سهیل اسعد: آزادگان جهان شاگرد حسین‌بن‌علی (ع) هستند

فعال فرهنگی آرژانتینی گفت: امروز جبهه مقاومت اسلامی یکی از ثمرات مدرسه عاشورا است که استادی آن را ۱۴۰۰ سال پیش بر روی تخته تاریخ تدریس کرد و امروزه شاگردانِ آزاده با الگوگیری از درس استاد، سرزمین‌های خود را آزاد می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲ - 26July 2023

سهیل اسعد: آزادگان جهان شاگرد حسین‌بن‌علی (ع) هستندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ارنست کاسیرر» فیلسوف معروف معاصر، وقایعی تاریخی را ماندگار در صحنه جهان می‌داند و معتقد است امری تاریخی است که حامل ارزش‌های عظیم باشد. عاشورا، به عنوان اصلی‌ترین واقعه تاریخی شیعیان همواره به عنوان یک ذخیره معرفتی و تاریخی برای ما شیعیان مطرح بوده است.

برای فهم چگونگی بهره‌برداری از این منبع عظیم بشری در عصر حال حاضر با «سهیل اسعد» اسلام‌پژوه و فعال فرهنگی گفت‌وگویی کردیم.

انسانیت در بستر تاریخ همیشه زنده است

سهیل اسعد در ابتدا گفت: یکی از موضوعات جدی و مهم که در هر فرهنگ و جامعه‌ای وجود دارد نوع نگاه افراد به وقایع تاریخی است. گاهی ما وقایع تاریخی و اتفاقات گذشته را در بستر زمان و مکان مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و بالطبع در پایان هم نتیجه‌گیری ما بر همین اساس شکل خواهد گرفت. اما گاهی ما نگاهمان به یک موضوع و امر تاریخی فارغ از زمان و مکان است و نوع دید و نتیجه‌گیری ما هم بر همین اساس متفاوت خواهد بود. مثلاً در غرب شخصی مثل شکسپیر رمانی را می‌نویسد که با گذشت ده‌ها سال همچنان قابل اعتنا و توجه است و افراد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. علت این موضوع به یک شاخصه آن اثر برمی‌گردد و آن «انسانیت» است.

مدرسه‌ای به نام تاریخ

وی افزود: شهید مطهری طی بحث‌هایی که با فلاسفه و دانشمندان داشت با الگوگیری از مسأله «فطرت» این موضوع را بیان می‌کند آیا انسان بما هو انسان، فارغ از دین و ملیت، دارای خصایص ثابتی هست که او را با سایرین به یک اشتراکی برساند یا خیر؟ که در نهایت جواب شهید مطهری به این پرسش مثبت است؛ یعنی در وجود ما یک ظرفیت ثابتی است که می‌تواند جدای از تعلقات بومی و فکری ما را با دیگران به یک وحدتی برساند. تصور کنید یک نویسنده کتابی می‌نویسد و به ۵۰ زبان ترجمه و توزیع می‌شود. با وجود اینکه این نویسنده خودش متعلق به یک فضای فکری و فرهنگی جداگانه است، اما توانسته یک پیغامی را در اثرش منتقل کند که ورای زمان و مکان و این تعلقات ظاهری و عرضی بشر است. با این نگاه به تاریخ می‌توانیم آن را به عنوان یک مدرسه تلقی کنیم که از هر ظرفیت مثبتش می‌شود بهره برد.

«جان» ارزشمند است، اما امام حسین (ع) نشان داد «حق» از جان مهم‌تر است

این فعال فرهنگی اشاره داشت: ما امروزه در محیطی زیست می‌کنیم که مظاهر سنت و ارزش‌های دینی و الهی در معرض خطر هستند و فرهنگ پست‌مدرن جدید مانند غولی درنده سنت تاریخی و فرهنگی ما را دارد می‌بلعد. رسانه به عنوان ابزار اصلی این فضا بنا به رسالتی که دارد هر روز به شکل دیگری اهداف این فرهنگ را پیگیر می‌شود. در این بستر به نظر من بیش از پرداختن به ماجرای عاشورا باید به مواضع انسانی امام حسین (ع) اشاره و تأکید داشت، یعنی به همان موضوعاتی که فارغ از دین و مذهب همگان را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. یکی از مهم‌ترین درس‌های انسانی عاشورا اصرار بر موضع حق است. امام حسین (ع) در کربلا نشان داد اگر موضع و انتخابی «حق» هست باید از آن عقب نکشید و هرطور که هست از آن دفاع کرد حتی اگر به قیمت جان شخص باشد. به تعبیر دیگری حضرت سیدالشهدا (ع) به ما نشان داد که حقیقت ارزشمندتر از حیات است. حقیقت جاودانه است، برای همین هم پیروان و فدائیان حقیقت جاودانه خواهند بود. اینکه پس از ۱۴ قرن همچنان یاد امام حسین (ع) جاودان است به این علت است که آنان خود را فدای حق کردند.

جبهه مقاومت اسلامی نتیجه پیام عاشورا است

اسعد در انتها اشاره کرد: مسأله بعدی فرازمانی و فرامکانی بودن عاشورا است. امروزه به خوبی این امر برای ما روشن است که ماجرای کربلا مختص به یک بخشی از جهان به نام عراق نیست. عاشورا که می‌شود از ایران تا مصر، از اروپا تا آمریکا عاشقان حسینی همه سیاه‌پوش می‌شوند و به تعظیم شعائر حسینی می‌پردازند. این البته یکی از مظاهر فرازمانی و فرامکانی بودن قیام امام حسین (ع) است، امروزه جبهه مقاومت اسلامی یکی از ثمرات مدرسه عاشورا است که استادی آن را ۱۴۰۰ سال پیش بر روی بوم تاریخ تدریس کرد و امروزه شاگردانِ آزاده با الگوگیری از درس استاد سرزمین‌های خود در عراق و لبنان با ندای «لبیک یا حسین» آزاد می‌کنند و در برابر ستمگران می‌ایستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار