فرمانده اسبق پایگاه چهاردهم شکاری شمال‌شرق در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تجزیه ایران در صورت انحلال ارتش/ نسل جدید ارتش باغیرت و تحول‌آفرین است

امیر سرتیپ دوم خلبان «رسولی» گفت: اگر ارتش منحل می‌شد ممکن بود برخی از شهرهای کشور ایران از جایی مثل خوزستان جدا شوند به بیان دیگر؛ با انحلال ارتش کشور ایران با یک تجزیه اساسی مواجه می‌شد.
کد خبر: ۵۸۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷ - 19April 2023

امیر سرتیپ دوم خلبان «هاشم رسولی» فرمانده اسبق پایگاه چهاردهم شکاری شمال‌شرق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دفا‌ع‌پرس در مشهد، ضمن گرامیداشت روز ارتش و نیروی زمینی به چرایی علت نامگذاری این روز در تاریخ ۲۹ فرودین  ۱۳۵۸ پرداخت و اظهار داشت: در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برخی از گروه‌های به اصطلاح مبارز اما در اصل معارض؛ مثل چریک‌های فدایی خلق و سازمان مجاهدین خلق، که بعدها منافقین نام گرفتند، دم از انحلال ارتش زده و خواستار به وجود آمدن ارتشی به زعم خودشان بر پایه خلق و جامعه بی‌طبقه توحیدی بودند.

وی افزود: این اتفاق در روحیه ارتش تأثیر بسیار بدی گذاشته بود در حالی که در همان زمان این نیروی نظامی در مناطقی مثل «گنبد کاووس» و «کردستان» با گروه‌هایی مثل دموکرات‌ها و سایر نیروهای ضد انقلاب درگیر بود و در قبال ملت ایران از خود فداکاری‌های زیادی نشان داد. بروز چنین بحرانی در آن زمان برای فرماندهان ارتش بسیار سنگین آمد؛ به همین خاطر آن‌ها به اتفاق سپهبد شهید «محمدولی قرنی» نخستین رئیس ستاد ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت امام خمینی (ره) رسیدند. ایشان هیچ‌گاه نمی‌خواستند ارتشی که جزئی از بدنه مردم مسلمان ایران بود دچار آسیب شود و لذا پس از این دیدار، حضرت امام خمینی (ره) با صدور پیامی از نیروهای ارتش خواستند در تمامی شهرهای کشور رژه بروند تا همبستگی آن‌ها با مردم بیشتر عمق پیدا کند.

فرمانده اسبق پایگاه چهاردهم شکاری شمالشرق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ارتش همواره حصن و سنگر مردم است، خاطرنشان کرد: با توجه به برخی رخدادها مثل جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق بر ضد ملت ایران که بعد از مطرح شدن انحلال ارتش اتفاق افتاد، اگر این نهاد نظامی منحل می‌شد ممکن بود برخی از استان‌ها کشور ایران مثل خوزستان جدا می‌شدند به بیان دیگر؛ با انحلال ارتش، ایران با یک تجزیه اساسی مواجه می‌شد.

این پیشکسوت دفاع مقدس در تشریح تأثیرات عزل بنی‌صدر از سمت فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی (ره) در بدنه ارتش گفت: از دیرباز تاکنون جایگاه مرجعیت برای کارکنان ارتش دارای یک ارج و قرب خاصی بوده است. در دوران مبارزات پیش از انقلاب که موضوع فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی (ره) مطرح نبود مردم از ایشان اطاعت‌پذیری داشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی و عزل بنی‌صدر وقتی که ایشان فرمانده کل قوا شدند نظم، انظباط و اطاعت‌پذیری در سطح بالایی در بدنه نیروهای مسلح شکل گرفت.

رسولی در ادامه با اشاره به روحیه بالا و خدایی امام خمینی (ره) در مواجهه با مشکلات یادآور شد: هنگامی که صدام حسین به ایران حمله کرد، با توجه به گستردگی حملات رژیم بعث عراق و داشته‌های کشور در آن زمان، برخی از فرماندهان نظامی گمان می‌کردند ایران نتواند ادامه جنگ را دوام بیاورد. این فرماندهان در همان ماه‌های ابتدایی جنگ به خدمت حضرت امام خمینی (ره) رسیده و اوضاع را تشریح کردند. ایشان پس از شنیدن سخن فرماندهان آن‌ها را به ایستادگی در برابر دشمن سفارش کردند و فرمودند که این کار شدنی است. همین یک دستور امام خمینی (ره) و نفس گرم ایشان باعث شد که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در عملیات «الی‌بیت‌المقدس»، نیروی هوایی‌ با حمله به «الولید» یا اچ.۳ معروف و نیروی دریایی با عملیات مروارید در تاریخ دفاع مقدس حماسه‌آفرینی کند.

این جانباز دفاع مقدس تأکید کرد: تمام نیروهای نظامی، از جمله ارتشیان، هرگاه که به دیدار امام خمینی (ره) می‌رفتند؛ به صورت دو چندان از ایشان برای ادامه کار خود روحیه می‌گرفتند. شهیدانی مثل سرلشکر «عباس بابایی»، سرلشکر «منصور ستاری»، سپهبد «علی صیادشیرازی» و سایر شهدای ارتش برخی اوقات دست به اقدامات و ابتکاراتی می‌زدند که کار آن‌ها دنیا را شگفت‌زده می‌کرد!

وی با اشاره به اینکه در طول دوران دفاع مقدس؛ ارتش و سپاه همواره در کنار هم در صحنه‌های نبرد و در مناطق عملیاتی حضور داشتند، بیان داشت: این مهم میسر نمی‌شد مگر با تدابیر امام خمینی (ره) که این ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برادر یکدیگر به جامعه معرفی کرد. در آن زمان مثل آن پیرزنی که همه دارایی‌اش چند عدد تخم مرغ بود و آن را هم به رزمندگان اهدا می‌کرد؛ در بدنه نیروهای نظامی نیز چنین حالاتی را می‌شد مشاهده کرد. بارها می‌شد که سپاه هواپیما یا وسیله‌ای را از ارتش درخواست می‌کرد و ارتش هم آن را فراهم می‌کرد! همه این اقدامات برای آن بود که مأموریت‌های محوله به شکل شایسته‌ای اجرا شود.

رسولی یادآور شد: چنین وقایعی فقط مربوط به دوران دفاع مقدس نیست بلکه در سال‌های اخیر نیز ارتش در جبهه مقاومت در نبرد با داعش، دشادوش مدافعان حرم همچون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حضور داشته و هر خواسته یا نیازی که داشتند را برآورده کرده است.

فرمانده اسبق پایگاه چهاردهم شکاری شمال شرق نیروی هوایی ارتش در پایان تأکید کرد: جوانان امروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ حامل تجربیات گذشتگان خود در دوران دفاع مقدس هستند. نسل امروز باغیرت و تحول‌آفرین است، آن‌ها همگام با علم و پیشرفت روز سیستم‌های دفاعی را به‌روز می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار