در آستانه روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم:

نشست نقد و بررسی کتاب تقریظی «خاتون و قوماندان» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب تقریظ شده «خاتون و قوماندان» روایت زندگی همسر شهید علیرضا توسلی از فرماندهان لشکر فاطمیون، امروز در سالن ایثار مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴ - 07August 2023

نشست نقد و بررسی کتاب تقریظی «خاتون و قوماندان» برگزار شد

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، نشست نقد و بررسی کتاب تقریظ شده «خاتون و قوماندان» روایت زندگی ام البنین حسینی، همسر شهید مدافع حرم علیرضا توسلی از فرماندهان لشکر فاطمیون، در آستانه ۱۸ مرداد، روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علی لقمان پور، مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم طی سخنانی با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به جهت تلاش در راستای معرفی و بررسی آثار حوزه ایثار و شهادت اظهار داشت: اعتقاد ما این است که شهدا حاضر هستند و نورانیت آن‌ها رونق بخش این محافل است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده اند، ما به شهدای مدافع حرم غبطه می‌خوریم و به آن‌ها افنخار می‌کنیم چرا که با فداکاری‌های آنها، همه طراحی‌های دشمنان محور مقاومت ناکام ماند.

محسن موحدی، رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم نیز عنوان کرد: خون مجاهدین ایران و افغانستان در برهه‌های مختلف تاریخ، همچون اشغال افغانستان توسط شوروی، هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم حضرت زینب (س) در سوریه در هم آمیخته و این افتخاری برای هر دو کشور محسوب می‌شود.

نشست مذکور با برگزاری میزگردی با حضور مریم قربان زاده نویسنده اثر، حسین محمدی مبارز منتقد ادبی و فاطمه جوادی، نویسنده و کارشناس کتاب ادامه یافت.

قربان زاده گفت: خاتون و قوماندان فقط یک روایت پیرامون شهیدی از مدافعان حرم نیست، بلکه همه تلاش من در آن دو سالی که صرف نوشتن کتاب کردم این بود که این کتاب به ادبیات فارسی دری و ادبیات فخیم فارسی نزدیک بشود و کتابی باشد که با سنگینی و متانت زبان فارسی همخوانی داشته باشد و این به دلیل احساس وظیفه من در حفظ زبان فارسی بود.

وی در ادامه ابراز داشت: برای نوشتن این کتاب، چندین هزار صفحه رمان افغانستانی مطالعه کردم و یک دفترچه کامل پر از لغات افغانستانی و فارسی دری دارم و با وجود اینکه خانواده شهید مکالماتی به زبان فارسی دری نداشتند، تلاش کردم تا با توجه به شهید ابوحامد بسیار مقید به حفظ فرهنگ و آداب بودند، کتاب را مجددا با واژگان فارسی دری بازنویسی کردم و پس از آن نیز یکی از دوستان فرهیخته افغانستانی اصلاح کردند.

قربان زاده در پایان تاکید کرد: باید متون کلاسیک و کهن را بخوانیم تا از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای فارسی افتاده جلوگیری کنیم. ملت ما تمدن ساز است و ملت تمدن ساز ادبیات دارد. مهاجمین شاید به سبب تلاش‌های دروغین بتوانند ادبیاتی را رقم بزنند، اما سازشکار‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند

حسین محمدی مبارز، استاد دانشگاه و منتقد ادبی نیز پیرامون عنوان این کتاب و مباحثی در سه قلمرو ادبی، زبانی و فکری گفت: واژه «خاتون» در عنوان کتاب به معنای سرور، بزرگ، بزرگزاده و... و «قوماندان» در فارسی دری از وجهیی یعنی سرور قوم و حافظ قوم و از نظر ریخت شناسی و واکاوی واژه از کوماندو می‌آید که این واژه از جنگ‌های پارتیزانی و نا منظم می‌آید و شهید ابوحامد نیز از این روش جنگی برای غلبه بر دشمن استفاده می‌کردند.

وی اضافه کرد: بسیاری از واژگان استفاده شده در کتاب از فارسی دری است و گویی نویسنده دارد زبان ایران باستان و فرهنگ ایرانی را زنده می‌کند؛ همچنین کتاب پر از کنایه‌هایی است که فضای مظلومیت، جنگ، ظلم به تشیع را نشان می‌دهد که فضاسازی و جناس‌های زیبایی در حوزه زبان دارد و این‌ها بار کتاب را از نظر موسیقی بالا برده است.

فاطمه جوادی، نویسنده و کارشناس کتاب انتشارات جمکران نیز در این نشست گفت: ما در مطالعه کتاب با یک روایت زنانه مواجه هستیم و کتاب نیز به سبک زنانه نویسی یعنی انعکاس عواطف و احساسات زنانه و به زبان زنانه نوشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این روایت زنانه کمک کرده است که ما به شخصیت شهید بیشتر نزدیک شویم؛ چرا که شخصیت شهید یک فرمانده است و ما با یک مرد جنگجو مواجه هستیم و این روایت زنانه کمک می‌کند تا وجهه انسانی و عاشقانه شهدا بیشتر دیده می‌شود و الگو پذیری آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

جوادی همچنین پیرامون شخصیت همسر شهید ابراز داشت: راوی کتاب زنی است که در نوجوانی به درس خواندن علاقه دارد، اما این امکان را به دلیل شرایط زندگی پیدا نمی‌کند و با این حال، کتاب می‌خواند و عاشق همسرش است.

در نشست فوق، دو ویدئو از تقریظ رهبر معظم انقلاب و سخنان ام البنین حسینی راوی کتاب پخش شد و حمزه محمودی و سیده کبری حسینی بلخی نیز اشعاری را با موضوع مقاومت و شهدای مدافع حرم سرودند؛ در پایان با اهداء هدایایی از نویسنده کتاب خاتون و قوماندان تقدیر شد.

در نشست نقد و بررسی کتاب، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، سید حسن حسینی معاون اجرایی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع)، رضا شهبازی پیشکسوت و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و جمعی از بانوان فعال در حوزه ایثار و شهادت و نمایندگان برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های استان حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار