دیپلماسی عزتمندانه و فعال-۸/ یادداشت

دیپلماسی عزتمندانه در منظومه فکری امام خامنه‌ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالیان گذشته مکرراً خطاب به دولت‌های مختلف این مهم را متذکر شده‌اند که «دنیا فقط غرب نیست» و جمهوری اسلامی ایران باید با همه دولت‌های مستقل دنیا ارتباط برقرار کند.
کد خبر: ۶۰۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۲ - 13August 2023

دیپلماسی عزتمندانه در منظومه فکری امام خامنه‌ایگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس-پوریا کریم‌پور؛ شاید در نظام اداری و در عرف جامعه ایران کارچاق‌کنی، ایجاد روابط مستحکم با قوه اصلی تصمیم‌گیری ادارات، تسهیل امور اداری به شیوه غیر قانونی و ... ناپسند و مذموم تلقی شود. اما در دنیای سیاست‌مداران و تنظیم روابط بین‌المللی تابعین جامعه بین‌الملل همه ضد ارزش‌های عرفی، وارونه و نوعی ارزش محسوب می‌شوند.

«هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها، ملت‌ها و دولت‌ها» تعریفی است که اساتید روابط بین‌الملل از دیپلماسی ارائه داده‌اند. بنابراین، عیار سنجش یک دیپلمات میزان توسعه روابط و لابی‌گری‌هایش در عرصه بین‌الملل برای نیل به اهداف نظام سیاسی متبوع است. با بررسی تاریخچه دپیلماسی مطابق تعریف فوق درمی‌یابیم که دیپلماسی سابقه‌ای به درازای عمر بشر دارد.

در قانون جنگل امروزی در عرصه بین‌الملل موضوع مهم و حیاتی برای دیپلمات‌ها قدرت نظام سیاسی است که پشتوانه اصلی وی برای تنظیم‌گری روابط و لابی‌گری جهت نیل به اهداف مد نظر است و به عبارت بهتر یک مولفه مهم تلقی می‌شود که می‌تواند دستگاه دیپلماسی یک کشور را به موفقیت برساند. قدرت دولت در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی بی شک تأثیر بسزایی در توفیق دیپلمات‌ها دارد.

نکته مهم و کم‌تر مورد توجه قرار گرفته در کشورمان این است که تنوع در توسعه روابط اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی با کشورهای مختلف، امروزه به یک هدف مهم برای دولت‌های جهان تبدیل شده است، زیرا در منازعات بین‌المللی دست چنین کشوری و قدرت مانور دادنش به مراتب افزایش پیدا می‌کند، به طور مثال امروزه که جمهوری اسلامی ایران به یک عضو رسمی از سازمان همکاری‌های شانگهای مبدل شده است و در آستانه عضویت در پیمان همکاری‌های بریکس قرار دارد، دستش در مذاکره با غرب به مراتب پُرتر از گذشته است و قدرت مانور زیادی در مذاکرات دارد.

امام خامنه‌ای در سالیان گذشته مکرراً خطاب به دولت‌های مختلف این مهم را متذکر شده‌اند که «دنیا فقط غرب نیست» و جمهوری اسلامی ایران باید با همه دولت‌های مستقل دنیا ارتباط برقرار کند، اگر آن برهه دولت‌ وقت و دولت‌های بعدی بیانات ارزشمند معظ‌م‌له را لبیک گفته بودند، قطعاً جمهوری اسلامی ایران دست پرتری در تنظیم روابط خود با غرب و شرق عالم داشت.

اما، ضرب‌المثل‌های شیرین و زیبای ایرانی در هر شرایط زمانی کاربرد دارند، در وصف شرایط فعلی ما می‌توان به این ضرب‌المثل اشاره کرد که «هر زمان ماهی را از آب بگیرید؛ تازه است». هنوز هم فرصت‌های وجود دارد که خوشبختانه دولت در مسیر استفاده از این فرصت‌ها قرار گرفته است، عضویت رسمی در شانگهای و در آستانه عضویت در بریکس قرار گرفتن، پالس‌های مثبتی است که جامعه ایرانی را به آینده امیدوار می‌کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار