الگوبرداری هند از چین در تنش زدایی بین تهران و ریاض

وزیر خارجه هند با اشاره به تلاش موفق چین در تنش زدایی بین ایران و عربستان از اقدام دهلی نو برای خاتمه درگیری بین روسیه و اوکراین خبر داد.
کد خبر: ۵۸۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸ - 07May 2023

الگوبرداری هند از چین در تنش زدایی بین تهران و ریاضبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزیر خارجه هند روز یکشنبه با اشاره به تلاش موفق چین در تنش‌زدایی بین ایران و عربستان از اقدام این کشور برای خاتمه درگیری بین روسیه و اوکراین خبر داد.

به گزارش منابع خبری، «جی. اس جایشانکار» وزیر خارجه هند روز یکشنبه گفت که هند تلاش کرده در درگیری روسیه و اوکراین کمک کند نه به این دلیل که چین کاری انجام داده، بلکه به این دلیل که وضعیت اوکراین سزاوار این اقدام است.

وزیر خارجه هند گفت که دهلی نو در تلاش است تا در این وضعیت کمک کند.

جیشانکار با اشاره به اقدام چین در برقراری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض گفت: «چین‌ها در هر اتفاقی که بین عربستان سعودی و ایران رخ داد، مشارکت داشته‌اند.»

جایشانکار گفت: «من با کسی رقابت نمی‌کنم. اگر کاری در اوکراین انجام دهم، به خاطر رقابت با چین نیست. این کار را انجام خواهم داد، زیرا وضعیت در اوکراین سزاوار آن است. واقعیت این است که به طرق مختلف، ما از آغاز درگیری تلاش کرده‌ایم کمک کنیم. در واقع، مودی از جمله رهبرانی بوده است که مکرراً با روسای جمهور روسیه و اوکراین در تماس بوده است

جایشنکار افزود: «امروز دنیای بسیار پیچیده‌ای است. مشکلات زیاد، نوسانات زیاد، عدم اطمینان زیاد. بخشی از دیپلماسی این است که به عنوان یک کشور ثبات بخش، به عنوان یک کشور کمک کننده و به عنوان کشوری با دوستان بیشتر و دشمنان کمتر، شهرت پیدا کنیم.»

این گزارش حاکیست، به دنبال سفر بهمن‌ماه گذشته حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به «پکن»، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ۱۵ اسفندماه گذشتهدر شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد. این دو کشور بعد از این مذاکرات توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر گیرند.

وزارت امور خارجه چین اخیراً اعلام کرد پکن آماده تلاش‌ها در راستای ایجاد صلح در اوکراین بوده و امیدوار است طرف‌های درگیری در این زمینه همکاری کنند. چین پیش‌تر هم طرح صلحی را برای بحران اوکراین ارائه کرد که مورد استقبال کشور‌های غربی قرار نگرفت.

چین در سند پیشنهادی خود اعلام کرد مذاکره تنها راه‌حل بحران اوکراین است و همه تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد. بنابر اعلام وزارت خارجه چین، پکن اصرار دارد که به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشور‌ها توجه کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار