استاندار مرکزی:

استان مرکزی رتبه چهارم طرح جهاد آب‌رسانی را کسب کرد

مخلص الائمه گفت: استان مرکزی رتبه چهارم طرح جهاد آب‌رسانی را کسب کرد.
کد خبر: ۵۹۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱ - 15June 2023

استان مرکزی رتبه چهارم طرح جهاد آب‌رسانی را کسب کردبه گزارش دفاع‌پرس از اراک، «فرزاد مخلص الائمه» استاندار مرکزی در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه استان مرکزی اظهار داشت: بخش کشاورزی متولی متمرکزی ندارد به این دلیل که عمده منابع مبتنی بر آب که به لحاظ قانونی وزارت نیرو متولی آن است توسط حداقل سه دستگاه وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و کشور حکمرانی می‌شود که علت نابسامانی در حوزه آب است.

وی ادامه داد: باید وزارت آب و منابع طبیعی تشکیل شود که حوزه آب متولی واحد و متمرکزی داشته باشد و تنظیم مقررات دقیقی با هدف اعتلای حکمرانی در حوزه آب انجام پذیرد.

استاندار مرکزی افزود: در قانون توزیع عادلانه آب اشاره‌ شده که آب باید مبتنی بر مصالح عامه مدیریت شود چون منبع ذی‌قیمتی است و به‌شدت با محدودیت مواجه است.

مخلص الائمه تصریح کرد: محدودیت آب صرفاً مربوط به بخش کشاورزی نیست و در حوزه آب شرب هم با این محدودیت مواجه هستیم کما اینکه دونقطه استان و بیش از ۱۵۶ روستا با تنش آب شرب مواجه هستند.

این مسئول اضافه کرد: برای رفع مشکل ۲۰ هزار روستای دارای تنش آب شرب در کشور بزرگ‌ترین پروژه عمرانی دولت تحت عنوان جهاد آب‌رسانی با همکاری مجموعه آب و فاضلاب و قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن(ع) در حال انجام است و در گام اول ۱۰ هزار روستا هدف گزاری شده است.

وی اضافه کرد: استان مرکزی رتبه چهارم جهاد آب‌رسانی را کسب کرده و سال گذشته مشکل آب شرب بیش از ۶۰ روستا در استان برطرف شد.

استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه تأمین آب شرب بر سایر مصارف ترجیح دارد گفت: بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان در حال حاضر انتقال آب از کوچری به ساوه است که در گام اول هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شده و عملیات اجرایی به‌زودی با حضور قرارگاه خاتم آغاز خواهد شد.

مخلص الائمه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به‌صورت شبانه‌روزی و در دو شیفت ۱۲ ساعته از فاصله ۶۰ کیلومتری و در منطقه صعب‌العبور پروژه انتقال آب برای تفرش در حال اجراست و بخشی از مشکلات تأمین آب در زرندیه و کمیجان با کمک ستاد اجرایی برطرف شده است.

وی تأکید کرد: آب به‌عنوان یک ابر مسئله در دنیا و در کشور ما گریبان همه‌ی بخش را گرفته و امروز در صنعتی‌ترین شهرهای استان محدودیت تأسیس صنایع آب بر را اعلام کردیم و حتی اجازه خرید آب از بخش کشاورزی را هم نمی‌دهیم.

این مسئول افزود: صنعت باید با روش‌ها دیگری آب خود را تأمین کند و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور انتقال آب از دریا به فلات مرکزی برای نیاز صنعت است همچنین بازچرخانی پساب را با سرعت اجرا می‌کنیم

مخلص الائمه با تأکید بر اینکه در بهره‌وری آب مشکل‌داریم و متهم اصلی بخش کشاورزی است گفت: برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و کاهش مصرف باید با رعایت انصاف و تحت عنوان با روش‌های آبیاری نوین دنبال شود که دولت نیز رقم قابل‌توجهی برای آن پرداخت کرده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه امروز با یکی ناترازی انباشته در بخش‌های مختلف مواجه هستیم یادآور شد: ناترازی آب، برق، تورم و سایر مشکلات محصول یکی دو روز نیست و رفع آن به زمان نیاز دارد بااین‌حال به تعبیر رهبر انقلاب تعطیلی اقتصاد کشور در ۱۰ سال گذشته نیز بر این چالش‌ها افزوده است.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در سند تحول دولت در دو سرفصل آب و محیط ‌زیست موردتوجه قرارگرفته است، افزود: امروز باید اولین مطالبه کشاورزان از وزارت جهاد کشاورزی اجرای تکالیف این سند باشد چراکه سند تحول صرفاً یک سند بالادستی نبوده بلکه مشتمل بر هزار و ۲۳ برنامه عملیاتی است.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای به حداقل رساندن ناترازی ها هزینه زیادی می‌دهد متذکر شد: سال گذشته دولت فقط ۸ میلیارد تومان پاداش صرف جویی در بخش کشاورزی را پرداخت کرد تا بخش‌های اصلی با قطعی برق مواجه نشوند.

این مسئول بیان داشت: در سال گذشته ۸۳ میلیارد تومان خسارات خشک‌سالی به بانک‌های استان مرکزی ابلاغ‌شده و حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد برای جبران خسارات سیل در استان تخصیص داده شد که از این لحاظ در رتبه چهارم کشور قرار داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار