آینده خواندنی است/

«عشق بوم کودکانه» دوازدهمین اثر آذر خزاعی شد

دوازدهمین اثر آذرخزاعی سرچشمه با عنوان «عشق بوم کودکانه» توسط نشر صریر به چاپ رسید.
کد خبر: ۵۸۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲ - 18May 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛دوازدهمین اثر «آذر خزاعی سرچشمه» با عنوان عشق بوم کودکانه توسط نشر صریر به چاپ رسید.

این مجموعه که متفاوت از سایر آثار این نویسنده دلنوشته‌هایی کوتاه الهام گرفته از ۴۰ نقاشی برگزیده جشنواره نقاشی کودکان است و در آن با زبان نوجوانان جلوه‌هایی ارزشمند از رشادت‌های بی‌بدیل دفاع مقدس به شکل دلنوشته‌هایی کوتاه بیان شده است.

این کتاب در بیست و هشتم اردیبهشت ماه در نمایشگاه سی و چهارم در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس با حضور مخاطبین و مصطفی رحماندوست و ناصر پروانی رونمایی و در معرض قرار می‌گیرد.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: کودکان و نوجوانان حوادث و وقایع پیرامون خود را از دریچة نگاه خود می‌بینند و از همان زاویه احساسات خود را بروز می‌دهند. و نقاشی یکی از راههای ابراز احساسات و حاالت درونی آنهاست. نقاشی کودکان دریچه‌ایست که بعد خالقیت آنها را پرورش داده و اجازه می‌دهد به سوژه‌های واقعی رنگ تخیل بزنند و یا برعکس به تخیلات خود رنگ واقعیت ببخشند و مهمتر از همه آنکه بدون هیچ هراسی جهان را آنطور که می‌خواهند ترسیم کنند.

به عبارت دیگر نقاشی کودکان به آنها اجازه می‌دهد تا به روشی بی‌خطر و بی‌ضرر امیال و آرزوهایشان را بیان کنند کودکان از طریق نقاشی‌های خود، نظرات و تفسیرهایشان را بیان می‌کنند. نقاشی‌های کودکان قسمتی از طبیعت درونی آنها است. زمانی که نقاشی می‌کنند مواد، مدادرنگی، الگو، اندازه و موقعیت هر چیزی را که می‌خواهند بکشند با توجه انتخاب می‌کنند که هرکدام نشان دهنده بعدی از درون آنهاست و می‌تواند اطلاعات دقیقی نشان دهد.

در نقاشی کودکان می‌توان بررسی کرد که کودکان از کدام رنگ و خطوط همچنین نمادها و نشانه‌ها برای بیان آشکارسازی ذهنیت خود از وقایع و حوادث پیرامون خود استفاده می‌کنند. این خطوط و نمادها، شامل نمادهای دینی، مذهبی، ملی، هویتی و... تجزیه تحلیل شده است. تصورات کودکان از پدیده‌های مختلف از جمله پدیدة جنگ با افراد بزرگسال تفاوت دارد. برای شناخت این موضوع در این کتاب تصورات کودکان دهه‌ی شصت را در 40 نقاشی منتخب آنها از فتح خرمشهر، بمباران شهرها، شهادت، هجوم دشمن به شهرها و... که ترسیم کرده‌اند آورده شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها