طالبان خواستار حل مشکلات مرزی با همسایگان خود از راه گفت‌وگو شد

سخنگوی وزارت دفاع دولت موقت طالبان در افغانستان امروز در مصاحبه‌ای خواستار حل مشکلات مرزی این کشور با همسایگانش از راه گفت‌وگو شد.
کد خبر: ۵۷۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ - 15March 2023

طالبان خواستار حل مشکلات مرزی با همسایگان خود از راه گفت‌وگو شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عنایت‌الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع دولت موقت طالبان در افغانستان امروز در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری صدای افغان (آوا) اظهار داشت: این کشور در صدد است تا مشکلات مرزی با کشور‌های همسایه خود را از راه گفت‌وگو و نه درگیری نظامی حل و فصل کند.

خوارزمی در این خصوص افزود: ما خواهان حل مشکلات مرزی با کشور‌های همسایه از طریق گفت‌وگو هستیم، نه راه درگیری نظامی بر این اساس وزارت دفاع در تلاش ایجاد یک راهکار عملی برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی است.

سخنگوی وزارت دفاع دولت موقت طالبان در افغانستان ادامه داد: ما در تلاش برای وقوع جنگ با هیچ کشور همسایه خود نیستیم، از این رو کشور‌های همسایه نیز باید به قوانین مرزی میان دو کشور احترام بگذارند.

در همین حال نورالله ابراهیم خیل، آگاه نظامی نیز در مصاحبه با خبرگزای آوا گفت که درگیری بین نیرو‌های مرزی افغانستان و کشور‌های همسایه به‌خصوص پاکستان به نفع هیچ کشوری نیست، بلکه باعث کاهش داد و ستد تجاری می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی نیاز است که نیرو‌های امنیتی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را سپری کنند و در ضمن آن رهبری طالبان با مقامات کشور‌های همسایه برای حل تنش‌های مرزی به دنبال یک راهکار باشند. هربار که مقامات حکومتی به خواست پاکستانی‌ها تن نداده اند، آنان با استفاده از راه نظامی و مسدود کردن مرز تجارتی شان، تلاش کرده اند که بر حکومت افغانستان فشار وارد نمایند، تا به خواسته‌های شان برسند.

این در حالیست که نیرو‌های دولت موقت طالبان در افغانستان پیشتر چندین بار با مرزبانان پاکستانی در منطقه مرزی پکتیکا درگیر شدند.

دیروز هم منابع آگاه در ولایت پکتیکا در این خصوص اعلام کردند که نیرو‌های طالبان در منطقه «اده انگور» در نزدیکی خط دیورند با مرزبانان پاکستانی درگیر شده اند.

یک منبع مطلع در این ارتباط گفت که این درگیری به دلیل بدرفتاری نظامیان پاکستانی با مسافران افغانستانی به وقوع پیوسته است.

به‌ گفته منبع مذکور، در این درگیری یک شهروند افغانستانی زخمی شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار