چرا ایران برای بریتانیا مهم است؟

پایگاه خبری تلگراف انگلستان در مطلبی به قلم سر جان جنکینز (سفیر سابق بریتانیا در عربستان) درباره ضرورت توجه جدی انگلستان به ایران در منطقه نوشت: «تا دیر نشده باید نسبت به ایران اقدام اساسی کنیم».
کد خبر: ۶۰۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵ - 19July 2023

چرا ایران برای بریتانیا مهم است؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برخی از کشورها، به ویژه در خلیج فارس، در حال برداشتن گام‌های توسعه چشمگیری هستند. ایران در قلب بی‌ثباتی و درگیری خاورمیانه قرار دارد و به دنبال گسترش بی‌نظمی در سطح جهانی از جمله در بریتانیاست. ما این مدت را تحمل کرده‌ایم.

خاورمیانه در قلب منافع انگلستان

خاورمیانه همچنان در مرکز منافع بریتانیا و حلقه مهم اروپا- آسیاست. خاورمیانه مرکزی برای امنیت انرژی جهانی است و صد‌ها هزار شهروند بریتانیایی را در خود جای داده است: بریتانیا اعلام آمادگی خود را نسبت به ایفای نقش مرکزی در هند و اقیانوسیه و عملیاتی کردن نفوذ منطقه‌ای اعلام کرده و در تدارک یک سیاست جهانی جدید همسو با ایالات متحده است. اما این مسئله مستلزم نقش‌آفرینی جدی بریتانیا در خاورمیانه است. نفوذ دیپلماتیک و سیاسی در منطقه به ویژه درکشور‌های عربی خلیج فارس، با توجه به پیوند‌های رو به رشد آن‌ها با هند و چین ضروری است.

این بدان معناست که ما باید به ایران بپردازیم؛ کشوری که از یک عامل محرک به محرک اصلی بی ثباتی منطقه تبدیل شده است. ایران دارای یک شبکه نفوذ منطقه‌ای پیچیده است، این کشور یک زرادخانه موشکی پیشرفته ایجاد کرده و این تسلیحات را در اختیار حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی قرار می‌دهد تا علیه اسرائیل - که ایران به دنبال نابودی آن است - استفاده کند. این کشور همچنین دارای یک برنامه هسته‌ای طولانی مدت است و اکنون احتمالاً می‌تواند درمدت چند ماه اورانیوم را به سلاح تبدیل کند. علاوه بر این، براندازی در خاک بریتانیا انجام می‌دهد: به گفته کن مک کالوم، مدیر ام‌آی ۵ (سرویس امنیت داخلی انگلستان) و مت جوکس، مسئول پلیس ضد تروریسم، ایران حداقل ۱۵ توطئه در خاک بریتانیا در سال ۲۰۲۱ ترتیب داده است.

ایران بزرگ‌ترین شریک روسیه است که موشک‌ها و پهپاد‌های پوتین را منتقل می‌کند، در داخل روسیه سلاح تولید می‌کند و خط لوله بسیار ارزشمندی را برای دور زدن تحریم‌ها برای روسیه فراهم کرده است.

در دهه گذشته، مذاکرات با ایران نشان داده جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران تنها مانع برای ادغام دوباره بین‌المللی این کشور بوده است. اما ایران خواهان انقلاب جهانی است. البته چالشی که این کشور ایجاد می‌کند، صرفاً هسته‌ای نبوده است.

پیوند رو به رشد ایران و روسیه و شبکه‌های اقدامات سایبری، نشانگر ماهیت مرتبط جهانی این تهدید است. هرچه قدرت ایران بیشتر رشد کند، قاطعانه‌تر عمل خواهد کرد. راهبرد بریتانیا باید بر توانایی‌های دیپلماتیک، اقتصادی، مالی و اطلاعاتی‌اش برای هدف مشترک کاهش تهدید و در نهایت خنثی کردن آن متمرکز باشد.

بزرگ‌ترین دارایی بریتانیا مجموعه‌ای از قابلیت‌های ملی متقاطع است. بریتانیا یک ابرقدرت نظامی نیست، اما از قدرتی با ارتباطات عمیق در خاورمیانه، شبکه دیپلماتیک بسیار ماهر، قابلیت‌های اطلاعاتی عالی و دسترسی به مراکز بازار در سطح جهانی داراست که باید از آن‌ها استفاده کرد.

بریتانیا با تشدید و بازسازی روابط خود در خاورمیانه، به‌ویژه با اسرائیل و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و در عین حال همکاری با ترکیه و کشور‌های ماورای قفقاز، می‌تواند بازدارندگی را بهبود بخشد و با پیوند‌های رو به رشد ایران با روسیه مبارزه کند. فعالیت‌های نظارتی و اطلاعاتی مالی تهاجمی‌تر، می‌تواند ایران را از دریافت پولی که برای پیگرد عملیات خارجی به آن نیاز دارد، محروم کند. رشد قدرت ایران به نقطه اوج رسیده است. به زودی، ایران با توجه به قابلیت‌های نظامی و پیوند با سایر کشور‌های متخاصم، قادر خواهد بود مستقیم با دیگر تجدیدنظرطلبان اوراسیا مذاکره کند. امروز بدون درک درست سیاست ایران، مقابله با این کشور امکان‌پذیر نیست. فردا خیلی دیر است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار