رئیس سازمان جهاد کشاورزی مرکزی خبر داد؛

ایجاد ۱۷۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی مرکزی طی سال گذشته

صفری گفت: سال گذشته هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی این استان ایجاد شده و ۸۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته اند.
کد خبر: ۵۹۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰ - 10June 2023
ایجاد ۱۷۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی مرکزی طی سال گذشتهبه گزارش ‌دفاع‌پرس از اراک، «علی صفری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی امروز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه هفته جهاد سازندگی با شعار امنیت غذایی، گشایش در سفره مردم است و این هفته بهترین فرصت برای تبیین و انعکاس اقدامات و تجلیل از کشاورزان در بخش‌های مختلف است و بهره‌برداری از ۳۶ طرح کشاورزی همزمان با هفته جهاد کشاورزی از مهمترین برنامه‌ها است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: همچنین تجلیل از ۶۴ کشاورز نمونه استان مرکزی، برگزاری همایش جهادگران و برگزاری میز خدمت در مصلای بیت المقدس اراک از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در این هفته است.
 
وی با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی یکی از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی است، گفت: با توجه به رسالت این سازمان وظایف در دو بخش اقتصادی و فرهنگی تقسیم بندی می‌شود و در بخش اقتصادی تأمین امنیت اقتصادی و در بخش فرهنگی در ترویج فرهنگ و مدیریت جهادی به عنوان گره گشای مشکلات انجام وظیفه می‌کند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: رسالت مهم جهاد کشاورزی تولید، اشتغال، صادرات و تأمین امنیت غذایی است و سایر مأموریت‌ها در ذیل این مأموریت‌ها تعریف می‌شود و اگر امنیت غذایی کشور تأمین نشود در امنیت پایدار با مشکل خواهیم خورد و لذا کشاورزی محور استقلال است.
 
وی تأکید کرد: افزایش بهره وری یکی از اهداف مهم در مأموریت‌ها است و علیرغم اقدامات گسترده شاهد سرعت کم بهره وری هستیم و لذا اولویت‌های دیگر از مصادیق افزایش بهره وری است و اجرای الگوی کشت، صدور اسناد اراضی کشاورزی، کشاورزی قرار دادی، توسعه آبزی پروری، توسعه سطوح گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه صنایع تبدیلی و توسعه ترویج از اهداف مهم سازمان جهاد کشاورزی است.
 
صفری افزود: رفع تداخلات مقدمه صدور اسناد کشاورزی است و چهار درصد زمین‌های کشاورزی استان و کشور سال گذشته دارای سند مالکیت بودند که در راستای جلوگیری از تغییر کاربری و هویت دار کردن زمین‌های کشاورزی اکنون رفع تداخلات و صدور اسناد ۵۲ درصد زمین‌های کشاورزی استان صادر شده و این استان در زمینه رفع تداخلات اراضی کشاورزی رتبه پنجم تا دهم و در زمینه صدور اسناد مالکیت رتبه پنجم را در سطح کشور به خود اخصاص داده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت از سال گذشته در استان مرکزی آغاز شده و این طرح در کشت بهاره امسال رعایت شده، گفت: کشت‌هایی که این الگو در آنها رعایت نشود تحت حمایت این سازمان نیست و کود شیمیایی یارانه‌ای به آنها اختصاص داده نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه ۲۸۰ هزار تن گندم سال گذشته در استان مرکزی خریداری و ۲۰۰ هزار تن نیز به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود تولید و خرید تضمینی این محصول امسال نیز همانند سال گذشته باشد و میزان مصرف گندم در این استان سالانه ۲۰۰ هزار تن بوده که میزان خرید این محصول سال گذشته در استان ۸۰ هزار تن بیشتر از مصرف آن در استان است.
 
صفری با تأکید بر اینکه افزایش کیفیت و کمیت تولید گندم در استان مرکزی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوده است، گفت: سال گذشته برای نخستین بار میزان سن زدگی گندم در استان کمتر از یک درصد بود و میزان استاندارد سن زدگی در محصول گندم ۲ درصد بوده و در راستای کاهش میزان سن زدگی در این محصول عملیات مبارزه با سن تا پایان خرداد ماه در استان ادامه دارد.
 
وی با اشاره اینکه یک هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال سال گذشته در بخش کشاورزی استان مرکزی ایجاد و ۸۰ واحد راکد این بخش به چرخه تولید بازگشتند، افزود: سه هزار میلیارد ریال وام بند الف ماده ۱۸ سال گذشته و ۹۰۰ میلیارد ریال وام علاوه بر وام مکانیزاسیون برای خرید ادوات کشاورزی در اختیار واحدهای تولیدی و کشاورزان استان مرکزی قرار گرفت.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: بهره‌برداری از ۴۴ واحد صنایع تبدیلی سال گذشته در این استان آغاز و زمینه جذب ۳۵۳ هزار تن ماده خام کشاورزی در استان فراهم شد.
 
وی اضافه کرد: نظارت بر واحدهای عرضه محصولات کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی و هوشمند سازی نانوایی‌های استان به این سازمان واگذار شده و برای ۵۰ نانوایی استان هفته گذشته به دلیل تعطیلی خودسرانه پرونده تشکیل شد.
 
صفری با بیان اینکه کشت بهاره امسال در ۶۷ هزار هکتار معادل ۸۰ درصد از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی آغاز شده و بقیه نیز در حال انجام است، گفت: یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال منابع مالی به بخش آب و خاک این استان برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین، لایروبی قنوات، مرمت کانال‌های آبیاری و انتقال آب با لوله به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته است.
 
وی افزود: اعتبارات اختصاص یافته به بخش آب و خاک استان مرکزی در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل از آن سه برابر افزایش شده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه کم بودن نفوذ بیمه در بخش کشاورزی از جمله مشکلات بخش کشاورزی استان مرکزی است، گفت: متأسفانه خشکسالی، سرمازدگی، سیلاب، طوفان و باد امسال ۲۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده و ۱۲۰ هزار هکتار از محصولات زراعی استان امسال تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت که با بیمه این زمین‌ها ۱۰۲ درصد از تعهدات این سازمان محقق شده است.
 
وی افزود: بیمه اجباری دام، طیور و آبزیان از برنامه‌های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی در برنامه هفتم توسعه است.
 
صفری توسعه کشت گیاهان دارویی و داربستی کردن باغات انگور در زمین‌های کشاورزی استان مرکزی را از دیگر برنامه‌های اولویت دار این سازمان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی خواند و افزود: اکنون گیاهان دارویی در ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کشت شده است.
 
وی ادامه داد: افزایش عملکرد و کاهش آفات از جمله مزایای اجرای طرح داربستی کردن باغات انگور است و این طرح سال گذشته در ۳۰۰ هکتار از باغات استان مرکزی اجرایی شده و ۷۵۶ هکتار کشت گلخانه‌ای و ۵۷ هکتار سایه بان باغات در باغات استان مرکزی وجود دارند و اجرای طرح سایه‌بان در باغات بیشتر در باغات انار استان در راستای جلوگیری از آفتاب سوختگی محصول انجام شده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی با توزیع ۹۰ هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان در سال گذشته جزو سه استان برتر کشور در این زمینه بود.
 
وی با اشاره به اینکه ۱۶۸ تن ماهی خاویاری سال گذشته در استان مرکزی تولید شد، گفت: این استان در زمینه تولید این محصولات رتبه چهارم را در بین استان‌های غیر ساحلی کشور به خود اختصاص داد.
 
صفری افزود: استان مرکزی در زمینه تولید ماهیان زینتی رتبه چهارم و صادرات این محصولات رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: بیش از ۶ هزار تن گوشت ماهی سال گذشته در استان مرکزی تولید شده و سرانه مصرف ماهی در این استان ۹ کیلوگرم است که چهار کیلوگرم از سرانه مصرف این محصول در سطح کشور کمتر است و افزایش تولید گوشت ماهی به هفت هزار تن در استان مرکزی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار میلیارد ریال منابع مالی و ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سفر هیأت دولت به این استان، به بخش کشاورزی استان اختصاص یافت، گفت: این منابع مالی در مدت سه سال به این بخش تخصیص داده می‌شود.
 
وی افزود: افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی استان در طرح کشاورزی قراردادی سال آینده نسبت به سال جاری از اولویت‌های این سازمان است و کشت قراردادی امسال در ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان اجرا شد و ارائه بذرمال، ادوات کشاورزی با تسهیلات چهار درصد، ارائه ۵۰ درصد منابع مالی کشاورزان برای بیمه اراضی کشاورزی و ارائه اقدامات کارشناسی از جمله حمایت‌های سازمان کشاورزی استان مرکزی برای حضور کشاورزان در این طرح است.
 
صفری خاطر نشان کرد: طرح کشاورزی قراردادی از سال گذشته در زمین‌های کشاورزی استان مرکزی اجرا شد و اجرای این طرح افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد تولید محصولات کشاورزی را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار