یادداشت/ احسان عابدی

مباهله؛ از بزرگترین رخداد‌های تاریخ جهان اسلام است

در بین مفاهیم والا و رخداد‌های تاریخی جهان اسلام، مباهله یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین آنهاست که از آن به عنوان گواه حقانیت پیامبر اکرم (ص) و فضائل خاندان مکرم ایشان یاد کرده‌اند.
کد خبر: ۶۰۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵ - 13July 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس- «احسان عابدی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد؛ تدبر در تاریخ هنر، موید این است که هر زمان دین و هنر با هم ممزوج شدند، هر دو به مرتبه‌ای از رشد و تعالی رسیدند و به بالی برای پرواز یکدیگر تبدیل گشته اند.

تجربه بشری ثابت کرده که نشر و ترویج عقاید و باور‌های هر دین و مذهبی در قالب هنر، رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و بازتاب گسترده تری می‌یابد، چرا که اساساً هر پیام دعوتی و هر تمدن و فرهنگى تا در قالب هنر ریخته نشود، توفیق نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود.

در بین مفاهیم والا و رخداد‌های تاریخی جهان اسلام، مباهله یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین آنهاست که از آن به عنوان گواه حقانیت پیامبر اکرم (ص) و فضائل خاندان مکرم ایشان یاد کرده اند. اگر تبیین اهمیت و مفهوم واقعه مباهله را وظیفه‌ای بر دوش خود بدانیم، قطعاً برای تحققش باید دست به دامان هنر شویم و از این ابزار قدرتمند بهره ببریم. از این منظر، هنر نمایش که در سرزمین ما که از خاستگاهی دینی و آیینی هم برخوردار بوده، یکی از بهترین و تاثیرگذارترین ابزار‌ها در انتقال این موضوع مهم دینی به نسل‌های مختلف به خصوص نوجوانان و جوانان است.

با این رویکرد، به فضل الهی اولین جشنواره تئاتر ملی قدمگاه با موضوع رویداد تاریخی مباهله در شهر جهانی یزد که از دیرباز به دارالعباده و حسینیه ایران شهره گشته، برگزار خواهد شد. این رویداد هنری فرصت مغتنمی برای انتقال آموزه‌های دینی و به خصوص اثبات حقانیت حق علیه باطل و مبارزه علیه ظلم و فساد در طول تاریخ و همچنین ارج نهادن به مقام شامخ خاندان مکرم پیامبر اسلام است و خداوند منان را شاکریم که توفیق برگزاری آن را به خادمان فرهنگ و هنر در استان یزد عطا کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار