کارشناس مسائل دینی:

عاشورا وحدت و یکپارچی در صفوف شیعیان ایجاد می‌کند

حجت‌الاسلام «موسوی» با بیان اینکه عاشورا و عزادارای وحدت و یکپارچگی به دنبال دارد، گفت: به قول شهید مطهری، اشک باعث می‌شود که روح انسان با روح امام حسین (ع) گره بخورد و همین رمز پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس بود که با وجود برتری عراق در سلاح به پیروزی رسیدیم.
کد خبر: ۶۰۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳ - 01August 2023

عاشورا وحدت و یکپارچی در صفوف شیعیان ایجاد می‌کندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، نخستین جلسه دومین دوره «حسینیه اندیشه» در کتابخانه عمومی اعتمادیه همدان با حضور «عاطفه زارعی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، «رسول کرمی» مسئول دبیرخانه دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان، جت الاسلام والمسلمین «جعفر علی‌نقی» مدیر موسسه کلامی احیاء، «هادی شیرمحمدی» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، «ابوالفضل خلیلی» معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و اعضای کتابخانه‌های عمومی با موضوع «تبیین عقلانیت گریه بر مصائب سیدالشهداء» برگزار و از خانواده شهید حاج «میرزامحمد سلگی» تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام و المسلمین «سیدحسین موسوی» کارشناس مسائل دینی و از اساتید موسسه کلامی احیا نیز درباره موضوع این نشست یعنی «تبیین عقلانیت گریه بر مصائب سیدالشهداء» اظهار داشت: اشک یک جنبه احساسی دارد، اما می‌تواند از پشتیبانی عقلانیت نیز برخوردار باشد. در مجموع انسان‌ها دارای جنبه بینشی و گرایشی هستند البته می‌توان یک نوع دست بندی دیگر شامل عقاید و احساسات نیز در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی به دنبال پر رنگ کردن جنبه عقلانیت هستند تا تأثیر اشک و گریه را بکاهند چرا که از نتایج آن آگاه هستند، افزود: البته باید در همه امور جنبه عقلانی را در نظر بگیریم، اما در مکتبی که دل انسان حرکت نکند به مقصود خود نخواهیم رسید. هر رابطه عقلانی که عاشقانه نباشد، یک رابطه بی رنگ و بو خواهد بود.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه دین یعنی محبت، تصریح کرد: محبت که وجود داشته باشد، هم رنگی هم پدید می‌آید و این امر باعث می‌شود که انسان‌ها نسبت به دشمنان افرادی که به آن‌ها محبت دارند، بغض داشته باشند؛ بنابراین نباید از بحث عواطف غافل بشیم، البته نباید فراموش کنیم عاشقی بدون معرفت نیز امکان پذیر نیست، چرا که وقتی عاشق می‌شویم که به صورت عقلانی زیبایی‌ها معشوق را ببینیم.

وی با تأکید بر اینکه برداشت غلط از گریه کردن و اشک ریختن برای امام حسین خطرناک است، ادامه داد: در واقع این برداشت اشتباه است که هر گناهی می‌توان کرد و پس از آن با اشک برای امام حسین (ع) آن‌ها را پاک کرد. توبه، اشک برای سیدالشهدا و شفاعت برای این است که افراد بدانند راه برگشت از گناه وجود دارد، در غیر این صورت، بیمه‌ای برای گناه کردن وجود ندارد.

موسوی با بیان اینکه عاشورا و عزادارای وحدت و یکپارچگی به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: به قول شهید مطهری، اشک باعث می‌شود که روح انسان با روح امام حسین (ع) گره بخورد و همین رمز پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس بود که با وجود برتری عراق در سلاح به پیروزی رسیدیم. به عبارت دیگر احساسان انسان را مقاوم و محبت او را شجاع می‌کند و نباید اشک را دست کم گرفت. البته جنبه فردی عاشورا گریه ندارد و در واقع این جنبه اجتماعی و ظلمی که به اهل بیت پس از واقعه عاشورا رفت، گریه برانگیز است.

وی با بیان اینکه دشمنان به این نتیجه رسیدن که مجالس امام حسین (ع) را بی اعتبار کنند، گفت: شیعه باید بیشتر از این پای غدیر‌های و هوی می‌کرد و اگر این‌های و هوی پای عاشورا انجام نشود، این مکتب را از ما می‌گیرند. شهید «میرزا محمد سلگی» و شهید «سلیمانی» و دیگر شهدای ما پرورش یافته همین مکتب هستند که دنیا را به زانو درآوردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار