یادداشت/ علی شعبانی

درس‌های سیاسی غدیر

حادثه غدیر خم علاوه بر آنکه در نقطه کانونی آن شخصیت بی نظیر علی بن ابی طالب علیه السلام قرار دارد، اما موضوع ولایت و حاکمیت امت اسلامی نیز از مباحث اصلی غدیر است که هرگز نباید آن را از منظر افکار عمومی دور کرد.
کد خبر: ۶۰۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵ - 06July 2023

درس‌های سیاسی غدیربه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس - علی شعبانی؛ حادثه غدیر خم که در این روز‌ها کانون توجه مسلمانان عالم بویژه شیعیان است و همه در تدارک بزرگداشت آن هستند، علاوه بر آنکه نقطه کانونی آن شخصیت بی نظیر علی بن ابی طالب علیه السلام قرار دارد (که در وصف حقیر نمی‌گنجد)، اما موضوع ولایت و حاکمیت امت اسلامی نیز (چه در دوران صدر اسلام و چه در حال حاضر) از مباحث اصلی غدیر است که هرگز نباید آن را از منظر افکار عمومی دور کرد. در این چند روز که به مناسبت عید سعید غدیر به خطابه منبری‌ها و مدح مادحین و تبلیغات رسانه‌های عمومی دقت می‌کردم، به نظر رسید که از این مسئله‌ای که در سطور فوق به آن اشاره شد، عمدتاً غفلت ورزیده می‌شود. از عظمت علی و از عظمت غدیر می‌گویند، اما از اهمیت ولایت حاکم اسلامی و اداره چامعه بدست انسان صالح و از دلایل عدم تحقق امر خدا و رسولش در جانشینی بلافصل علی علیه السلام و .. کمتر می‌گویند. به نظر نگارنده درس‌های غدیر برای همه اعصار است. باید از غدیر بیاموزیم که چگونه فریب پروپاگاندای قدرت طلب‌ها و دنیا طلبان را در حمله به رکن اصلی نظام اسلامی نخوریم. باید از غدیر بیاموزیم که چگونه مراقب افکار عمومی در حمایت از حاکم عادل تلاش کنیم و..

نگارنده این وجیزه برخی درس‌های غدیر را اینگونه برداشت کرده است:

درس اول - جایگاه ولایت امت:

کمتر مناسبتی است که به اندازه غدیر خم مورد توجه خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام باشد. آیا غیر از این است که دلیل این همه تأکید بر روز غدیر خم در قرآن کریم و روایات، بخاطر امر ولایت امت اسلامی و هدایت آن‌ها در مسیر تعالی است؟ آیا در پیشگاه الهی، امت اسلام در اعصار مختلف (با همان درجه از اهمیت) به ولیّ و هدایتگر نیاز ندارند؟ آیا امت کنونیِ اسلام آنقدر که بر اهمیت غدیر در صدر اسلام توجه دارند و غافلان غدیر در صدر اسلام را نکوهش می‌کنند، به جایگاه آن در عصر کنونی بها می‌دهند و آن را عزیز می‌دارند؟

امام خمینی چه زیبا فلسفه غدیر را تشریح فرمود:

«زنده نگه‌داشتن عید غدیر فقط با چراغانی و قصیده‌خوانی حاصل نمی‌شود، بلکه مسأله این است که چطور باید تبعیت کنیم و بدانیم غدیـر منحصر_به_آن_زمان_نیست، غدیـر در همه اعصار جاری است و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت‌ها و دست ‏اندرکاران باشد»

باید مراقب باشیم نسل‌های بعدی ما را بخاطر کوتاهی در امر ولایت فقیه و نایب امام زمان، نکوهش نکنند

درس دوم - برای امر ولایت همه باید در صحنه باشند:

سراسر واقعه غدیر نشان از آن دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با یک برنامه ریزی دقیق برای امر ولایت و اعلام حاکمیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر جامعه اسلامی، همه را در صحنه حاضر کردند. بخوانید:

۱- یک ماه قبل از آغاز ماه ذی الحجة که آخرین سال زندگانی پیامبر بود، حضرت به تمام مناطق و قبائل و طوایف مسلمان حجاز خبر داد که در این ماه برای مناسک حج به مکه خواهد رفت و همین امر موجب شد تا به شوق دیدار پیامبر از سراسر مناطق جمعیت انبوهی به حج بیایند و بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان تا آن زمان شکل گرفت،

۲- بلافاصله پس از اتمام مناسک حج، پیامبر به بلال فرمودند تا به مردم اعلام کند: فردا کسی جز معلولان در مکه نماند تا همه در غدیر خم حاضر باشند.

۳- دوازده هزار نفر یمنی که برای بازگشت از مکه به یمن مسیرشان متفاوت از غدیر خم بود، با فرمان پیامبر به کاروان بقیه مسلمانان در مسیر غدیر پیوستند.

۴-وقتی کاروان بزرگ مسلمانان به محل غدیر خم رسیدند، پیامبر دستور دادند همه متوقف شوند و کسانی که جلوتر رفته بودند برگردند و آن‌ها که عقب بودند به کاروان ملحق و توقف کنند.

خلاصه آنکه غدیر در مکتب نبوی به ما می‌آموزد که برای امر ولایت و حاکمیت حامعه اسلامی بایستی همه را به صحنه آورد و به عبارتی همه باید به صحنه بیاییم.

فراموش نکنیم که در اغتشاشات سال گذشته با هدایت دشمنان انقلاب اسلامی تمرکز شعار‌ها حمله به رکن اصلی نظام بود و اکنون نیز برخی از شیاطین انسی کماکان بر این خباثت و حمله به رکن رکین انقلاب (ولایت فقیه) متمرکز هستند و امت مسلمان با هر گرایشی بایستی، چون غدیر بصورت فراگیر برای دفاع از ولایت به میدان بیاییم.

درس سوم - غدیر الگوی حاکمیت در جمهوری اسلامی:

ماجرای غدیر خم و معرفی امیر المومنین علی بن ابی طالب به جانشینی پیامبر و حاکمیت بر مسلمین چند رکن دارد. رکن اول احراز شرایط معنوی از سوی امیر المومنین - رکن دوم نصب آن حضرت توسط پیامبر به امر الهی و رکن سوم بیعت و یا اقبال مردم که موجب تحقق حاکمیت آن حضرت در جامعه می‌شد.

اما رکن اول (کسب شرایط معنوی از سوی علی علیه السلام) از بدو ولادت علی (حتی قبل از ولادت) تا دوران نبوت پیامبر تحقق یافت و لذا این علی بود که به غدیر منزلت بخشید. امام خمینی در این باره می‌فرمود: «اینکه حدیث غدیر را ما حساب کنیم که می‌خواهد یک معنویتی را برای حضرت امیر یا یک شأنی برای حضرت امیر درست کند نیست. حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خدای تبارک و تعالی او را حاکم قرار بدهد»

رکن دوم (نصب امیر المومنین) به امر خدا (بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک) توسط پیامبرش در غدیر تحقق یافت و رکن سوم بیعت مردم (یا همان پذیرش حاکمیت حضرت) بود که پیامبر در همان محل از همه حتی از خانم‌ها نیز برای ولایت علی علیه السلام بیعت گرفت، اما بعد از وفات پیامبر با خیانت خواص و نفوذی‌ها نقض عهد کردند و خلافت را از مسیر خارج کردند و پس از بیست و چند سال حاکمیت در عمل نیز برای حضرت تحقق یافت و با اینکه امیرالمؤمنین صاحب واقعی ولایت و امامت بود، اما جامعه با تأخیری طولانی، توفیق حکمرانیِ امام عدل و تقوی را یافت.

مدل حکومتی جمهوری اسلامی نیز مبتنی بر همین روش الهی و نبوی است. یعنی کسب شرایط از سوی مجتهد واجد شرایط (مصرح در اصل ۱۱۰ قانون اساسی) و نصب او (به تأیید الهی) و انتخاب او توسط خبرگان منتخبِ ملت (مقبولیت)

بنابراین الگوی حکومت و ولایت فقیه در جمهوری اسلامی همان الگوی غدیر است.

درس چهارم - انکار خورشید در روشنترین روز تاریخ:

پیامبر اکرم ص نه تنها در غدیر خم، علی را به جانشینی و ولایت و زمامداری برگزید، بلکه قبلا در همین سفر (حجة الوداع) دو بار (در منا و در مسجد خیف) خطبه خوانده و تصریح فرمودند که: «اگر من نباشم، علی بن ابی طالب در مقابل متخلفین خواهد ایستاد.» سپس با بیان حدیث ثقلین فرمودند: «عده‌ای از همین اصحاب من روز قیامت اهل جهنم خواهند بود.

قبل از این نیز در طول دوران رسالت بار‌ها بر امامت علی بن ابیطالب علیه السلام تاکید کرده بودند و علی را به منزله هارون (برادر و جانشین حضرت موسی) معرفی کردند. اما در همان روز غدیر و در همان محل اعلام ولایت علی علیه السلام، گروهی به ایجاد شبهه پرداختند و گروهی نیز در کمتر ار سه ماه بعد، سقیفه را تشکیل دادند و مسیر امت اسلام و حاکمیت صالحین را تغییر دادند.

وقتی امر مکرر پیامبر خدا در باره علی ع اینگونه بر زمین می‌ماند، طبیعی است که امروز نیز همان جریان فکری بصورتی دیگر با اصل ولایت امام فقیه و عادل و با تقوی و یا با مصداق بی نظیر آن به مخالفت و حتی به مقابله پردازند. می‌توان گفت که انکار خورشید از سوی اینان میراث نابینایی اسلاف آن‌ها در غدیر است. صمٌّ بُکمٌ عُمیٌ فَهُم لا یعقلون

درس پنجم - تبلیغ ولایت:

در روز هیجدهم ذی الحجة سال دهم هجری پیامبر اکرم ص علاوه بر اینکه امام و خلیفه خود را به همگان معرفی نمود، به تبلیغ امر ولایت نیز دستور داده و فرمودند:

هذا وَلِیُّکُم بعدی فَلیُبَلِّغِ الشّاهِدِ مِنکُمُ الغائِب:بعد از من علی علیه السلام ولیّ شماست و بایستی حاضرین در غدیر خم به کسانی که حضور ندارند، امر ولایت را تبلیغ و اطلاع رسانی کنند

از این فرمایش رسول خدا ص باید بیاموزیم که دفاع و تبلیغ ولایتِ امت در عصر غیبت، تکلیف همگانی است و در شرایطی که هجمه‌ها از سوی معاندین و معارضین به ستون خیمه انقلاب بیشتر شده، بایستی با تلاش مضاعف و در همه عرصه‌های رسانه و فضای مجازی و اجتماعات (و جمع‌های خانوادگی) و محافل و هیئت‌ها و مساجد و منابر بیشتر بر دفاع از ولایت فقیه و اعلام وفاداری نسبت به رهبری امام المسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای تلاش شود (خصوصا در ایام محرم که محافل عزاداری رونق بیشتری دارد)

همانگونه که خدا به پیامبر فرمود اگر ولایتِ علی را ابلاغ نکنی، رسالتت را کامل نکرده ای، با قطعیت میتوان گفت انقلاب خمینی بی ولایت خامنه ای، انقلابی ابتر میماند.

ایمانِ مدعیان به رهرویِ خمینی نیز بی ولایِ خامنه‌ای دروغی بیش نیست چرا که در این کره خاکی هیچکس، چون خامنه‌ای بر آرمان‌های خمینی پایدار نیست

درس ششم- ولایت امام عادل موجب یأس دشمنان است:

بعد از آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حضرت امیر علیه السلام را به مردم معرفی نمود این آیه نازل شد که: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ «۳» امروز کفرپیشگان از [شکست]دین شما ناامید شده اند؛ بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید.

این قاعده قرآنی را برای جامعه اسلامی امروز نیز کاملا مبرهن است که مهمترین راه مأیوس شدن دشمنان ایران عزیز همان هدایت امت توسط فقیه پارسا و عادل و شجاع است. تا مردم بصیر ایران گرداگرد شمع وجود و هدایتگر او مجتمعند، به حکم قرآن دشمن در یأس و ناامیدی خواهد بود

درس هفتم - دین بدون سیاست یعنی دین ابتر و ناقص:

به حکم صریح قران در باره اعلام حاکمم امت اسلامی بعد از پیامبر، در صورت عدم اباغ حکم رسالت پیامبر ناقص می‌ماند (وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ) و بعد از ابلاغ ولایت در غدیر خم آیه نازل شد که الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی و مفهوم آم این است که بدون ولایت مأموریت پیامبر (رسالت ۹ کامل نمی‌شد.

امروز نیز برای برخی مدعیان دینداری که از سیاست و نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از آرمان‌های مقدس آن فاصله گرفته اند و برخی از آن‌ها از اینکه در منابر و خطابه‌های خود از نظام اسلامی بگویند ابا می‌کنند و مداحانی که مدعی اند که هیئت از سیاست (بخوانید حاکمت اسلامی) جداست، باید بدانند که دینشان به فرموده قران کامل نیست.

کوتاه سخن آنکه: درس‌های فراوان غدیر را برای امروزمان فراموش نکنیم.

منبع:

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار