سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

دولت‌های اروپایی جلوی تکرار اهانت به قرآن را بگیرند/ آمریکا برای تبادل زندانیان اراده لازم را ندارد

کنعانی ضمن محکومیت هتک حرمت ساحت قرآن کریم در سوئد و دانمارک گفت: به دولت‌های اروپایی که حامی هتک حرمت به قرآن کریم بودند اعلام می‌کنیم که باید در اولین فرصت هتاکان را به جزای اعمال خود برسانند.
کد خبر: ۶۰۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶ - 24July 2023

اقدام شرم آور در اروپای مدعی تمدن به هیچ وجه میمون نیستبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) اظهار داشت: یک بار دیگر اقدام شرم آور در توهین به قرآن کریم را که در قلب اروپای مدعی تمدن صورت گرفت را قویا محکوم می‌کنیم، این اقدام توهین به همه ادیان ابراهیمی است و اعلام می‌کنیم چنین اقدامی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کنعانی خاطرنشان کرد: به دولت‌های اروپایی که حامی هتک حرمت به قرآن کریم بودند اعلام می‌کنیم که باید در اولین فرصت هتاکان را به جزای اعمال خود برسانند و اگر این اینکار را نمی‌کنند این مجرمان را به دولت‌های اسلامی بسپارند تا دولت‌های اسلامی با قاطعیت برخورد لازم را داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حضور وزیر خارجه عمان در تهران و موضوع برجام تصریح کرد: سفر مقامات کشور‌های منطقه از جمله عمان و قطر بخشی از آن در چارچوب همکاری‌های دو جانبه ایران با این کشورهاست و بخش دیگر در چارچوب تلاش توام با حسن نیتی این کشور در بازیابی تعهدات برجامی است، این کشور به دلیل ارتباط خوبی که با طرفین دارند این هدف را دنبال می‌کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی هم از این موضوع استقبال می‌کند و همواره دیپلماسی را بهترین راه حل دانسته است ما همیشه به پویایی دیپلماسی تاکید داشته و همیشه برای پیشرفت کار و بازگشت مسئولانه همه طرف‌های برجام و آزادی زندانیان ایرانی بهره خواهیم برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سفر وزیر خارجه ارمنستان تصریح کرد: این سفر در چارچوب گفتگو‌های دوجانبه و در پاسخ به سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان صورت گرفته است در این سفر موضوعاتی مانند مباحث ترانزیتی، مسئله قفقاز و برخی موضوعات در سطح منطقه مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد هتک حرمت به قرآن کریم گفت: اهانت به مقدسات آسمانی و کتب آسمانی پیروان دیگر ادیان ابراهیمی غیر قابل قبول و ناقض منشور ملل متحد است، هیچ کشوری نمی‌تواند با استناد به قوانین خود نسبت به مقدسات دیگر ملت‌ها توهین کند در چنین کشور‌هایی که این اقدامات شرم آور صورت گرفت هزاران نفر پیرو دین مبین اسلام به شمار می‌رود.

کنعانی خاطرنشان کرد: قرآن نقطه وحدت امت اسلامی است و پیروان سایر ادیان ابراهیمی اثبات کرده اند که نسبت به هتک حرمت به قرآن حساس هستند و واکنش نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر احضار سفرای سوئدی و نروژ یاداشت اعتراضی خود را در این زمینه ارسال کرد، همچنین درخواست نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی را مطرح کرده است.

وی افزود: وزیر امور خارجه گفتگو‌های دوجانبه جدی با وزرای خارجه کشور‌های اسلامی داشته و از تمام ظرفیت‌های بین المللی برای محاکمه این اقدام بهره برده است به ویژه در حوزه شورای حقوق بشر سازمان ملل که اقدامات لازم را انجام داده ایم، تا کنون نشست بر خط سران کشور‌های اسلامی در سازمان همکاری‌های اسلامی مورد پذیرش قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر احضار سفیر سوئد از پذیرش سفیر جدید سوئدی اجتناب خواهد کرد و همچنین سفیر جدید ایران به سوئد اعزام نخواهد شد، در این شرایط نیازمند اقدام جمعی کشور‌های عضو همکاری‌های اسلامی برای بازدارندگی لازم در این زمینه هستیم، آن‌هایی که ادعای احترام به حقوق ملت‌ها دارند باید به خواسته پیروان ادیان ابراهیمی احترام بگذارند.

وی درخصوص صلح منطقه قفقاز گفت: ما صلح در منطقه قفقاز را به نفع منطقه می‌دانیم و از هر ظرفیتی برای تحقق این موضوع دریغ نمی‌کنیم.

کنعانی درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان اظهار کرد: سفر مقامات عمان و قطر بخشی در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورهاست. خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم.

وی ادامه داد: بخشی هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

کنعانی درباره اظهارات وزیر خارجه بلینکن که ایران را مسبب عدم احیای برجام دانسته گفت: دولت آمریکا مسؤول تخریب روند برجام است و یکجانبه و غیرقانونی از چارچوب برجام خارج شد و مفاد قطعناه ۲۲۳۱ را نادیده گرفته و تحریم‌های یکجانبه جدیدی را بعد از خروج برجام بر ملت ایران تحمیل کرده است. به اذعان کشورهای عضو برجام دولت آمریکا مرتکب نقض برجام شده و مسؤول تخریب یک روند سیاسی چندجانبه است. مقامات کنونی دولت آمریکا بارها و بارها و اخیراً دولت قبلی آمریکا را مورد ملامت قرار دادند و آن را مسؤول خروج از برجام و تخریب روند اجرای برجام دانستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا مسؤول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در روند اجرای آن است. این دولت نمی‌تواند در جایگاه مدعی قرار بگیرد و دیگری را مسؤول خلل در اجرای برجام بداند. هم اکنون چنانچه اراده سیاسی نزد دولت آمریکا باشد امکان بازگشت طرف‌ها به برجام و جمع بندی مذاکرات وجود دارد. در حوزه منطقه‌ای شاهد روند مثبتی بین شکل گیری روند مذاکرات بین کشورهای منطقه هستیم. دولت آمریکا با ادعاهای بی اساس به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت شکل گرفته در فضای منطقه‌ای است. این اتهامات را نمی‌پذیریم و کاملاً مردود می‌دانیم.

وی درباره سفر احمدیان به آفریقای جنوبی اظهار داشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی به دعوت دولت آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی عضو بریکس و دوستان بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است. موضوع اجلاس بررسی امنیت سایبری است.

کنعانی درباره عضویت ایران در بریکس گفت: ایران جزو اولین کشورهای متقاضی برای عضویت است. تاکنون رئیس جمهور و وزیر خارجه و اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس بریکس دعوت شدند و برای اجلاس آتی رئیس جمهور دعوت شده است. اعضای بریکس اعلام کرده‌اند در ارتباط با سازوکار عضویت کشورهای جدید در حال مذاکره هستیم و این سازوکار را در نشست‌های کارشناسی طرح کردیم و قرار است این سازوکارها را به نشست وزرای خارجه و سران ارائه و در صورت تصویب پذیرش کشورهای جدید انجام خواهد شد. نیازمند انتظار برای تکمیل روند سازوکار عضویت کشورهای جدید در بریکس هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر باقری به لهستان نیز عنوان کرد: فرصتی بود موضوعات مورد علاقه دو جانبه در این گفت‌وگوها بحث شود. با برخی سفرای اروپایی در ورشو گفت‌وگوهایی انجام شد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار