به گزارش دفاعپرس از مشهد، حجتالاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اذن عزا و آئین تعویض پوش ضریح منور و پرچم گنبد حرم مطهر رضوی و اهداء پرچم به هیئتهای مذهبی که عصر امروز و در آستانه آغاز ماه محرم در بارگاه قدسی امام رضا (ع) برگزار شد، به رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان اشاره و اظهار داشت: هتک حرمت و قرآنسوزی را آزادی بیان توجیه میکنند اما در مقابل، حتی اجازه سؤال در خصوص هولوکاست را به کسی نمیدهند.
وی افزود: اباعبدالله (ع) جلوه تمامعیار قرآن است و امروز نیز حضور دارند استمرار آنانی که در روز عاشورا آن حضرت را تیرباران کردند، منتهی دیگر قرآن را تیرباران نمیکنند بلکه آتش میزنند و اینان امتداد همان تفکر جاهلیت، ظلمتبار و تاریکی است که کربلا را رقم زد.
تولیت آستان قدس رضوی نهضت امام حسین (ع) را حرکتی آگاهیافزا و آزادی بخش دانست و با تأکید بر اهمیت بصیرتآفرینی و تبیین در عزاداریها، گفت: عزاداریهای محرم بایستی باشکوه، بامعنویت، بصیرتآفرین و تبیینکننده باشد و لازم است چرایی شهادت و غربت امام حسین (ع) در آنها مطرح شود.
مروی ادامه داد: امام حسین (ع) غریب بود و واقعا کربلا رقم خورد زیرا از یکسو جنگ روانی شدید و تبلیغات سنگین دستگاه اُموی ذهنها را شستشو داده بود و از سوی دیگر خواص با سکوت خود از کنار این تبلیغات سوء بیتفاوت عبور میکردند و به مردم آگاهیبخشی نمیکردند؛ تا آنجا که عدهای با قصد غربت و برای رضای الهی و کسب بهشت به جنگ فرزند رسول الله (ص) رفتند.
وی با بیان اینکه پیوستن به راه امام حسین (ع) یا راه یزیدیان تا روز قیامت پیش روی انسانهاست، ابراز داشت: تبیین و روشنگری ضرورتی است که باید در عزاداریها رقم بخورد تا در تشخیص مرز میان حق و باطل انسان ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگیرد و راه کوفیان را به امید رسیدن به بهشت نرود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در عزاداریها نباید تنها به مرثیهسرایی و روضهخوانی بسنده کرد و باید تاریخ روشن و تبیین شود، به آیه ۲۴ سوره مبارکه ابراهیم اشاره کرد و گفت: عاشورا حقیقتا کلمه طیبه است که هیچ قدرت و نیروی شیطانی نمیتواند آن را از ذهن مردم و انسانهای طالب حقیقت و آزادی پاک کند.
مروی، امام حسین (ع) را نخستین روضهخوان عاشورا معرفی کرد و بیان داشت: نخستین روضهخوان عاشورا امام حسین (ع) هستند که در روز عاشورا بر پیکرهای پاک حضرت علیاکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) برای بانوان کاروان روضهخوانی کردند، لذا مداحان و روضهخوانان امتداددهندگان روضهخوانی حضرت امام حسین (ع) هستند.
وی با اشاره به تاریخ عزاداریهای محرم و صفر، تصریح کرد: عزاداری رسمی و آشکار بر مصائب کربلا از نیمه دوم قرن چهارم شروع شد و بعد کلمه طیبه عاشورا روزبهروز گستردهتر، وسیعتر و مخاطبان بیشتر را جذب خود کرد تا امروز که نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه ادیان مختلف به امام حسین (ع) عشق میورزند، ایمان دارند و بر مظلومیت و غربتش اشک میریزند و به لطف الهی روز به روز عاشورا در حال گسترش بیشتر بوده و جغرافیای ذهنی و روحی انسانهای بیشتری را فتح و تسخیر میکند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه برگزاری مراسم اذن عزا صرفا برگزاری یک مراسم سنتی و تشریفاتی نیست، عنوان داشت: برگزاری و حضور در مراسم معنوی اذن عزا به معنای وفاداری و ثبات قدم در راه نورانی اباعبدالله (ع) است؛ با حضور در این مراسم میخواهیم به ندای ملکوتی «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» امام حسین (ع) لبیک بگوییم.
مروی در خصوص دلیل کسب اذن از امام رضا (ع) برای برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله (ع)، گفت: حرکت در مسیر اباعبدالله (ع) اذن و اجازه میخواهد و بدون اذن اهلبیت (ع) نمیتوان وارد این میدان شد، کما اینکه کسانی که در روز عاشورا میخواستند وارد میدان نبرد با دشمنان شوند از آن حضرت اذن میگرفتند و «اذن عزا» امتداد اذنی است که از اباعبدالله (ع) برای ورود به میدان گرفته میشد.
وی تصریح کرد: باید اذن عزا بگیریم زیرا با برپایی عزای امام حسین (ع) خود را در کلاس تربیتی آن حضرت قرار بدهیم و وفاداری، ایمان و اعتقادمان را به راه اباعبدالله (ع) از عمق جان نشان دهیم؛ گریه بر امام حسین (ع) گریه بر مظلومیت یک شخص با عظمت و فرزند رسول الله (ص) نیست، گریه بر قتل انسانیت و تمام فضیلتها، پاکیها، ارزشها، خوبیهاست و در کربلا تنها بدن مبارک اباعبدالله (ع) زیر سم اسبان نرفت بلکه قرآن، اسلام و تمام انبیاء در آن روز قربانی و تیرباران شدند.
انتهای پیام/