در آیین سنتی اذن عزا مطرح شد؛

تولیت آستان قدس رضوی: عزاداری‌ها باید تبیین‌گر و بصیرت‌افزا باشند

حجت‌الاسلام «مروی» تبلیغات سنگین و جنگ روانی شوم دستگاه اموی و سکوت و بی‌تفاوتی خواص را از دلایل مهم رقم خوردن فاجعه کربلا دانست.
کد خبر: ۶۰۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹ - 18July 2023

تولیت آستان قدس رضوی: عزاداری‌ها باید تبیین‌گر و بصیرت افزا باشند/کربلا، مولود سکوت خواص و تبلیغات سنگین امویان بودبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اذن عزا و آئین تعویض پوش ضریح منور و پرچم گنبد حرم مطهر رضوی و اهداء پرچم به هیئت‌های مذهبی که عصر امروز و در آستانه آغاز ماه محرم در بارگاه قدسی امام رضا (ع) برگزار شد، به رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان اشاره و اظهار داشت: هتک حرمت و قرآن‌سوزی را آزادی بیان توجیه می‌کنند اما در مقابل، حتی اجازه سؤال در خصوص هولوکاست را به کسی نمی‌دهند.

وی افزود: اباعبدالله (ع) جلوه تمام‌عیار قرآن است و امروز نیز حضور دارند استمرار آنانی که در روز عاشورا آن حضرت را تیرباران کردند، منتهی دیگر قرآن را تیرباران نمی‌کنند بلکه آتش می‌زنند و اینان امتداد همان تفکر جاهلیت، ظلمت‌بار و تاریکی است که کربلا را رقم زد.

تولیت آستان قدس رضوی نهضت امام حسین (ع) را حرکتی آگاهی‌افزا و آزادی ‌بخش دانست و با تأکید بر اهمیت بصیرت‌آفرینی و تبیین در عزاداری‌ها، گفت: عزاداری‌های محرم بایستی باشکوه، بامعنویت، بصیرت‌آفرین و تبیین‌کننده باشد و لازم است چرایی شهادت و غربت امام حسین (ع) در آن‌ها مطرح شود.

مروی ادامه داد: امام حسین (ع) غریب بود و واقعا کربلا رقم خورد زیرا از یک‌سو جنگ روانی شدید و تبلیغات سنگین دستگاه اُموی ذهن‌ها را شستشو داده بود و از سوی دیگر خواص با سکوت خود از کنار این تبلیغات سوء بی‌تفاوت عبور می‌کردند و به مردم آگاهی‌بخشی نمی‌کردند؛ تا آنجا که عده‌ای با قصد غربت و برای رضای الهی و کسب بهشت به جنگ فرزند رسول الله (ص) رفتند.

وی با بیان اینکه پیوستن به راه امام حسین (ع) یا راه یزیدیان تا روز قیامت پیش روی انسان‌هاست، ابراز داشت: تبیین و روشنگری ضرورتی است که باید در عزاداری‌ها رقم بخورد تا در تشخیص مرز میان حق و باطل انسان ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگیرد و راه کوفیان را به امید رسیدن به بهشت نرود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در عزاداری‌ها نباید تنها به مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی بسنده کرد و باید تاریخ روشن و تبیین شود، به آیه ۲۴ سوره مبارکه ابراهیم اشاره کرد و گفت: عاشورا حقیقتا کلمه طیبه است که هیچ قدرت و نیروی شیطانی نمی‌تواند آن را از ذهن مردم و انسان‌های طالب حقیقت و آزادی پاک کند.

مروی، امام حسین (ع) را نخستین روضه‌خوان عاشورا معرفی کرد و بیان داشت: نخستین روضه‌خوان عاشورا امام حسین (ع) هستند که در روز عاشورا بر پیکرهای پاک حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) برای بانوان کاروان روضه‌خوانی کردند، لذا مداحان و روضه‌خوانان امتداددهندگان روضه‌خوانی حضرت امام حسین (ع) هستند.

وی با اشاره به تاریخ عزاداری‌های محرم و صفر، تصریح کرد: عزاداری رسمی و آشکار بر مصائب کربلا از نیمه دوم قرن چهارم شروع شد و بعد کلمه طیبه عاشورا روزبه‌روز گسترده‌تر، وسیع‌تر و مخاطبان بیشتر را جذب خود کرد تا امروز که نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه ادیان مختلف به امام حسین (ع) عشق می‌ورزند، ایمان دارند و بر مظلومیت و غربتش اشک می‌ریزند و به لطف الهی روز به روز عاشورا در حال گسترش بیشتر بوده و جغرافیای ذهنی و روحی انسان‌های بیشتری را فتح و تسخیر می‎کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه برگزاری مراسم اذن عزا صرفا برگزاری یک مراسم سنتی و تشریفاتی نیست، عنوان داشت: برگزاری و حضور در مراسم معنوی اذن عزا به معنای وفاداری و ثبات قدم در راه نورانی اباعبدالله (ع) است؛ با حضور در این مراسم می‎خواهیم به ندای ملکوتی «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» امام حسین (ع) لبیک بگوییم.

مروی در خصوص دلیل کسب اذن از امام رضا (ع) برای برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله (ع)، گفت: حرکت در مسیر اباعبدالله (ع) اذن و اجازه می‎خواهد و بدون اذن اهل‌بیت (ع) نمی‌توان وارد این میدان شد، کما اینکه کسانی که در روز عاشورا می‌خواستند وارد میدان نبرد با دشمنان شوند از آن حضرت اذن می‎گرفتند و «اذن عزا» امتداد اذنی است که از اباعبدالله (ع) برای ورود به میدان گرفته می‌شد.

وی تصریح کرد: باید اذن عزا بگیریم زیرا با برپایی عزای امام حسین (ع) خود را در کلاس تربیتی آن حضرت قرار بدهیم و وفاداری، ایمان و اعتقادمان را به راه اباعبدالله (ع) از عمق جان نشان دهیم؛ گریه بر امام حسین (ع) گریه بر مظلومیت یک شخص با عظمت و فرزند رسول الله (ص) نیست، گریه بر قتل انسانیت و تمام فضیلت‌ها، پاکی‌ها، ارزش‌ها، خوبی‌هاست و در کربلا تنها بدن مبارک اباعبدالله (ع) زیر سم اسبان نرفت بلکه قرآن، اسلام و تمام انبیاء در آن روز قربانی و تیرباران شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار