در جریان بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای صورت گرفت؛

تصویب و اعطای عضویت اصلی جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای

عضویت رسمی ایران به عنوان نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای در جریان بیست و سومین نشست سران آن، پس از فرآیند و انجام تعهدات رویه‌ای به جمهوری اسلامی اعطا و به تصویب و امضای دیگر اعضا رسید.
کد خبر: ۶۰۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵ - 04July 2023

تصویب و اعطای عضویت اصلی جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهایبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، امروز همزمان با اعطای عضویت اصلی به جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای، در مراسمی با حضور سفیر کشورمان پرچم ایران در کنار پرچم ۸ عضو اصلی دیگر در برابر مقر دبیرخانه این سازمان در پکن به اهتزاز در آمد.

روند تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای از عضو ناظر به عضو اصلی، شهریور سال ۱۴۰۰، در اولین حضور دکتر رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین نشست سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

در پایان این نشست که ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند و بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران آغاز شد.

با انجام فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای در روند تبدیل عضویت کشورمان، «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» در روز ۴ بهمن ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۵ بهمن به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز هجدهم بهمن ۱۴۰۱ قانون الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای را برای اجرا ابلاغ کرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار