دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روایت یک دقیقه‌ای از عملیات بازی‌دراز/ چگونه یک ارتفاع محبوب دل ایرانی‌ها شد؟+ فیلم

منطقه بازی‌دراز هر سال میزبان هزاران نفر از مردمی است که با انتخاب مسیر آسمانی شدن، دل در گرو شهیدان می‌بندند.
کد خبر: ۵۸۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸ - 07May 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، هر سال نیمه اردیبهشت ماه همزمان با عملیات آزادسازی بازی‌دراز با صعود هزاران نفری مردم به این نقطه یاد و خاطره شهدای این خطه بر سر مزار چند شهید آرمیده در این یادمان گرامی داشته می‌شود.

روایت یک دقیقه‌ای از بازی دراز/ چگونه یک ارتفاع محبوب دل ایرانی‌ها شد؟

صعود خانوادگی به ارتفاعات بازی دراز حضوری از جنس مردمی از سنین مختلف است. کودک و پیر و جوان، زن و مرد که برای دل سپردن و عهدی دوباره با شهدا با کوهپیمایی به سمت ارتفاعات، مسیر آسمانی شدن را طی می‌کنند.

ارتفاعات بازی راز کجاست؟

ارتفاعات بازی دراز که در جنوب غربی سرپل ذهاب قرار دارد، یکی از ارتفاعات مهم و استراتژیک منطقه است که بر شهر‌های سر پل ذهاب قصر شیرین و نفت شهر در خاک ایران و بر شهر‌های نفت خانه و خانقین در عراق مشرف است.

این ارتفاعات استراتژیک در ۱۵ مهر ۱۳۹ بدون هرگونه درگیری به اشغال ارتش عراق در آمد ودر اولین اقدام جاده آسفالته به طول ۶ کیلومتر را روی آن احداث کردند. ارتفاعات بازی دراز به خاطر تسلط بر مناطق مهم از مناطق استراتژیکی محسوب می‌شد که صدام همه امکاناتش را برای حفظ این منطقه به کار گرفته بود.

اولین اقدام رزمندگان در جهت آزادسازی بازی درازد در عاشورای ۱۳۵۹ به اجرا درآمد ه موفقیتی در پی نداشت، اما در دومین اقدام سپاهیان اسلام که با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز در دوم اردیبهشت ۱۳۶۰ بخش مهمی از ارتفاعات بازی دراز از جمله قله‌های ۱۰۰۰، ۱۰۵۰ هزار و ۱۱۰۰ گچی آزاد شد. بعثی‌ها با تحمیل هزاران کشته و اسیر، انهدام سازمانی ۲ لشکر و نیز ادوات و تجهیزات نظامی به رژیم بعث موجب شکستن ابهت صدام حسین شد و در واقع این عملیات اولین عملیاتی بود که طی آن رژیم بعثی در غرب کشور با تلفات بالا زمین‌گیر و مجبور به عقب نشینی شدند.
این عملیات نخستین تجربه همکاری ارتش و سپاه بود و نیرو‌های هوانیروز کرمانشاه و در رأس آن‌ها خلبان شهید علی اکبر شیرودی یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نبرد‌ها را با رژیم بعث آغاز کردند. رژیم بعث برای مقابله با حملات رزمندگان ایرانی ۳۲ پاتک انجام داد که بزرگترین آن حضور ۲ لشکر و یک تیپ کامل مکانیزه به فرماندهی مستقیم صدام بود.

شهدا و فرماندهان زیادی در عملیات‎های بازی دراز نقش فعال و موثری داشتند و نام آنان با نام بازی دراز گره خورده است. شهیدان اصغر وصالی، علیرضا موحد دانش، علی اکبر شیرودی، محسن وزوایی به عنوان قهرمانان این منطقه شناخته می‌شوند که در عملیات‌های پیچیده‌ای به آزادی این منطقه همت گماردند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار