حضور حداکثری، اقتدار ملی/ معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان خبر داد؛

آموزش ۳۰۰ هزار ناظر توسط شورای نگهبان برای انتخابات اسفند ماه

صادقی مقدم از آموزش ۳۰۰ هزار ناظر برای آمادگی انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند خبر داد.
کد خبر: ۶۰۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸ - 16July 2023

آموزش ۳۰۰ هزار ناظر توسط شورای برای انتخابات اسفندماهبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدحسین صادقی مقدم» عضو حقوقدان و معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان امروز (یکشنبه ۲۵ تیر) به مناسبت چهل و سومین سالروز تاسیس شورای نگهبان در گفتگوی تلویزیونی، درباره فعالیت‌ها و نقش شورای نگهبان در مسائل روز جامعه صحبت کرد.

صادقی مقدم درباره تاسیس شورای نگهبان گفت: پس از تصویب قانون اساسی و رای مردم به آن، نهادی به نام شورای نگهبان تاسیس شد؛ در تاریخ قانون اساسی کشور ما و در عصر دوم دوران مشروطه نیز چنین جایگاهی پیش‌بینی شده بود که با شکست روبرو شد. معمار قانون اساسی شهید بهشتی بود که در کنار اعضای محترم خبرگان قانون اساسی هوشمندانه شورای نگهبان را پیش‌بینی کردند.

وی ادامه داد: این نهاد در قانون اساسی کشور‌های دیگر نیز وجود دارد و منحصر به ایران نیست؛ بعضی کشور‌ها وظایف شورای نگهبان را بر عهده قوه قضاییه گذاشته‌اند و برخی دیگر نیز مانند ایران نهاد مستقل شورای نگهبان دارند. حضرت امام (ره) در ۳۰ بهمن سال ۵۸ شش فقیه برای شورای نگهبان را انتخاب کرد. در ۲۶ تیر سال ۵۹ مردم در تشکیل شورای نگهبان همراهی کردند و فق‌ها را انتخاب کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: در قانون اساسی مجلس بدون شورای نگهبان امکان فعالیت نداشت و به همین دلیل شورای نگهبان تاسیس شد. ما تاکنون حدود ۲۰ فقیه و ۲۸ حقوق‌دان داشته‌ایم.

وی درباره فعالیت‌های شورای نگهبان گفت: از وظایف اصلی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات و نظر نسبت به مصوبات مجلش شورای اسلامی است؛ زمانی که طرح و لایحه‌ای در مجلس مطرح می‌شود، شورای نگهبان به استقبال بررسی مصوبه می‌رود. پس از آنکه مصوبه در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت، فق‌ها در قم به بررسی آن می‌پردازند و نظر کتبی خود را اعلام می‌نمایند.

معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان گفت: در پژوهشکده شورای نگهبان نیز حقوقدانان و مهندسین تشکیل جلسه می‌دهند و گزارش‌های کتبی خود را به شورا ارائه می‌دهند و در آنجا موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرند. ابتدا نظرات پژوهشکده و فق‌ها بررسی می‌شوند. در اینجا هر یک از فق‌ها مسائل را نسبت به تطبیق با مسائل اسلامی و همچنین تطبیق با قانون اساسی بررسی کرده‌اند. اگر یک مصوبه هفت رای داشته باشد رد می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکنون ۷۷ اصل از ۱۷۰ اصل قانون اساسی توسط شورای نگهبان تفسیر شده و نزدیک به ۳۴۰۰ رایحه و طرح مورد نظردهی این شورا قرار گرفته‌اند. نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان است. نزدیک به ۳۰۰ هزار ناظر آموزش دیده‌اند تا برای انتخابات آماده باشند.

صادقی مقدم افزود: براساس قانون هر داوطلبی برای انتخابات مجلس باید شرایط مشخصی داشته باشد؛ چنانچه فردی در دستگاه قضایی حکمی بر علیه او صادر شده باشد رد صلاحیت می‌شود. ملاک تصمیم‌گیری شورای نگهبان اجرای قانون است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های احراز هویت فراهم شده که افراد با کارت ملی می‌توانند احراز هویت کنند. چنانچه این روند بتواند مورد تایید قرار بگیرد شورای نگهبان می‌تواند رای‌گیری الکترونیک را نیز تایید کند، اما تاکنون مراحل لازم به صورت کامل برای این کار طی نشده‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها