ضرورت ایجاد سازوکاری مشترک برای گفت‌وگو و همکاری با حضور همه کشور‌های خلیج فارس

وزیر امور خارجه با اشاره به سفرش به ۴ کشور حوزه خلیج فارس گفت: ایجاد سازوکاری مشترک برای گفت‌وگو و همکاری با حضور همه کشور‌های حوزه راهبردی خلیج فارس، بیش از هر زمان دیگری لازم و ثمربخش است.
کد خبر: ۵۹۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ - 23June 2023

ضرورت ایجاد سازوکاری مشترک برای گفت‌وگو و همکاری با حضور همه کشور‌های خلیج فارسبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی سیاسی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات چهار کشور حوزه جنوبی خلیج فارس به قطر، عمان، کویت و امارات عربی متحده سفر کرد، در این باره گفت: با نگاه به اهمیت همسایگان در سیاست خارجی کشور و در راستای تقویت سیاست همسایگی دولت سیزدهم، کوتاه زمانی پس از میزبانی از وزیر خارجه عربستان سعودی و گفتگو‌های مفید انجام شده در تهران، عازم چهار کشور قطر، عمان، کویت و امارات در حوزه جنوبی خلیج فارس شدم.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی روز شنبه ۲۷ خرداد ماه و بعد از توافق اخیر ایران و عربستان در پکن برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک سفری یک روزه به تهران داشت و با حسین امیرعبداللهیان و آیت‌الله رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

وی افزود: گفتگو با مقامات عالیرتبه و همتایانم در این کشور‌ها بسیار مثبت، سازنده و برای همگان در دو سوی شمال و جنوب پهنه آبی راهبردی خلیج فارس امیدآفرین بود و نویدبخش «فردایی بهتر، امن‌تر و شکوفاتر» برای مردمانی که پیوند‌های مودت و محبت و خویشاوندی بین آنان ریشه‌دار و عمیق است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که ایجاد سازوکاری مشترک برای گفتگو و همکاری با حضور همه کشور‌های حوزه راهبردی خلیج فارس، بیش از هر زمان دیگری لازم و ثمربخش است. بدین منظور با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل مبنی بر نشست وزرای خارجه منطقه در نیویورک، ایده تشکیل «مجمع گفتگو و همکاری» با مشارکت همه کشور‌های دو سوی شمال و جنوب خلیج فارس را مطرح و جزئیات مدون و مکتوب آن را نیز در آینده نزدیک به همه همسایگان جنوبی خود ارائه خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: فردایی بهتر، امن‌تر و شکوفاتر حق مشترک همه مردمان ماست و جمهوری اسلامی ایران مصمم است که به این منظور تلاش خود را مضاعف کند.

امیرعبداللهیان بامداد (سه‌شنبه) ۳۰ خرداد ماه پس از ورود به دوحه، در توئیتر درباره این سفر نوشت: استمرار توسعه همه‌جانبه روابط با همسایگان یکی از محور‌های بنیادی در دکترین سیاست خارجی متوازن دولت است. همسایگان ایران از ظرفیت اقتصادی، تجاری و سیاسی پراهمیتی بهره‌مند هستند.

سفر امیرعبداللهیان به قطر دومین سفر او بعد از تصدی این سمت بود. وی همچنین برای نخستین بار پس از تصدی وزارت خارجه به کویت سفر کرد و برای چهارمین بار نیز در مسقط حضور یافت. وی همچنین در نخستین سفر دوجانبه به امارات عربی متحده رفت. او پیش از این هم برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس فقید امارات سفری چند ساعته به ابوظبی داشت.

پایان پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار