سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

خط قرمز ایران منافع ملی است/ ما هیچگاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم

کنعانی گفت: خطوط قرمز ایران منافع ملی است و ما آماده پیگیری گفت‌وگوها و جمع بندی آن هستیم. نگاه ما به دولت آمریکا واضح است، ما هیچگاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم.
کد خبر: ۶۰۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷ - 31July 2023

کنعانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه‌، اظهار داشت: شاهد برگزاری پرشکوه ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) در دهه اول ماه محرم در کشورمان بودیم.

کنعانی افزود: در بسیاری از کشور‌های منطقه و جهان ارادتمندان به حضرت اباعبدالله بار دیگر ایران و جهان اسلام را به حسینیه‌ای بزرگ و جهانی مبدل کردند، ملت شریف ایران بار دیگر این حقیقت را متجلی کردند که ما ملت امام حسین هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فایل صورتی لو رفتن رابرت مالی گفت: اینکه آقای مالی در این فایل صوتی چه گفته است جز مسئولیت دولت آمریکاست که روشنگری لازم را انجام دهد، اما ایران مذاکرات رفع تحریم‌ها را به منظور احقاق حق ملت ایران دنبال می‌کند، اساسا نگاه جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا واضح و روشن است.

وی افزود: برجام مبتنی بر اعتماد ما به آمریکا نبود و اکنون هم که مذاکرات رفع تحریمها در دستور کار است دلیل اصلی آن اعتماد به دولت آمریکا نیست، قرار بود برجام در صورت پایبندی آمریکا مبنای اعتماد نسبی به این کشور شود.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد مصرح در برجام مذاکرات را پیگیری می‌کند و در صورتی که طرف ایرانی طرف آمریکایی را پایبند به برجام تشخیص دهد می‌تواند از سرگیری مجدد تعهدات برجامی را در دستور کار قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در ارتباط با تقویت جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه باید متذکر شوم که اولویت اول دولت آمریکا در سالیان متمادی بوده است، دولت امریکا در سال های اخیر هم تلاش های بسیار زیادی داشت تا با تعدادی از دولت های عربی عادی سازی سیاسی کشورهای اسلامی با صهیونیست ها را ایجاد کند و در نتیجه جرم و جنایت صهیونیستها روزافزون افزایش پیدا کرد.

کنعانی بیان داشت: ما شاهد اسارت و بازداشت بیش از ۳ هزار فلسطینی در ۶ ماه نخست سال بودیم همچنین تخریب منازل و زیرساخت های فلسطینیان به شکل دیوانه واری در دستور کار رژیم صهیونیستی بوده است، صهیونیست ها با هتک حرمت به مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان همواره احساسات مسلمانان را جریحه دار کرده اند.

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هر گامی که در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برداشته شود را محکوم می کنیم، زیرا این اقدام کمک به بی ثباتی و ناامنی در منطقه است، رژیم صهیونیستی همواره راهبرد خود را ناامنی در کشورهای منطقه قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حق آبه هیرمند تصریح کرد: ما بارها در همین تریبون گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه هیرمند را مطرح کرده ایم و هم اکنون نیز تلاش های خود را ادامه می دهیم، دولت و دستگاه دیپلماسی این موضوع را به طور جد در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اخیرا هم مجدد گفت‌وگوهایی جدی در ارتباط با این موضوع داشتیم در این زمینه توافقاتی به صورت مقطعی وجود دارد ما انتظار داریم مقامات افغانستان به تعهدات خود مجدانه عمل کنند، ما این موضوع را به عنوان یک اقدام اعتمادساز می دانیم.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه سوریه و همچنین دو وزیر اقتصادی این کشور همزمان وارد تهران شدند و در روزهای آینده مذاکرات مختلفی را بین مقامات دو کشور انشالله شاهد خواهیم بود بخش قابل توجهی از هدف‌گذاری این سفر به منظور تسریع روند اجرای توافقات دو کشور در جریان سفر قبلی ریس جمهوری به سوریه است.

کنعانی افزود: در چارچوب این سفر دیپلماتیک مذاکره درخصوص نحوه اجرای این توافقات مد نظر است همچنین موضوعات منطقه ای مانند روند استمرار مبارزه با تروریسم پیش بینی شده است، روند تنش زدایی در مناسبات میان سوریه و ترکیه و موضوعات چهارجانبه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه مورد بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه راجع به برداشت نفت کویت از میدان نفتی آرش خاطرنشان کرد: در ارتباط با این موضوع وزیر نفت روز گذشته اعلام موضع کردند و شما در جریان مواضع رسمی ایران هستید اما بار دیگر تاکید می کنیم که جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل مسائل مرزی با همسایگان استقبال می کند.

کنعانی گفت: ما درخصوص برداشت از میادین نفت و گاز همواره مسیر مذاکره را در دستور کار قرار داده بودیم، ما همانطور که پیش از این اعلام کرده بودیم خواهان برداشت مشترک ایران از این میدان نفتی هستیم اما اگر کشور کویت تمایلی به این موضوع نداشته باشد جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق ملت ایران اقدامات لازم را انجام می دهد و هیچ گاه در مقابل منافع ملت ایران کوتاه نمی آید.

وی افزود: لازم است اشاره کنم که در حاشیه اجلاس عدم تعهد در باکو در نشستی که وزرای امور خارجه حضور داشتند طرفین تعهد کردند که این موضوع خارج از فضای دور از رسانه و در چارچوب حسن همجواری حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سفر وزیر امور خارجه به پاکستان گفت: برنامه ریزی این سفر در حال انجام است و بر اساس دعوت وزیر امور خارجه پاکستان ما موضوعات مختلفی را با طرف پاکستان برای گفت و گو در نظر داریم، علاوه بر موضوعات امنیتی مانند تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه مباحث اقتصادی و تجاری مد نظر است.

کنعانی بیان داشت: در این سفر هیات عالی اقتصادی امیرعبداللهیان را همراهی خواهند کرد اما فعلا جزئیات آن مشخص نیست و به محض اینکه ملزومات سفر مهیا شود اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر رسانه ها و مردم خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی گفت: وزارت امور خارجه برای اخذ منابع ملت ایران که در کره جنوبی بلوکه شده است مصمم است تا کنون روند آزادسازی پول های ایران در کره جنوبی به رغم وعده های مسئولان کره جنوبی تغییر پیدا نکرده است.
 
کنعانی خاطرنشان کرد: در این زمینه ما علاوه بر راهکارهای دیپلماتیک از راهکارهای حقوقی نیز بهره خواهیم برد و بر همین اساس هم رئیس جمهوری لایحه ارجاع اختلافات میان ایران و کره به داوری را به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خنثی سازی عملیات یک تیم تروریستی در روزهای اخیر و اخبار منتشر شده درباره ارتباط این تیم با کشورهای هلند و دانمارک گفت:‌ یک بار دیگر دشمنان ملت ایران نشان دادند در ایجاد بی ثباتی و ناامنی و ایجاد ضربه به امنیت ایران از هیچگونه اقدام ضد انسانی از جمله تمسک به روش‌های تروریستی شناخته شده فروگذار نیستند و استفاده از روش‌های تروریستی را برای ضربه زدن به امنیت ایران در دستورکار خود دارند. متاسفانه ارتباط برخی از اعضای شبکه با خارج از مرزهای ایران روشن است. در این ارتباط در تماس‌ها و ارتباطات بین سرویس‌های امنیتی ایران با برخی از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی وجود دارد این گونه مباحث در کانال‌های خود منتقل و اطلاع رسانی انجام می‌شود. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود موضوعاتی از این دست را با مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات با طرف های ذیربط مطرح کرده و مبتنی بر ضرورت مطرح خواهد کرد.

کنعانی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که تروریسم متاسفانه بخش ریشه در ایجاد فضای حیاتی و تنفسی برای این جریان‌های ضد بشری در کشورهای اروپایی دارد که شعارشان مبارزه با تروریسم است و با فضای تنفسی برای آنها مدیریت و برنامه ریزی می‌کنند و اقداماتی را در کشورهای دیگر از جمله ایران انجام می‌دهند. مسؤولیت این کشورها را در ضرورت برخورد با جریان‌های تروریستی به آنها منتقل کرده و می‌کنیم. مبارزه با تروریسم مسؤولیت بین‌المللی کشورهاست و کشورهای اروپایی که مبارزه با تروریسم را شعار خود قرار دادند و خود را پرچمدار تلقی می‌کنند مسؤولیت دارند با جدیت عمل کرده و ایجاد فضای تنفسی را به این گروه‌ها ندهند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اضافه شدن ایران به کمیته‌ای درخصوص لبنان خاطرنشان کرد: اطلاع جدیدی در ارتباط با این موضوع ندارم. موضوع لبنان و روند سیاسی در این کشور مربوط به ملت لبنان و نمایندگان این ملت است. هیچگونه تحرک و اقدامی که مبتنی بر مداخله در امور داخلی لبنان باشد نمی‌پذیریم و هر اقدامی مبتنی بر حسن نیت با هدف کمک به ملت لبنان و جریان‌های سیاسی این کشور برای پیشبرد روند سیاسی در لبنان باشد و بدون ایجاد تکلیف و اعمال روش‌های مداخله جویانه باشد حمایت می‌کنیم. در صورتی از ایران دعوت شود در چارچوب رویکرد سیاسی خود آن دعوت را بررسی و نسبت به آن تصمیم گیری خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات مرزی بین ایران و عراق گفت:‌ درخصوص مرزها با عراق توافقات را انجام داده‌ایم خطوط مرزی تعیین شده و کمیته‌های مشترک دو کشور مبتنی بر اراده مشترک عالی دو کشور همکاری‌ها و گفت‌وگوهای مشترک و اقدامات فنی را انجام داده‌اند. در این خصوص دچار مشکل خاص سیاسی نیستیم. روند فنی و حقوقی یک روند کاملا تعریف شده بین دو کشور است و گفت‌وگوها و همکاری‌ها ادامه دارد و انتظار داریم این روند در چارچوب روابط برادرانه به جلو برود و تکمیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سید حسن نصرالله برای قطع رابطه با کشورهایی که به قرآن هتک حرمت کردند، گفت: اهانت به مقدسات دینی و معنوی ملت‌ها امر کاملا مردود و غیرقابل قبولی است. اقدام و واکنشی که کشورهای اسلامی به این موضوع نشان دادند نشانگر حساسیت زاید الوصف این موضوع نزد کشورها و ملت‌های اسلامی است. درخواست سیدحسن نصرالله یک درخواست مسؤولانه از جهان اسلام بود که به مهمترین ارزش امت اسلامی و رکن رکین اعتقادی امت اسلامی واکنش نشان دهند. این خواست همه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از دولت‌های اروپایی و دولت‌‌هایی که زمینه این اهانت را در خاک خود ایجاد کردند که مانع تکرار چنین اقدام زشت، ناپسند و نفرت انگیز شوند.

وی گفت: واکنش ملت‌ها و دولت‌ها جدی بود و ایران هم در اقدام اولیه در سوئد واکنش جدی نشان داد و در تماس‌های انجام شده با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی را در حاشیه اجلاس عدم تعهد داده بود که تصمیم به برگزاری جلسه در سطح نمایندگان اجرایی نمایندگان سازمان همکاری اسلامی در جده گرفته شد و قطعنامه‌ای صادر شد. در مرحله اخیر اهانت‌های بیشرمانه ایران مسؤولانه وارد و اقدامات متعددی و نامه نگاری‌ها و گفت‌وگوهای تلفنی انجام شد و درخواست نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی که این نشست امروز عصر برگزار می‌شود.

کنعانی ادامه داد: امیدواریم در سایه جدیتی که وجود دارد نتیجه این جلسه امیدبخش و اثرگذار باشد و بتواند به شکل گیری سازوکار مشترک و دسته جمعی کشورهای اسلامی برای پیگیری این موضوع و جلوگیری از این اقدامات اهانت آمیز منجر شود. شاهد جدیت کشورهای اسلامی و خروش ملت‌های مسلمان و عکس العمل از سوی دولت دانمارک و سوئد بودیم و از رسانه‌ها شنیدیم این دو دولت گفته‌اند آن را محکوم می‌کنیم و به دنبال سازوکارهای قانونی برای ممانعت از این اقدامات هستیم. امیدواریم پیام ملت‌ها و دولت‌های مسلمان را شنیده باشند و بیش از این اجازه تخریب اعتبار خود را نزد ملت‌های مسلمان ندهند و در حوزه عملی سازوکاری بیندیشند که مانع تکرار این اقدامات اهانت آمیر باشند. ایران به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار