نگرانی آمریکا در برابر نظم جدید غرب آسیا

همزمان با بهبود روابط کشور‌های عربی با ایران و سوریه، آمریکا یک زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده به منطقه اعزام کرد. زیردریایی یو‌اس‌اس فلوریدا آمریکا در اقدامی نادر و برای استفاده تبلیغاتی، تصویری از زیردریایی خود در حال عبور از کانال سوئز و حرکت به سمت خلیج فارس منتشر کرد.
کد خبر: ۵۸۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ - 11April 2023

نگرانی آمریکا در برابر نظم جدید غرب آسیابه گزارش  گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نیروی دریایی ارتش امریکا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور یک فروند زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده را برای پشتیبانی از ناوگان پنجم ارتش امریکا مستقر در بحرین، به خاورمیانه اعزام کرد. تیموتی هاوکینز فرمانده این نیرو در این بیانیه گفت: زیردریایی یو اس اس فلوریدا روز پنجشنبه وارد خاورمیانه شد و روز جمعه از کانال سوئز عبور کرد. وی مدعی شد: این زیردریایی قابلیت حمل موشک‌های کروز زمینی ۱۵۴ توماهوک را داشته و در ناوگان پنجم ارتش امریکا به منظور کمک به تأمین ثبات و امنیت دریایی منطقه، به کار گرفته می‌شود. امریکا همچنین در اقدامی نادر تصویری از زیردریایی خود در حال عبور از کانال سوئز و حرکت به سمت خلیج فارس منتشر کرد. این اقدام رسانه‌ای در حالی انجام شده که ایالات متحده همواره از اعلام مکان دقیق زیردریایی‌های خود امتناع کرده است. به همین دلیل برخی کارشناسان اقدام دولت امریکا را یک جنگ روانی و تبلیغاتی معرفی می‌کنند. به خصوص آنکه ۱۰ روز قبل و بعد از تبادل آتش بین نظامیان اشغالگر امریکایی در سوریه با گروه‌های مقاومت در شرق این کشور، ارتش امریکا اعلام کرد، حضور ناوگروه تهاجمی و هواپیمابر «جورج دبلیو بوش» را برای داشتن گزینه‌هایی جهت مقابله با تکرار حملات به پایگاه‌های این کشور در سوریه، تمدید کرده است.

ادعای آمریکایی برای تحریک منطقه

همچنین در روز‌های گذشته وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز مدعی شدند، دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و امریکایی معتقدند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال آماده‌شدن برای حملات پهپادی به کشتی‌های تجاری اسرائیلی در خلیج فارس و دریای عمان هستند. نیویورک تایمز همچنین مدعی شد، یک کارمند ارشد کشتیرانی اسرائیل نیز که نخواسته نامش فاش شود، گفته است به کشتی‌های اسرائیلی توصیه شده فرستنده‌های خود را خاموش کنند، در نزدیکی سواحل عمان و به دور از سواحل ایران حرکت کنند و موقعیت خود و هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش دهند. اتفاقات و خبر‌های اخیر گویای آن است که جبهه ضدایرانی به دنبال ایجاد تنشی مصنوعی و القای ناامنی به منطقه با اهداف سیاسی هستند.

واکنش ایران به تحرکات آمریکا

خبرسازی‌های متعدد امریکا باعث شد سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد دوشنبه ۲۱ فروردین‌ماه در توئیتی به فضاسازی رسانه‌ای این کشور واکنش نشان دهد. ناصر کنعانی انتشار دوره‌ای اخبار مربوط به اعزام زیردریایی، جابه‌جایی ناو‌ها و یا اعزام بمب‌افکن‌ها به غرب آسیا، در شرایطی که معادلات جدید منطقه مستعد شکل‌گیری نظمی نوین و عدم نیاز به نیرو‌های نظامی فرامنطقه‌ای است، بخشی از تقلای دولت امریکا برای سرپوش گذاشتن بر روند افول قدرتش در جهان دانست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی به واشنگتن توصیه کرد، بهتر است واقع‌بینانه، حقایق جدید را درک کرده و از تلاش برای دخالت در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس در جهت منافع رژیم متزلزل صهیونیستی پرهیز کند.

واقعیت کدام است؟

به نظر می‌رسد که تحرکات ایالات متحده بیشتر از آنکه واکنشی تهدیدآمیز و تهاجمی باشد، اقدامی ناشی از سرخوردگی و انفعال در سایه تحولات اخیر منطقه غرب آسیا باشد. چراکه نظم‌بخشی جدید خاورمیانه اکنون از هر زمان دیگری بیشتر به سمت صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز همسایگان گرایش دارد و رژیم صهیونیستی و امریکا که منافع خود را در تنش و ناآرامی منطقه جست‌وجو می‌کنند از این مسأله واهمه دارند. از سرگیری روابط ایران و عربستان و متعاقب آن آغاز روابط ایران و بحرین، احیای روابط کشور‌های عربی با سوریه و همچنین نزدیک شدن توافق صلح یمن و پایان جنگ علیه این کشور گویای آن است که کشور‌های مسلمان منطقه به بازسازی روابط خود در راستای صلح، امنیت و منافع متقابل و مشترک دست یافته‌اند. در چنین فضای امنیتی و سیاسی سازنده و مثبتی اقدام امریکا در ارسال زیردریایی به منطقه به معنای ناخرسندی این کشور و ناتوانی در تأمین امنیت نیرو‌های اشغالگر و تروریست امریکایی در منطقه است. در مقابل همگرایی دولت‌های منطقه، رژیم صهیونیستی به عنوان متحد اصلی امریکا با بحران‌های داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند نظم جدید منطقه‌ای را تحمل نماید.

ایران در حال ساخت خاورمیانه جدید

تایمز اسرائیل در این خصوص نوشته است: «ایران در حال ساخت یک خاورمیانه جدید است. اقدام امریکا به اعزام زیردریایی اتمی به مقصد پایگاه دریایی‌اش در بحرین، یک بُعد راهبردی دارد؛ امریکا نگرانی بالایی از محور در حال ظهور در منطقه خاورمیانه میان ایران، چین، روسیه و عربستان سعودی دارد.» گرچه نگرانی امریکا از نظم جدید در منطقه و تحولات شکل گرفته به نفع محور مقاومت صحیح است، اما سابقه نشان داده که نمایش قدرت نظامی کشور‌های فرامنطقه‌ای در منطقه نمی‌‎تواند به تأمین اهداف آن‌ها کمک کند. چه آنکه ایران در سایه پیوند‌های امنیتی خود با کشور‌های گوناگون، تقویت قدرت دریایی، پهپادی و موشکی معادلات جدیدی را رقم زده است و در روز واقعه می‌تواند هزینه‌های هنگفتی به امریکا و رژیم صهیونیستی وارد آورد.

گشایش در روابط ایران با مصر، امارات و بحرین

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نخستین نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در سال جدید حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش ایرنا، در این نشست سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: درباره موضوع بحرین هیأتی از ایران به بحرین رفته تا روند استفاده سفارتخانه‌ها در این کشور را مورد بررسی قرار دهد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: درباره بحرین ما به طور عام شاهد شکل‌گیری یک فضای مثبت توأم با خوشبینی نسبت به افق‌های جدید روابط دو کشور هستیم.

وی درباره امارات نیز روابط تهران - ابوظبی را رو به جلو توصیف کرد و گفت: بویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت، ما شاهد ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و هیأت‌های مختلفی در سطوح مختلف میان دو کشور تبادل شد و گفت‌وگو‌های خوبی صورت گرفت. کنعانی افزود: در ارتباط با سفر‌های مقامات عالی دو کشور هم هماهنگی‌ها و گفت‌وگو‌ها در حال انجام است که در زمان مناسب خود اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهار نظر اخیر وزیر گردشگری مصر برای تسهیل صدور روادید برای سفر گردشگری اتباع برخی کشور‌ها از جمله ایران، اظهار داشت: به طور عام ما از هرگونه تحول مثبت و رو به جلو در تقویت ارتباطات مردمی میان دو ملت ایران و مصر به عنوان دو کشور مسلمان و مهم در منطقه استقبال می‌کنیم.

منبع: ایران

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار