سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست/ رژیم صهیونیستی ثباتش را در ناامنی کشورهای اسلامی جستجو می‌کند

کنعانی با بیان اینکه تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو نیست،گفت: دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود می‌دانیم.
کد خبر: ۶۰۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷ - 17July 2023

;kuhjhjبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ با اشاره به بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی، اظهار داشت: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها یک اصل شناخته شده و انکارناپذیر و مبتنی بر حقوق بین‌الملل است.

حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران احترام به این اصل را نسبت به سرزمین ایران از سوی همه کشور‌ها محترم می‌داند و تعدی و دخالت هر طرف نسبت به سرزمین ایران را محکوم می‌داند، ما دخالت و اظهار نظر‌های دولت‌های امارات و روسیه را بر نمی‌تابیم و اعتراض خود را به فدراسیون روسیه ارسال کردیم.

وی ادامه داد: ایران حاکمیت خود را بر جزایر سه گانه هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول می‌داند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد. واکنش ایران کاملا صریح و شفاف و بدون هیچگونه مسامحه بوده است.

کنعانی افزود: ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیردقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه گانه ایرانی نخواهد داشت.

وزیر خارجه عمان امروز به تهران می آید

وی درخصوص حضور وزیر خارجه کشور عمان به ایران گفت: وزیر خارجه عمان امروز به تهران می آید و با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار خواهد کرد، عمان کشوری دوست و همکار جمهوری اسلامی ایران در موضوعات اقتصادی و مسائلی مربوط به منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

هیچ گاه از مسیرهای دیپلماتیک فاصله نمی گیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مذاکرات امروز با وزیر امور خارجه گفت: عمان همواره یک شریک مطمئن برای جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی ایران از هر اقدام لازم برای احقاق حق مردم ایران غفلت نمی کند، بنابراین هیچ گاه از مسیرهای دیپلماتیک فاصله نمی گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم در این سفر بتوانیم همه دیدگاه ها و موضوعاتی که برای تعامل بیشتر نیاز است به اشتراک بگذاریم.

کنعانی درخصوص حضور جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس تاکید کرد: ما مباحث مطرح شده توسط دولت آمریکا را محکوم می‌کنیم اینگونه اقدامات می تواند سبب افزایش حساسیت و ایجاد تنش بیشتر در منطقه شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام تحریک آمیز در نزدیکی مرزهای خود را رصد خواهد کرد و اقدامات لازم را انجام می دهد، ایران از هر واکنشی که برای تامین امنیت دریانوردی و امنیت منطقه لازم باشد مبتنی بر موازین حقوق بین الملل دریغ نمی کند، تامین امنیت برای منطقه یک مقوله جمعی است که بر این اساس توصیه می کنیم کشورهای حوزه خلیج فارس اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند و هشدارهای لازم را به دولت آمریکا بدهند.

کنعانی خاطرنشان کرد: هر زمانی احساس کنیم که احقاق حق ملت ایران از طریق مسیر دیپلماسی ممکن است قطعا در این زمینه اقدام می کنیم، امکان جمع بندی مذاکرات مبتنی بر گفت‌وگوهای انجام شده میسر است اما این دولت آمریکا است که باید تصمیم بگیرد.

وی درخصوص تغییر سمت رابرت مالی گفت: ارزیابی مثبتی یا منفی نسبت به تغییر آقای مالی نداریم، ما به رفتارهای دولت آمریکا توجه می کنیم، بنابراین واکنشی نسبت به این موضوع نداریم.

میزبانی از منافقین از سوی هیچ دولتی قابل دفاع و توجیه نیست

کنعانی درخصوص اقدام دولت ایتالیا گفت: میزبانی از منافقین از سوی هیچ دولتی قابل دفاع و توجیه نیست و مصداق بارز آن حمایت، تحریک و ترویج تروریسم است، چنین اقدامی با شعارهای حقوق بشری دولت های اروپایی در تعارض است، نمی شود که اروپاییان مدعی دفاع از حقوق ملت ایران باشند و از سوی دیگر از قاتلان ملت ایران حمایت و میزبانی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه صریح خود را به ایتالیا اعلام کرده است و با احضار سفیر ایتالیا اعتراض جدی نسبت به دولت ایتالیا داشت، ما تاکنون اقدامات عملی زیادی از طریق پلیس بین الملل برای برخورد و استرداد منافقین داشته‌ایم.

وی با اشاره به بازدید وزیر اسراییل از رود ارس در جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی مبتنی بر ذات جعلی خود همواره امنیت و ثبات خود را در ناامنی کشورهای اسلامی جستجو کرده است انتظار می رود دولتهای اسلامی بصیرت لازم را نسبت به اهداف شوم این رژیم داشته باشند.

کنعانی درخصوص حکم دادگاه فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه اقدام غیر قانونی آمریکا و کشورهای دیگر برای تعدی دارایی های ملت ایران را بر نمی تابند این اقدامات مصداق بارز راهزنی است، انتظار ایران از همه کشورها این است چنین تقاضاهایی را از سوی دولت آمریکا نادیده بگیرند.

کنعانی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: از اولویت‌های دولت توسعه روابط خارجی است. ایران در توسعه روابط خارجی با کشورهای دنیا تعللی نخواهد کرد و در این زمینه همه تلاش‌های خود ا به کار بسته است. پو یایی دیپلماسی دولت کاملاً خود را در جغرافیای مختلف نشان داده است. ایران سیاست متوازن را در روابط خارجی دنبال خواهد کرد.

توسعه روابط خارجی یک اصل اجتناب ناپذیر در توسعه اقتصادی کشور

وی افزود: توسعه روابط خارجی یک اصل اجتناب ناپذیر در توسعه اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به انتخاب رئیس جمهور در لبنان افزود: موضوع لبنان را موضوعی لبنانی و متعلق به ملت لبنان می‌دانیم چرا که این ملت لبنان هستند که با ساز و کارهای داخلی در انتخاب رئیس جمهور خود به توافق برسند. اینکه در انتخاب ملت لبنان تصرفی انجام شود را غیرسازنده می‌دانیم.

وی گفت: اگر از ایران خواسته شود در روند سازنده به ملت لبنان کمک کند استقبال خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره قرارداد بین ایران و عراق برای بازپرداخت بدهی گاز گفت: همکاری‌های ایران و عراق در حوزه اقتصادی دوجانبه و مبتنی بر نیاز و منافع مشترک است و این همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

کنعانی تصریح کرد: متأسفانه مداخله خارجی و نقش غیرسازنده آمریکا درباره همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق به عنوان عامل مخل عمل می‌کند و انتظار ایران این است که دولت عراق در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: ایران و عراق در حال تجربه مدل‌های همکاری هستند و تهاتر یکی از شیوه‌های همکاری با کشورهای مختلف دنیاست و به عنوان شیوه اثرگذار جدید و مورد توجه در تعاملات تجاری کشورهای مختلف در حال اجرا و تجربه است.

کنعانی در مورد سفر فرمانده ارتش پاکستان و دیدارش با امیرعبداللهیان نیزز اظهار داشت: سفر مقام عالی نظامی پاکستان در استمرار همکاری‌های سازنده ایران و پاکستان انجام شده است و طرفین بر ضرورت تقویت همکاری‌های دفاعی و نظامی مبتنی بر منافع مشترک و تقویت همکاری‌ها با هدف تأمین امنیت برای دو کشور و تقویت فضای امنیتی در طول مرزهای طولانی مشترک بین دو کشور تأکید دارند و این مذاکرات و سفر فرصت مناسبی برای تکمیل مشورت‌ها بین طرفین و تأکید بر اجرای توافقات دو گذشته بود.

کنعانی اظهار کرد: با وجود اراده سیاسی عالی و تماس‌ها و گفت‌وگوهای مشترک دو کشور به ویژه در حوزه نظامی برداشت ما این است در مسیر خوبی برای تقویت همکاری‌ها قرار داریم و این همکاری‌ها کمک می‌کند امنیت مشترک تأمین و مرزهای دو کشور زمینه ساز تقویت همکاری‌ها و توسعه و شکوفایی باشد.

کنعانی درباره گفت‌وگوها با عراق در مورد مبارزه با گروه‌های تروریستی در شمال این کشور گفت: دولت عراق اخیراً اعلام کرد که با مقامات اقلیم کردستان عراق برای استقرار نیروهای دولت فدرال در مرزهای مشترک با ایران به توافق رسیده است، ایران از چنین اقداماتی که در راستای اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق استقبال می‌کند و این انتظار و توقع را از مقامات عراقی دارد که نسبت به اجرای کامل توافق پایبند باشد و در بازه زمانی توافق شده عملی و اجرایی کند.

وی گفت: در حال حاضر قضاوت درباره کم و کیف اجرا نمی‌کنیم. مذاکرات بین دو طرف برقرار است و سفیر ما در بغداد ملاقاتی با مشاور امنیت ملی عراق داشت و گفتگو کرد و انتظار ما از دولت عراق پایبندی کامل به توافق و اجرای آن در بازه زمانی مورد توافق است.

کنعانی افزود: برداشت ما این است که امنیت در مرزهای دو کشور به نفع دو کشور و ملت و زمینه ساز همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. تداوم حضور نیروهای تروریستی در عراق مخل مرزهای دو کشور و امنیت عراق است و انتظار داریم دولت عراق در این خصوص توجه جدی داشته باشد.

به زودی سفیر ایران در انگلیس منصوب خواهد شد

وی در مورد انتخاب سفیر ایران در انگلیس افزود: به زودی سفیر ایران در انگلیس منصوب خواهد شد.

کنعانی افزود: انتخاب سفرای جدید در تعداد قابل توجهی از کشورها انجام شده و سفرای جدید ایران مستقر شدند و تعداد قابل توجهی از سفرا در آستانه عزیمت به حوزه مأموریت خود هستند و این کشور و دو کشور باقیمانده اقدام لازم صورت خواهد گرفت و شاهد ارتقای فعالیت‌های دیپلماتیک در این کشورها خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در ارتباط با کشورهایی که روابط ما در شرایط جدید شاهد ایجاد فضای مثبت بودیم بلافاصله اقدام به فعال سازی سفارتخانه‌ها کردیم از جمله لیبی و هیأت دیپلماتیک ایران اعزام شد و سفارت را فعال کردیم. در ارتباط با همه کشورهایی که علاقه‌مند به توسعه روابط هستند اقدام لازم را در زمان مناسب و به فوریت انجام خواهیم داد.

وی یادآور شد: ایجاد حساسیت رسانه‌ای در این خصوص را غیرضروری می‌دانیم. دولت و دستگاه دیپلماسی به مسئولیت خود توجه دارد و در این زمینه اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار