند ماموریت سقوط جمهوری اسلامی را انجام دهد، ولی دچار خطای راهبردی شد.

وی ادامه داد: مردم استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس با اینکه شهر‌ها و روستا‌های زیادی را از دست داده بودند، اما مهاجرت نکردند و به کوه‌ها و پناهگاه‌های طبیعی پناه می‌بردند و سرمای زمستان و گرمای تابستان را در چادر به سر بردند. آیت الله حیدری نماینده مجلس خبرگان رهبری استان ایلام و مرحوم تعمیرکاری و سایر روحانیت استان از جان خود مایه گذاشته و در کنار نیرو‌های مسلح در مقابل دشمن ایستادند.

فرمانده وقت سپاه ایلام در سال ۱۳۶۳ خاطرنشان کرد: وقتی محاسبه دشمن غلط از کار درآمد، تجهیزات نظامی و هواپیمای جنگی روز دنیا را به صدام دادند. مردم ایلام در دره ماربره زندگی می‌کردند. خانواده خود من هم در دره ماربره در کنار سایر مردم حضور داشتند، ولی دشمن دره ماربره را بمباران کرد. تعداد زیادی از افراد بزرگ و کودک به شهادت رسیده یا مجروح شدند. این جنایت جنگی که در طول هشت سال جنگ نمونه‌های زیادی دارد، می‌تواند یک پرونده‌ای باشد برای استکبار جهانی و به خصوص فرانسه.

وی اضافه کرد: در سایر جنایات یک سنگر را بمباران کردند و یک نفر فقط از خانواده ۱۲ نفره زنده ماند. وقتی مرکز استان را بمباران کردند، ما برای کمک به افراد زیر آوار مانده رفتیم و یک نفر که زیر آوار مانده بود در همان وضعیت با مشت گره کرده گفت درود بر خمینی. مردم ما با این روحیه در مقابل دشمن مقاومت کردند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها