در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی؛

رئیسی عازم منطقه آمریکای لاتین شد/ ونزوئلا اولین مقصد سفر

رییس جمهور در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشور‌های دوست و همسو، عازم کشور‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد؛ کاراکاس اولین مقصد سفر پنج روزه رئیسی است.
کد خبر: ۵۹۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷ - 12June 2023

رئیسی عازم منطقه آمریکای لاتین شد/ ونزوئلا اولین مقصد سفربه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در سومین سفر خارجی خود در سال ۱۴۰۲ امروز دوشنبه (۲۲ خرداد)  با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب اسلامی و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت تهران را به مقصد منطقه آمریکای لاتین ترک کرده است.

این سیزدهمین سفر خارجی رئیسی در ۲۱ ماه اخیر است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از جمله همراهان رئیسی در این سفر هستند.

اهداف و برنامه‌های سفر

در سفر رئیس جمهور به کشور‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا با هدف ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف بین مقامات ایرانی و این سه کشور به امضا می‌رسد.

نشست با تجار و فعالان اقتصادی بومی و ایرانی از دیگر برنامه سفر پنج روزه رئیس جمهور به این منطقه خواهد بود.
تعداد قابل توجهی از کشور‌های منطقه آمریکای لاتین، علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی متنوع، دیدگاه‌های سیاسی و بین‌المللی و نزدیکی که با جمهوری اسلامی ایران دارند، همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران با این کشور‌ها می‌تواند منافع بسیاری نصیب دو طرف کند.

تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با کشور‌های منطقه آمریکای لاتین و تبادل ظرفیت‌های دوجانبه در دولت‌های نهم و دهم رو به گسترش بود که این رویه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند نزولی گرفت به طوری که در این هشت سال تنها یک سفر به منطقه آمریکای لاتین، آن هم در حاشیه عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۵ انجام شد که طی آن رئیس دولت یازدهم برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش غیرتعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این اجلاس به ونزوئلا سفر کرد و پس از شرکت در این اجلاسیه، سفر کوتاهی نیز به کوبا داشت.

اما دولت سیزدهم توجهی ویژه‌ای به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تقویت و توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه خاورمیانه، در صدد توسعه مناسبات با کشور‌های آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا نیز برآمده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار