خوش رقصی سوئد برای عضویت در ناتو

سوئد که مراحل الحاق خود به ناتو را پشت سر می‌گذارد، اکنون نیاز دارد موضعی هم‌راستا با ناتو را در مقابل روسیه اتخاذ کند.
کد خبر: ۶۰۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ - 08August 2023

خوش رقصی سوئد برای عضویت در ناتوبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سوئد با وجود انتقاد و خشم مسلمانان از تداوم اهانت‌ها به قرآن، ادعای جدیدی را مطرح کرد و با طرح‌های ضد روسی که همسو با سیاست‌های ناتو است، مسکو را مسئول قرآن‌سوزی در کشور خود قلمداد کرد.

به گزارش گاردین مقامات سوئدی، روسیه را متهم کرده‌اند که تلاش می‌کند از طریق اطلاعات نادرست که به زبان عربی نوشته شده نسبت به دیدگاه جهانی قرآن‌سوزی تأثیر منفی بگذارد چرا که از منظر آن‌ها این اقدامات می‌تواند موضع ترکیه و مجارستان را متأثر کرده و روند عضویت سوئد در ناتو را مختل کند.

بر اساس خبر منتشره آژانس دفاع روانی سوئد، زیرمجموعه وزارت دفاع مدعی شده که رسانه‌های دولتی روسیه مانند RT و اسپوتنیک مجموعه‌ای از مقالات را به زبان عربی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد، دولت سوئد از سوزاندن قرآن حمایت می‌کند. میکائیل اوستلوند، سخنگوی آژانس دفاع روانی اظهار داشت که روسیه به طور مشخص از روایت‌هایی استفاده می‌کند که استکهلم را بد جلوه داده و پیوستن به ناتو را سخت‌تر می‌کند.

در همین راستا، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، به ایفای نقش بازیگران خارجی در قرآن‌سوزی اشاره و به طور تلویحی روسیه را متهم کرد که از این کشور به عنوان «صحنه‌ای برای انتشار پیام‌های نفرت‌انگیز» استفاده می‌کند. جالب اینجاست این ادعا‌ها در حالی مطرح شده که رسانه‌های روسیه تحت شدیدترین تحریم‌های بلوک غرب است و مردم عرب زبان این کشور‌ها به طور معمول دسترسی به اخبار ارسالی از سوی مسکو را ندارند. از سوی دیگر، دولت سوئد در حالی تلاش می‌کند خود را از این حادثه شوم تبرئه کند که خود مجوز چنین اقداماتی را تحت عنوان آزادی بیان صادر کرده و همچنان نیز بر همین ریل حرکت می‌کند. اقداماتی که مورد انزجار و خشم مردم مسلمان واقع شده و نیازی به حاشیه‌سازی‌های خبری ندارد.

از طرفی، سابقه قرآن‌سوزی و توهین به قرآن به قبل از جنگ اوکراین نیز برمی‌گردد، به عنوان نمونه در چند سال گذشته، عده‌ای از راستگرایان افراطی در شهر مالمو سوئد در حضور پلیس این کشور به قرآن اهانت کردند و نسخه‌ای از آن را سوزاندند.

دلایل اتهام‌زنی سوئد

نگاهی به سخنان نخست‌وزیر سوئد نشان می‌دهد، این کشور در پس چنین ادعا‌هایی ۵ هدف را دنبال می‌کند.

۱) دور کردن تبعات داخلی و خارجی: اصلی‌ترین دلیل ادعا‌های مقامات سوئد به خنثی‌سازی تبعات داخلی و خارجی برمی‌گردد. تداوم اقدامات موهن بر ضد اسلام و قرآن، با واکنش‌های تند و کم‌سابقه‌ای از جهان اسلام روبه‌رو شده است؛ بویژه که سازمان همکاری اسلامی محکومیت صرف سوئد و دانمارک را ناکافی دانسته و بر لزوم برخورد و ایجاد سازکار برای عدم امکان تکرار آن تأکید کرده و همچنین خواستار اقدامات سیاسی درخور از جمله تجدیدنظر در روابط با سوئد و دانمارک و احضار سفرای این دو کشور شده است. کمپین تحریم کالا‌های سوئدی در کشور‌های مسلمان نیز موجی از همراهی مردم مسلمان را با خود در برداشته و نفرت از سوئد را درمیان آن‌ها برانگیخته است. از این رو، تبعات سیاسی و جرقه‌های بحران دیپلماتیک با کشور‌های مسلمان و اعراب، سایه سنگینی بر سیاست خارجه سوئد انداخته و این کشور را تحت فشار قرار داده است. از سوی دیگر، بیم آن می‌رود که این وقایع که بسترساز جنایات نفرت‌محور و نژادپرستی علیه مسلمانان در سوئد شده، به جدال و درگیری‌های داخلی مبدل شود و تبعات امنیت داخلی را متوجه جامعه آن سازد. علاوه بر آن، موج انزجار و اعتراض ساکنان مسلمان سوئد و همچنین مسلمانان سایر کشورها، استکهلم را از درون نیز تحت فشار قرار داده تا از این اقدامات جلوگیری کنند. نمازگزاران مسلمان در پی این اتفاقات، پرچم سوئد را آتش زده و بنر‌هایی در دست گرفتند که «مرگ بر ایالات متحده امریکا» روی آن نوشته شده بود.

۲) فرار از تدوین سازکارقانونی برای تکرار اهانت به قرآن: کشور‌های اسلامی از سوئد و دانمارک درخواست کرده بودند، تدابیری را به منظور بازدارندگی و عدم تکرار این اقدامات موهن ایجاد کنند، اما سوئد با چرخش پیکان به سمت مسکو، به راحتی می‌تواند از این اقدام شانه خالی کرده و همچنان در مسیر توهین به قرآن گام بردارد. دولت سوئد با وجود اینکه تحت فشار‌های جهانی قرار دارد، اما تاکنون تغییر قوانین گسترده آزادی بیان این کشور را رد کرده است. ضمن آنکه استکهلم به این ترتیب از پاسخگویی به عمل موهن انجام شده در این کشور نیز شانه خالی کرده است.

۳) رفع اتهام و تثبیت موضع خود برای امکان توهین به قرآن: سوئد با انداختن توپ به زمین مسکو، به‌طور ماهرانه‌ای اتهامات ضداسلامی را از خود رفع می‌کند و می‌تواند زمینه ارتکاب به توهین به قرآن و رفتار اسلام‌ستیزانه را برای خود زنده نگه دارد. بنابراین، این گونه رفتار‌های نفرت‌پراکنانه که اسلام‌هراسی را در غرب ترویج می‌دهد، می‌تواند به طور مدت‌دار ادامه داشته باشد.

۴) فشار و جنگ روانی علیه مسکو: سوئد که مراحل الحاق خود به ناتو را پشت سر می‌گذارد، اکنون نیاز دارد موضعی هم‌راستا با ناتو را در مقابل روسیه اتخاذ کند، زیرا هم می‌تواند پشتوانه خوبی از اتحادیه اروپا برای خود فراهم سازد و هم کانون توجهات ناتو را به عنوان بازیگر مهم در این ائتلاف به خود جلب کند. این اتهام‌زنی جنگ روانی علیه مسکو را رقم زده تا بازویی دیگر از جنگ را علیه آن فعال کند. حملات پهپادی اوکراین به مسکو، شاهدی بر این امر است که تلاش می‌کند جایگاه تدافعی روسیه را در داخل و انظار عمومی جهان ضعیف جلوه دهد. اکنون نیز حمله تروریستی به ساختمان یک دانشگاه در دونتسک با بمب خوشه‌ای نیز در همین راستا مشاهده می‌شود.

۵) زمینه‌سازی تقویت روابط با کشور‌های اسلامی بویژه شیوخ خلیج فارس: هر چند که نشست جده تحت عنوان صلح اوکراین بدون بیانیه پایان یافت، اما به گفته مقامات اوکراینی طرح ۱۰ بندی این کشور از سوی تعدادی از کشور‌ها مورد حمایت قرار گرفته است. طرحی که اوکراین و ناتو موافق آن بوده و اکنون کشور‌های عربی هم به طور ضمنی خود را با آن همراه کرده‌اند. در نتیجه، سوئد هراس دارد که شیب زاویه‌دار شدن سیاست خارجه کشور‌های اسلامی با این کشور، ناتو را متأثر کرده و آن را به واکنش علیه این کشور وادار کند. علاوه برآن، دولت سوئد در تلاش است، با اتهام‌زنی علیه روسیه زمینه اعتمادسازی و نزدیکی با اعراب را از کانال ناتو بدست آورده و روابط تیره شده را ترمیم کند. در همین راستا آناتولی گزارش داد که توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد طی یک گفتگو با سفیران بیش از ۲۰ کشور سازمان همکاری اسلامی در استکهلم، خواستار تقویت روابط با کشور‌های مسلمان شده است.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها