وزیر بهداشت در حاشیه جایزه البرز ۱۴۰۲:

فرهنگ ایرانیان جستجوگراست/ دیپلماسی علم آموزش داده شود

عین‌الهی با بیان اینکه نگران تحصیل دانشمندان در خارج نیستیم چراکه فرهنگ ما جستجوگر دانش است و دانشمندان باید به علم‌اندوزی بپردازند، گفت: باید دیپلماسی علم را به‌عنوان یک ظرفیت از دوران دبیرستان به دانش‌آموزان آموزش داد.
کد خبر: ۵۸۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹ - 05May 2023


فرهنگ ایرانیان جستجوی علم است/ دیپلماسی علم آموزش داده شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت در آیین تجلیل از برگزیدگان علمی کشور جایزه البرز ۱۴۰۲ با بیان اینکه کشورمان یک تاریخ بسیار پر افتخار را بخصوص بعد از انقلاب اسلامی در زمینه ایثار، انفاق و فداکاری دارد، اظهار داشت: ایثار جان و مال و همه هستی انسان‌های فداکار که همه وجودشان را برای مملکت فدا کرده‌اند از ویژگی‌های خیرین کشورمان است.

وی تکریم، حفظ و توسعه فرهنگ وقف را ضروری دانست و گفت: توسعه علم و تکریم دانشمندان در فرهنگ اسلامی وجود دارد که در این زمینه اميرالمومنین (ع) فرمودند "العلم سلطان"؛ لذا توسعه علم در فرهنگ ما بسیار اهمیت داده شده است که ابن‌سینا و رازی در پزشکی که دانشمندان برجسته‌ای ما بودند تاریخ علم را در دنیا بنیان گذاشتند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه سلامت قوی‌ترین کشور منطقه و بیشترین افتخارات مربوط به ایران اسلامی است که این پیشرفت‌ها را مدیون انقلاب اسلامی هستیم چراکه همان‌طور که همگی می‌دانند ما قبل از انقلاب وضعیت خوبی در زمینه بهداشت نداشته‌ایم درحالی که امروز ۶۵ دانشگاه پزشکی با ۲۲ هزار اعضا و ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی داریم و حدود سه هزار استاد برجسته عضو برُدهای رشته‌های تخصصی داریم و در بسیاری از رشته‌ها مثل سلول‌های بنیادی در دنیا آغاز کننده بودیم که باید در این مسیر از استاد کاظمی آشتیانی یاد کنیم که سلول‌های بنیادی چشم را با ایشان شروع کردیم.

عین‌الهی با تاکید براینکه در زمینه پزشکی نیازمند تحول غیر دارویی هستیم، ادامه داد: با استفاده از علوم جدید در زمینه تحول غیر دارویی در بسیاری از مشکلات می‌توانیم رشد بیشتری کنیم. امروزه همه نگران مهاجرت استعدادها هستند درحالی که دیپلماسی علم نکته مهم امروز است که باید در سطح دیپلم آموزش داده شود؛ خسیسه دیپلمات‌ها که هیچ‌گاه کشورشان را نمی فروشند وفاداری به میهن است که نمونه آن حسین رضازاده در زمینه ورزش بود و ما امروز نیازمند دیپلماسی علم هستیم لذا نگران تحصیل دانشمندان در خارج نیستیم و فرهنگ ما جستجوگر دانش است و دانشمندان باید به علم‌اندوزی بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در نشست ژنو همه اذعان به پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران داشتند. ما در حوزه خیرین کارهای بسیاری کرده‌ایم و سال گذشته  خیرین سه‌هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون در زمینه ساخت خوابگاه، دانشگاه و بیمارستان کمک کردند و ما در این زمینه استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم خیرین باید کارهایشان را متناسب با نیازهای مردم پیش ببرند.

وزیر بهداشت از طراحی نشان مسوولیت اجتماعی در این وزارتخانه خبرداد و ادامه داد: فرهنگ خَیر بودن باید توسعه داده شود و ما از هرکار خیر در جمهوری اسلامی استقبال می‌کنیم و امروز علم و دانش به فردیت تناسب ندارد بلکه علم جدید و کاربردی فکر کردن در اختیار کارگروهی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها