مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی:

تولید ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور

موتابها با اشاره به توانمندی‌های تولید قطعات صنعت برق گفت: ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود‌.
کد خبر: ۵۹۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ - 21June 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، «ابوالفضل موتابها» مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که در محل سالن‌ کنفرانس شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین برگزار شد، از کسب چهار رکورد جدید صنعت تولید برق حرارتی در سال گذشته خبر داد‌.

موتابها افزایش ظرفیت تولید مجموعه نیروگاه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰  تا اردیبهشت سال جاری به ۷ هزار و ۵۴ مگاوات را اولین رکورد مجموعه صنعت برق حرارتی دانست.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۶۱۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت تولید داشتیم و ارتقای راندمان نیروگاه حرارتی به ۳۹ و یک دهم درصد موجب شد در این زمینه رتبه ۱۲ دنیا را کسب کنیم.

این مسئول از فعالیت  ۸ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۴۱۶ مگاوات بعنوان یکی دیگر از موفقیتها نام برد و افزود: در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وقتی واحد بخار به واحدگازی اضافه می‌شود شاهد بالارفتن راندمان چشمگیری می شویم که موجب ذخیره ۲ میلیارد متر مکعب سوخت برای نیروگاه شده است‌.

موتابها بیان کرد: ۷۶ میلیارد کیلووات برق بدون سوخت از طریق نیروگاههای تجدید پذیر و برق‌آبی‌ها‌ و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در کشور تولید شده که در نوع خود دستاوردهای بزرگی است.

این مسئول با بیان این مطلب که استاندارد جهانی در زمینه‌ آمادگی نیروگاه‌ها ۹۵ درصد است، تصریح کرد: در سال گذشته کل نیروگاه‌های حرارتی کشور‌ ۹۸ درصد آمادگی فعالیت داشتند که موجب شد‌ تابستان بدون خاموشی را سپری کنیم.

موتابها ادامه داد: ظرفیت اسمی تولید مصرف برق در کشور ۹۱ هزار مگاوات‌ است و نیروگاه‌های حرارتی که شهید رجایی هم‌ در آن زمره است ۷۴ هزار مگاوات‌ از این میزان را تولید می‌کنند که ۸۲ درصد از ظرفیت تولید برق کل کشور است‌.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی ۲۰۴۲ مگاوات از برق کشور را تأمین می‌کند، ادامه داد: ظرفیت تولید برق در سال گذشته ۳۷۰ میلیارد کیلووات ساعت بوده و همزمان در مدت‌ زمان‌ پیک، بیش از ۵۹ هزار مگاوات برق وارد شبکه سراسری شده است‌.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته بیش از ۳ و ۹ دهم درصد افزایش تولید داشتیم، اظهار داشت: افزایش ظرفیت تولید کشور در دولت سیزدهم ۷۵۴ مگاوات بوده که اگر با سالهای قبل مقایسه کنیم از نیمه دوم ۹۹ تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افزایش تولید در دولت‌های قبل ۶۸۶۴ مگاوات بوده که نشان می دهد سالانه ۱۶۱۰ مگاوات افزایش تولید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا اردیبهشت امسال این میزان ۷ هزار و ۵۴ مگاوات بوده و ۵ هزار مگاوات ناترازی بین تولید و مصرف جبران شده است‌.

موتابها با اشاره به توانمندی‌های تولید قطعات صنعت برق بیان کرد: ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود‌.

وی گفت: تجهیزات اصلی نیروگاهی مانند‌ ژنراتورها و کمپرسورها در داخل و با توانمندی نیروهای متخصص کشورمان تولید می‌شوند و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید هم  که در حال نصب است همگی بومی سازی شده که افتخار بزرگی برای کشور است‌.

این مسئول افزود: همچنین تمامی تعمیرات اساسی نیروگاه توسط پرسنل داخل نیروگاه و کارشناسان و مهندسان داخل کشور و بدون وابستگی به خارج انجام می‌شود‌.

موتابها با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی از پیشتازان تعمیرات اساسی و دوره‌ای است‌، اظهار کرد: از مهر ماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت سال جاری تمام تعمیرات نیروگاه‌ی انجام‌ شده و به اتمام رسیده است‌.

مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی اضافه کرد: نیروگاه شهید رجایی ۱۷ برنامه تعمیراتی در واحدهای ۱۳ گانه دارد که در ۸ ماه گذشته همه بخش های آن انجام شده و برخی نیز سه ماه تمام طول کشیده و اکنون با حداکثر توان آماده تولید برق در کشور هستیم‌.

موتابها بیان کرد: نیروگاه شهید رجایی ۵ سال متوالی رتبه نخست در میان نیروگاه‌های کشور‌ را کسب کرده‌ که آن را مرهون تلاش تمامی همکاران می دانیم.

وی یادآورشد: پیک تابستان سال گذشته‌ را با مدیریت مصرف بدون خاموشی سپری کردیم و امیدواریم امسال با همکاری مردم بتوانیم با رعایت الگوی مصرف با کمترین چالش از پیک تابستان عبور کنیم.

موتابها گفت: انرژی الکتریکی در ردیف انرژی های پاک است که به‌ راحتی در دسترس قرار دارد اما تأمین و تولید آن دشوار و پرهزینه است و در فرآیند تولید برق بویژه انرژی حرارتی مخاطرات بالقوه بسیار بالایی وجود دارد.

موتابها از ارائه خدمات فنی و مهندسی به سایر نیروگاهها هم خبر داد و اظهارداشت: با کمک مهندسان و کارشناسان با تعمیرات اساسی توانستیم نیروگاه واحد ۲ لوشان را راه اندازی کنیم.

وی گفت: این کار مهم و اساسی برای اولین بار در کشور صورت گرفته و تمامی مراحل راه‌اندازی نیروگاه لوشان از برش‌، طراحی، نصب و راه‌اندازی بر عهده نیروگاه شهید رجایی بوده که افتخار بزرگی برای کشور است‌.

به گفته موتابها نیروگاه شهید رجایی در زمینه خدمت رسانی تخصصی همواره منشأ خیر بوده و به نیروگاه‌های داخلی و خارجی خدمت‌ رسانی کرده است.

وی نیروگاه‌‌های شازند، خوی، آبادان فارس و نیروگاه‌های گازی‌ فولاد پاسارگاد را از نیروگاه‌های داخلی و همچنین نیروگاه‌های عمان‌، لبنان و عراق را از‌ جمله نیروگاه‌های خارجی که نصب، تعمیرات، راه‌ اندازی و بهره برداری آن به عهده نیروگاه شهید رجایی بوده برشمرد‌.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با ابراز ناراحتی از اینکه در خصوص آلایندگی هوا همواره انگشت اتهام به سوی نیروگاه شهید رجایی است، بیان کرد: این اتهام در حالی صورت می‌گیرد که نیروگاه با تمام توان و انرژی در مسیر خدمت قرار دارد‌.

وی اظهار داشت: سهم‌ آلایندگی نیروگاه‌ها که نیروگاه شهید رجایی هم جزء‌ آنهاست کمتر از ۷ درصد است و انتشار اطلاعات نادرست موجب شده نیروگاه در این زمینه مظلوم واقع شود‌.

این مسئول افزود: ۵۰ درصد ظرفیت تولید نیروگاه مربوط به سوخت مایع است‌ و ۵۰ درصد دیگر‌ به گاز و گازوئیل اختصاص دارد که ایحاد آلایندگی نداشته و شاخص‌های هوای پاک‌ را دریافت می‌کند‌.

وی تأکید کرد: ما علاقه‌ای به مصرف مازوت نداریم چون در وحله اول به تجهیزات مجموعه آسیب می‌‌رساند و هزینه های استهلاک تجهیزات را بالا می برد و آلودگی آن بیش از سایر نقاط به کارکنان خود مجموعه‌ می‌رسد‌ و در صورت‌ تخصیص سوخت گاز کافی، استفاده‌ از سوخت‌ مازوت هرگز در دستور کار قرار نخواهد گرفت‌.

موتابها بیان کرد: سرانه مصرف برق دنیا ۸۲ کیلووات است‌ در حالی که مصرف انرژی در ایران ۶ برابر مصرف متوسط دنیا و ۷ برابر ترکیه است که این روند باید تعدیل شود‌.

وی با اشاره به پاداش در نظر گرفته شده برای کم مصرف ها اظهارداشت: در سال گذشته ۴۲ درصد از مشترکین‌ فعال مشمول پاداش شدند و در کشور ۸ میلیون مشترک با مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف از برق رایگان استفاده کردند و 1350 میلیارد تومان پاداش داده شد.

به گفته این مسئول بخش اعظم دلایل افزایش مصرف برق در تابستان را وسایل سرمایشی دانست و افزود: مشترکین می‌توانند با کنترل مصرف  هم هزینه‌های خود را کاهش دهند و هم از پاداش صرفه‌جویی بهره‌مند شوند‌.

وی خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی ضمن کاهش هزینه های شهروندان موجب کاهش مصارف سوخت و آب، پیشگیری از گرم شدن زمین و کاهش پیامدهای زیست محیطی خواهد شد.

موتابها با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف باید سرلوحه کار همه ما قرار گیرد، تأکید کرد: این مهم با فرهنگ سازی و توجه به آموزه‌های دینی ممکن می شود و منافع آن در صورت‌ تحقق برنامه ها شامل همه گروه‌های اجتماعی می‌شود و این موضوع در واقع همان‌ عدل جمعی است که امیدواریم همه ما در مسیر مدیریت مصرف قدم‌های موثری برداریم‌.

وی در پایان ضمن قدردانی از مدیران روابط عمومی همه نیروگاه‌های کشور تصریح کرد: از ۱۴۰ اقدامی که در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد ۴۰ مورد‌ آن به مدیریت مصرف مربوط است و بایستی مدیران روابط عمومی برای تحقق آن برنامه ریزی و اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار